Tonje gikk ned 22 kilo og toppet pallen!

  • Skrevet 17. juni 2013

Tonje Borge Istad gikk ned utrolige 22 kilo. Hun trodde selv ikke hun kunne klare å komme seg på en scene, men hun debuterte og vant! Plutselig var hun i Dagbladet, på TV2 og i Nettavisen. Her forteller hun hvordan veien var!

Av: Marika Lejon Foto: Nina Johnsen

Tonje Borge Istad. Foto: Nina JohnsenFoto: Nina Johnsen

Om Tonje:

  • Alder: 24
  • Bosted: Gol /Kongsberg
  • Gym/klubb: Gympartner Fitnessteam
  • Meritter: 1. plass Athletic Fitness debutant-klassen Fredrikstad open 2013 og 1. plass -163, Oslo Grand Prix 2013

Hvordan spiste du før da du ikke var så sprek som du er nå?

Jeg hadde ingen kunnskap om kosthold og spiste derfor ganske tilfeldig. Jeg spiste det jeg hadde lyst på, når jeg hadde lyst på det. Matvarene besto av mye karbohydrater, fett og mindre proteiner. Jeg vil ikke si jeg spiste spesielt usunt i forhold til det som kanskje er vanlig i det typisk norske kostholdet, men mye mer usunt enn det jeg spiser nå. Jeg spiser mye større mengder mat nå, men legger vekt på å få i meg mer grønnsaker, rene proteinkilder og grove karbohydrater. I prosessen med å legge om kostholdet har jeg blitt utrolig glad i å lage mat. Jeg bruker en del tid på kjøkkenet og elsker å lage sunn og god mat. Jeg spiser for å gi kroppen det den trenger, men også for å kose meg.

Hvorfor ville du endre livstilen din?

I første omgang ville jeg trene styrke for å bli sterkere. Fokus lå derfor på prestasjon. Jeg har alltid vært sterk fra naturens side, så styrketrening var å bygge videre på noe jeg allerede hadde litt talent for. Jeg hadde jo som mange andre førsøkt å løpe av noen kilo, men da endte jeg mer opp som «tynnfeit». Ikke ble jeg sterk av det heller. Jeg begynte å trene styrke og få struktur på treningen. Da kom resultatene fort.>>>

Tonje Borge Istad. Foto: Nina JohnsenFoto: Nina Johnsen

Jeg tok etterhvert kontakt med Gympartner for å få hjelp med å sette opp treningsprogram etter at ting stagnerte litt. De kunne også bidra med forslag til kostholdsplan. For å slippe å følge en spesiell kostholdsplan, valgte jeg å skaffe meg kunnskapen om kosthold selv. Jeg leste mye om kosthold og trening. Dette gjorde det mye lettere å ta de rette valgene. Trening og kosthold ble etterhvert mer og mer en hobby for meg. Etterhvert så jeg hvordan jeg kunne forme kroppen som jeg ville, med styrketrening og et sunt kosthold, og jeg begynte å jobbe for å få en mer definert fysikk. Etter tre år med hard jobbing fikk jeg den fysikken jeg ønsket meg. Det er selvfølgelig ting jeg vil forbedre, men jeg er stort sett fornøyd og liker å holde en god form hele året.

Var du interessert i fitness, eller brukte du det til å presse deg til målet du hadde?

Jeg visste ikke noe om Fitness da jeg begynnte å trene styrke. Målet mitt var heller ikke i utgangspunktet å gå ned i vekt. Etterhvert som jeg begynte å lese om trening og kosthold, var jo ikke trening og fitness og treningssidene til å unngå (heldigvis).>>>

Tonje Borge Istad. Foto: Nina JohnsenFoto: Nina Johnsen

Jeg synes det var beundringsverdig at noen klarte å oppnå en sånn fysikk, men tenkte at det ikke var innen rekkevidde for meg. Innerst inne hadde jeg lyst til å kunne klare dette selv en dag, men regnet med at det ble med drømmen. Etterhvert som jeg så hvilken resultater jeg fikk, forsto jeg at om jeg jobbet hardt var dette noe jeg kunne klare. I 2011 tok jeg kontakt med Line Marion Nielsen  Kjøniksen fra Gympartner Fitnessteam og hun sa jeg kunne komme på en formsjekk. Jeg var da allerede i ganske god form og fettprosenten var relativt lav. Jeg brukte på ingen måte konkurransedietten for å komme i den formen jeg ville. Jeg var allerede der jeg ville være, før jeg bestemt meg for å stille. Det er jeg egentlig glad for nå. På den måten ble ikke tiden etter konkuransen så vanskelig og jeg var fornøyd med den kroppen jeg hadde før jeg begynte på diett.

Hvordan måtte du endre tankemønsteret for å endre livsstil?

Jeg endret tankemønsteret gradvis. I starten droppet jeg nok oftere økter om jeg ikke hadde lyst. Etterhvert ble terskelen høyere for å droppe en trening eller spise usunn mat. Nå drar jeg ofte på trening, selv om det ikke alltid er det som frister mest. Ikke fordi jeg føler jeg må, men jeg vet hvordan den gode følelsen er etterpå. Resultatene kommer ikke av å tenke på alt jeg skulle ha gjort, men å faktisk gjøre det. Sånn er det med alt her i livet. Jeg prøver alltid tenke på trening som noe positivt. Jeg er heldig som har en sunn og frisk kropp og jeg skylder meg selv å behandle den på best mulig måte. I stedet for å gi den det som er «godt nok», forsøker jeg å gi den det som er optimalt. Dette innebærer selvfølgelig også sjokolade, is og godis av og til 😉 Når en bruker mye tid på trening, synes jeg det er bortkastet tid å spise dårlig. Mye av resultatene ligger i maten. Dessuten er sunn mat også god mat!>>>

Tonje Borge Istad. Foto: Nina JohnsenFoto: Nina Johnsen

Fikk du betydningsfull støtte fra noen rundt deg?

Jeg fikk mye støtte i fra samboeren min. Uten han hadde det vært svært vanskelig å gjennomføre. Å ha noen rundt deg hele tiden som jobber på lag med deg, og ikke i mot deg har alt å si. Du trenger støtten fra de du er mest glad i på en sånn diett, når det begynner å bli tungt. Jeg var heldig og hadde støtte fra nærmeste familie og venner. Noen gode venninner sto til og med opp for å gå morgenkardio med meg noen dager. I tillegg hadde jeg en fantastisk coach som fulgte meg tett opp hele veien. Hun svarte alltid på mail og sms, enten jeg hadde gode eller dårlige dager.

Noen stiller seg selvfølgelig negativt til ting som er nytt og annerledes, men da blir det viktig å prioritere tid med de som er positive. Det erfarer du fort på en konkurransediett. Jeg føler meg utrolig heldig som har en så fin familie og gode venner.

Hvor mye gikk du ned?

Fra jeg begynte å trene styrke og legge om kosten i 2009 gikk jeg vel ned ca 17 kilo. På konkurransedietten gikk jeg ned ca 5 kilo til. Totalen ble ca 22 kilo. Det har gått så sakte at jeg ikke har sett forandringene i speilet, men når jeg ser på bilder er det ganske stor forskjell.

Tonje Borge Istad

Tonje Borge Istad. Foto: Nina JohnsenFoto: Nina Johnsen

Hvordan føler du Tonje er i dag i forhold til før? Altså, hva har du lært og hvordan har prosessen formet deg?

Jeg har lært utrolig mye om meg selv i denne prosessen. Jeg har lært at jeg har viljestyrken og displinen til å nå de målene jeg setter meg, om jeg er villig til å legge nok arbeid i det. Det var ikke noe som tilsa at jeg noen gang skulle bli klar for en Fitnesscene i 2009. Selvtilliten er mange hakk høyere.

Det er også sånn at når en driver med noe som er annerledes, synes mange det automatisk er skummelt. En tar andre valg enn de andre. En prioriterer kanskje bort enkelte sosiale sammenhenger, for å dra på trening. En tar frem noe annet en de tørre brødskivene, med svett gulost til lunsj, og en drar kanskje til og med på fest uten å drikke. Når du i tillegg da har synlige muskler er det selvfølgelig noen som ikke har noe positivt å si. Det er en gang sånn at hvis du ikke vil se ut som alle andre, kan du ikke gjøre som alle andre. Sånt blir det av og til  negative kommentarer av. Her har jeg vel etterhvert fått evnen til å ikke la sånt plage meg og ta til meg det positive. Det er tross alt det positive det er mest av og det er det som betyr noe.

Jeg har også lært utrolig mye om trening, kosthold og min egen kropp og psyke. Hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Ikke minst har jeg lært hvor mye som sitter i hodet. Psyken har utrolig mye og si og er utrolig sterk om en bare vil nok.

Hvilke tips vil du gi til unge jenter som ønsker å kvitte seg med overflødige kilo?

For det første. Vær glad i deg selv! Ikke trekk deg ned, ved å gi deg selv negative kommentarer. Sett pris på den du er og det som er unikt ved nettopp deg. Hvis du ikke gjør det fra før av, så jobb med nettopp det. Prøv å tenk at du fortjener å bruke tid på å trene og ta vare på deg selv. Kroppen din fortjener å få sunn og god mat som holder den frisk. Dette er ganske annerledes enn å tenke « jeg er tjukk og må på trening for å slanke meg», eller « jeg kan ikke spise den sjokoladen, fordi jeg er så tjukk». Du fortjener å gi deg selv et sunt måltid fordi du fortjener å nå de målene du har satt deg og du fortjener å prioritere seg selv. Hvordan du tenker har mye å si!>>>

Tonje Borge Istad. Foto: Nina JohnsenFoto: Nina Johnsen

Ta kontakt med en personlig trener som kan sette opp et program som passer din målsetning og din kropp. Skal du først bruke tid på trening, kan du like gjerne gjøre det ordentlig. Deretter få orden på kostholdet. Her ville jeg også fått hjelp av en fagperson. Det er lett å gå seg vill på alle de kostholdsrådene som finnes der ute. Selv om jeg nå føler meg kompetent til å styre trening og kost selv, velger jeg å ikke gi slipp på Gympartner. Det blir litt mer forpliktende når noen andre setter opp treningen for meg. I tilegg stoler jeg hundre prosent på at de programmene jeg får vil gi meg fremgang. Velg en trener/coach du tror du kan stole på. Jeg hadde ikke lagt fysikken min i hendene på Line Marion og Gympartner om jeg ikke stolte på at dette var det rette valget.

Hvordan trener og spiser du nå?

Jeg trener styrke fem ganger i uken. Akkurat nå har jeg to økter på bein og tre økter på overkroppen. Jeg legger stort sett inn 2-3 intervalløkter, ettersom hva jeg føler for. I tillegg spiller jeg håndball 2-3 ganger i uka. Denne uken har jeg spandert på litt ekstra kardio på meg selv, for å se sånn nogenlunde ut til fotoshooten.

Kostholdet består stort sett av:

Proteinkilder: biff, skinke, kalkun, kylling, egg, eggehvitter, torsk, laks og skalldyr, skyr, cottagecheese, melk, ost (10%).

Karbohydrater: havregryn, poteter, ris, speltlumper, hjemmelaget brød, youghurt, frukt og bær.

Fett: Nøtter, frø, avokado, kokosmelk, mandelmelk.

I tillegg baker jeg mye. Jeg er stor fan av Kristine Weber sine oppskrifter og henter mye inspirasjon til baking fra hennes kokebøker og blogg. Jeg benytter meg derfor av mye mandelmel, kokosmel, proteinpulver og så videre til baking.

Jeg spiser selvfølgelig andre ting enn det jeg har skrevet opp her, men dette er det jeg prøver å basere hverdagskostholdet på.

Hvordan var det å vinne som debutant etter å ha gjort den knallbra jobben du har gjort?

Det var en helt ubeskrivelig følelse. Jeg var kjempeglad, men samtidig helt tom. Det er sjeldent jeg feller noen tårer, men da kom det. Det å ha jobbet så hardt for noe, og endelig ha kommet i mål er en helt utrolig følelse. Samtidig er det rart at så lang tid med knallhard jobbing er over på en dag. I tillegg hadde jeg dagen sammen med samoboeren, familie og gode venner. Det var nok en av de beste dagene i mitt liv.>>Tonje Borge Istad. Foto: Nina JohnsenFoto: Nina Johnsen

Når ser vi deg på scenen igjen?

Jeg vet ikke helt. Det blir i alle fall ikke i 2013. Nå skal jeg bruke den nærmeste tiden på samboeren, familie, venner og ikke minst oppussing av nytt hus. Konkurranse ga absolutt mersmak og jeg håper ikke det blir alt for lenge til jeg står på scenen igjen.

Hvordan har det vært å få så mye oppmerksomhet rundt fitnessen?

Hvor skal jeg begynnne? Det har vært helt utrolig rart og gøy på samme tid. Jeg syntes det var «ut av komfortsonen» å stå på scenen i utgangspunktet. Plutselig var jeg på Dagbladet, TV2, og Nettavisen. Det har vært utrolig gøy og lærerikt. Jeg er veldig takknemelig for all den oppmerksomheten jeg har fått. Alle tilbakemeldingene som har kommet på telefon, sms, mail og facebook har betydd utrolig mye og er noe jeg tar med meg videre. Har jeg noen dårlige treninger, er det bare å tenke tilbake på alt dette, så kommer smilet!

Tonje Borge Istad. Foto: Nina JohnsenFoto: Nina Johnsen

Neglhuset   Bodymag.no

Svar