Finn din egen vei!

  • Skrevet 9. august 2013

Man kan bli temmelig forvirret av all forskningen og alle ekspertene som mener forskjellige ting om hvordan man skal spise, når man skal spise og hva man skal spise. Alle ser ut til å ha studier som viser at det de sier funker. Så hva skal man gjøre?

Tekst: www.bodymag.no

Finn din egen vei

Det er sikkert riktig det ekspertene selv mener, om hva som er best for å oppnå et visst resultat. Men det har seg slik at folk er forskjellige og at akkurat den «måten» å gjøre det på, rett og slett blir for vanskelig. Da er det bedre å følge en plan du vet du kan klare, enn å prøve å gjennomføre noe som rett og slett føles helt feil. Det er mange veier til ett og samme mål!

Forskjellige dietter

Noen mener at man må spise hver tredje time, for å holde forbrenningen oppe. Andre mener du kan faste i 17 timer uten at det skjer noe galt med forbrenningen. Noen mener man MÅ ha frokost, mens andre mener du kan innta første måltid på ettermiddagen. Noen mener man må trene fettforbrenning på tom mage når man står opp om morgenen, andre mener at det ikke spiller noen rolle når man trener, så lenge man bare gjør det. -Ja, man kan bli temmelig forvirret av alle påstandene. De som følger sitt skjema og sine teorier, oppnår sikkert de resultatene de er ute etter. Mange gjør helt motsatt av det som anbefales og oppnår likevel det samme.

Til syvende og sist handler det om kalorier inn og kalorier ut og hvor mye kroppen tåler før muskelmassen begynner å smuldre opp. Det som gjør at vi trenger ulike opplegg er at vi lever livene våres helt forskjellig. Noen trenger lite søvn, andre trenger mye. Noen har en tung arbeidsdag, andre beveger seg lite på arbeid. Noen er A-mennesker og noen er B-mennesker. Noen elsker å fråtse på sukker, andre elsker å fråtse på fett. Noen fråtser ikke i det hele tatt og spiser lite, noen elsker å spise. Noen kan gå en hel dag uten mat, andre er sultne hele tiden. Altså, alt dette spiller inn på hvordan vi bør legge opp en diett.

Mange gir opp en diett eller en treningsplan fordi de hører og leser om hvordan en diett bør være. Det mest vanlige er nok morgenkardio på tom mage, spise lite og ofte (altså hver tredje time), holde seg unna for mye karbohydrater, trene styrke og deretter gå kardio etter styrkeøkt. Man må huske på både det ene og det andre. Stå opp grytidlig for å gå kardio, ha med seg mat på jobb og stille klokka etter maten. Det trenger faktisk ikke være sånn hvis du synes det blir for mye å tenke på. Du kan lage din egen rytme, som passer for deg og ditt liv!

Det beste treningsopplegget er det opplegget som passer nettopp DEG!

Her er typiske ting som kan hindre deg i å gjennomføre en deff:

Jeg orker ikke frokost!

– Hopp over den da!

Jeg klarer ikke kardio på tom mage!

– Ta et lite måltid først!

Jeg vil heller spise mye på en gang enn lite hele dagen!

– Spis 3-4 større måltider i stedet for 6 mindre måltider, eller velg periodisk faste.

Jeg får ikke spist når jeg er på jobb!

– Spis før du drar og med en gang du kommer hjem, eller lag en enkel niste kvelden i forveien.

Jeg har ikke tid til å trene!

– Tren effektivt når du først får tid eller stå opp tidligere. Å kjøpe seg vekter til å ha hjemme og stå opp 40 minutter tidligere er en god investering i livet, som også vil gi deg mer energi.

Jeg klarer ikke la være å spise karbohydrater!

– Så spis karbohydrater og kutt på fettet!

Det som er hele poenget er at du ikke trenger å gå helt vekk fra å leve et aktivt og sunt liv, bare fordi noen hevder at et treningsopplegg eller spiseopplegg bør være slik eller slik.

Hvis noe er helt umulig å gjennomføre, så gjør det på en annen måte. Det beste treningsopplegget er det opplegget som passer nettopp DEG!

Det finnes hundrevis av slankeopplegg, treningsopplegg og dietter som funker, selv om de er ganske så forskjellige. Men husk at man ofte lager unnskyldninger som ikke er reelle. Det at du for eksempel ikke ha tid, det er en ganske dårlig unnskyldning. Det handler om å ordne seg tid. Selv de travleste får tid til trening. Du kan gjerne skylde på unger, jobb og alt mulig slikt, men det er en veldig stor sjanse for at du med litt vilje og innsats, finner 40 minutter til trening 4 dager i uken.

Bodymag.no

Svar