Susanne Soydan — Droppet Bikinifitness og vant overall i AF!

  • Skrevet 12. april 2016

Susanne Soydan (28) fikk klar beskjed om at hun var for stor for bikinifitness. Hun byttet gren på dagen og to uker etter vant hun overall i athletic fitness. Møt en målrettet, allsidig og imponerende atlet med fantastisk fysikk og sunne holdninger!

susanne_soydan-forfra

 

  • Navn: Susanne Soydan
  • Alder: 28
  • Bosted: Nydalen
  • Arbeid: Naprapat, personlig trener, teamleder og coach Atlas Fitnessteam, medisinsk koordinator og terapeut for Asker Fotball Herrer.
  • Sivilstand: Samboer
  • Gym: Sats/Elixia og Fitness XPress
  • Team: Atlas Fitnessteam
  • Gren: Athletic fitness
  • Favoritt diettmat: Kylling, ris og wokgrønnsaker med kokosmelk, rød curry og sitron.
  • Motto: for meg handler trening utelukkede om god fysisk og mental helse og skal ikke være noe som går på bekostning av dette.

Meritter:

  • Sandefjord Open 2015 – 1.plass Bodyfitness Debutant
  • Norgesmesterskap i Fitness Five 2015 – 1.plass
  • Sandefjord Open 2016 – 4.plass Bikinifitness
  • Kaliber Open 2016 – 1.plass Athletic Fitness
  • Oslo Grand Prix 2016 – 1.plass og Overall Athletic Fitness

Det første som slo meg i mitt første møte med denne lille jenta på 156 cm, var at hun måtte være purung. Til min overraskelse ble jeg informert om at alderen hennes var 28 år. Jeg fikk flere overraskelser og det var blant annet de flotte holdningene hennes og VANVITTIG lårmuskulatur. Møt Susanne Soydan!susanne_soydan-portrett

Tekst og foto: Marika Lejon

Hvordan startet du med fitness?

Jeg var med i en fitnessmodell-konkurranse for første gang for to år siden. Det var i Globen i Stockholm. Dette var en åpen konkurranse som jeg ville prøve meg på, siden jeg var litt nysgjerrig på fitness. I fjor var jeg debutant i Bodyfitness under Sandefjord Open, og vant min klasse. Nå nylig stilte jeg i Bikinifitness i Sandefjord, fordi jeg selv syntes at jeg ikke var stor nok for Bodyfitness. Likevel fikk jeg klar beskjed om at jeg var alt for stor til å stille i Bikinifitness, etter at jeg gikk på scenen for noen uker tilbake. Selv om jeg veier det samme som de jeg stilte mot i Bikinifitness, så er det nok noe med proporsjonene mine og fettprosenten min, som gjorde at jeg ikke passet der. Samme dagen som jeg konkurrerte i Sandefjord byttet jeg over til Athletic Fitness. To uker senere debuterte jeg i denne grenen under Kaliber Open og vant. Under Oslo Grand Prix forrige helg tok jeg overall.

Du ser stolt ut!

Jeg er kjempestolt. Det viser hva trening er for meg. Jeg har ikke trent til Bikinifitness, for å se ut på en bestemt måte. Jeg har trent fordi jeg elsker styrketrening. Styrketrening er jo trening for å bli sterk. Ikke bare for å forme kroppen og dra i kabler hit og dit. Jeg har en fordel med styrken min, og det er nettopp det som gjorde at jeg bare kunne switche klasse og hevde meg i en annen gren to uker etterpå.

«Jeg vet at mine venner og min familie vet at jeg ikke doper meg, fordi de kjenner meg. Bekjente derimot, har lurt på om jeg jukser. «

Hvor lenge har du trent styrke?

Jeg har trent styrke i åtte år. Det var da jeg lærte meg knebøy, benkpress og markløft. Jeg har trent jevnt, men ikke fanatisk, mellom 3-5 styrkeøkter i uken. Jeg har hatt helt naturlige avbrekk her og der, når «livet har skjedd». Jeg har spist bra og sovet bra. Løping og sykling er også en naturlig del av meg.

Nå veier du 50 kg og er 156 cm høy. Hva veier du når du er off-season?

Det er først nå de siste årene, mens jeg har drevet med fitness at jeg har funnet min idealvekt. Det er kanskje omvendt for mange andre — som heller føler at de blir mer forvirret når vekten går mye opp og ned. Min idealvekt er rundt 57 kg.

susanne_soydan-rygg

Trives du med Athletic Fitness?

Ja, det er min klasse! Det er ingen tvil om det. Jeg vil kjøre AF igjen i høst og bli Norgesmester. Jeg har ikke brukt hele mitt potensial i dette enda, siden jeg kun har holdt på i tre uker. Altså…gi meg et halvt år da! Det blir en konkurranse mot meg selv. Jeg vil bli bedre i øvelsene og forbedre fysikken, slik at den passer bedre i AF.

«For meg er det ikke et alternativ å bruke doping for å prestere i kroppsbyggersporten. Det jeg har levert så langt, viser at jeg ikke trenger det heller.» 

Hvor hører du hjemme med tanke på hvor du trener?

Ta kontroll over karbohydratene i maten, som du spiser, med Phase 2 To Go. Effekten av Phase 2 To Go virker umiddelbart ved inntak. Ruis Phase 2 To Go blokkerer opptil 70% av karbohydratene i mat, som ris, poteter, pasta og bakervarer.

Ta kontroll over karbohydratene i maten, som du spiser, med Phase 2 To Go. Effekten av Phase 2 To Go virker umiddelbart ved inntak. Ruis Phase 2 To Go blokkerer opptil 70% av karbohydratene i mat, som ris, poteter, pasta og bakervarer.

Jeg jobber jo på SATS, så jeg trener i Storo, Nydalen og litt på Elixia i Asker. Jeg føler at jeg er «utenfor» fitnessmiljøet. At jeg gjør min greie på siden av alle andre, så kommer jeg inn når det er konkurranse, for å vise meg frem.

Hvordan føles det å møte fitnessmiljøet? For nå skiller vi plutselig mellom fitnessmiljø og treningsmiljø.

Jeg merker jo at det er en stor familie på en måte. Veldig mange kjenner til hverandre og det er jo et miljø som jeg egentlig ikke føler at jeg er «med» i. Men nå har jeg startet egen klubb «Atlas Fitnessteam», så vi er jo litt vår egen familie der. Det er første gang jeg konkurrerer i min egen klubb. Jeg startet denne klubben , nettopp fordi jeg ikke følte tilhørighet til fitnessmiljøet. Jeg ønsket å være sammen med mennesker som har samme holdninger som meg og som trener fordi vi elsker trening. Ikke fordi vi liker å se ut på en bestemt måte. Treningen skal være en hobby og ikke en 24-timers jobb.

Jeg leste litt på profilen din på Facebook og du har fått skryt fordi du er ren. Vil du si noe om holdningene dine?

For meg er det ikke et alternativ å bruke doping for å prestere i kroppsbyggersporten. Det jeg har levert så langt, viser at jeg ikke trenger det heller. Jeg vil ikke føle at jeg jukser og jeg vil ikke ta noen sjanser med tanke på fysiske og psykiske bivirkninger.

Hvordan møter du folk med dette? Tror folk på at du er ren?

Jeg vet at mine venner og min familie vet at jeg ikke doper meg, fordi de kjenner meg. Bekjente derimot, har lurt på om jeg jukser. Helt sikkert fordi de ser bilder av meg med lav fettprosent. Da ser jeg også større ut enn det jeg egentlig er. Man blir litt lurt av bildene. Kanskje også kollegaer som ikke kjenner meg så godt, har mistanker. Jeg jobber også som naprapat og da er det mange pasienter som lurer på hva jeg driver med. De kommenterer gjerne dette med doping, siden det har vært mye om det i media. Da er jeg ikke sikker på at de vet at jeg ikke holder på med dop.

Så du føler at du blir stemplet fordi du konkurrerer?

Ja, det vil jeg si.

Bodymag ønsker å skrive om atleter som vil stå frem som rene utøvere. Ta kontakt med oss!

Intervjuet fortsetter under bildene>>>

susanne_soydan-triceps

susanne_soydan1

Hva vil du gjøre med det?

Stille opp i intervju og fortelle at jeg er ren. Jeg har også vært med i en studie på Gaustad. Den handler om anabole sterioder. Jeg var i kontrollgruppen, det vil si den gruppen som ikke har brukt dop. Der har jeg levert dopingtest. Det er bare dem som sitter på resultatene, men da har jeg i hvert fall levert en negativ prøve. Men jeg synes også det er synd at man må bevise at man er ren for å få tillit fra folk man ikke kjenner.

Man blir jo fascinert av musklene dine. Kan det være at fordi dette er «unaturlig» i forhold til hva man er vant til, så tenker folk at det må ligge dop bak?

Ja! Hadde folk sett meg med 7 kg mer fett, så hadde de ikke tenkt noe som helst.

Det betyr kanskje at folk har lite kunnskap om hva sporten handler om og hva man kan oppnå med styrketrening?

Ja, jeg tror folk har lite kunnskap om hva trening og også kosthold kan gjøre. Jeg hører ofte at folk synes jeg er heldig som har slik fysikk. De tror at det er fordi jeg har så bra gener. Hvis disse personene hadde trent styrke fem ganger i uken, sovet bra og spist bra i 10 år — det er jo ingen tvil om at de hadde fått bra resultater da! Og kanskje bedre enn meg, for jeg har ikke gjort alt perfekt hele veien. Jeg kunne vært et helt annet sted hvis jeg hadde jobbet helt slavisk for fysikksport i åtte år. Men jeg har jo ikke gjort det engang. Så, ja jeg tror det er mangel på kunnskap. Og også dette med hva som aksepteres som normalt når det gjelder kosthold. For folk som ikke driver med idrett og fysikksport, så er det normalt å ta en bolle og en kaffe latte midt i uken. Det er også normalt å være overvektig og ha dårlig helse. Derfor blir det jeg driver med helt ekstremt for mange.

susanne_soydan2

Hva gjør du på fritiden?

Jeg coacher utøvere og denne sesongen hadde jeg to som stilte. En av dem stod på pallen med meg i går og kom på 3. plass. Hun kom også på 3. plass i AF i Sandefjord. Så har jeg en bikinijente som fikk en 4. plass i Kaliber. Hun ble topp 15 på Oslo Grand Prix, men vi vet enda ikke hvilken plassering. Dette er flotte jenter med gode holdninger.

På fritiden liker jeg også å gå turer ute. Jeg hører mye på podcasts mens jeg går tur, som handler om fysioterapi, trening og ernæring. Så liker jeg å være sammen med kjæresten min, venner og familie. Jeg er naprapat for et fotballag, så det blir mye fotballkamper og treningsleirer.

Takk for et veldig inspirerende intervju. Vi ønsker Susanne LYKKE TIL VIDERE!

susanne_soydan-6

Bodymag.no

Svar