Muskelmamma Nadia Isabella på kloss hold.

  • Skrevet 11. februar 2016

Bodymag-reporter Miriam, tok turen til Strømmen for å treffe en av våre fremste fitnessatleter innen bodyfitness/figure Nadia Isabella. Hun har en lengre merittliste enn de fleste utøvere i sin klasse.
 Vi var nysgjerrige på hvordan hun kombinerer konkurranser med full jobb, tre barn, to hunder og samboer. Vi tok en kaffe med henne!

nadia-isabella3

Nadia Isabella er en av Norges fremste atleter i sin klasse. Foto: Miriam Jødal

  • Navn: Nadia Isabella Pettersen
  • Alder: 37
  • Bosted: Lørenskog
  • Arbeid: Kosmetisk sykepleier og eier/dagligleder av «frøken Strøken» i Lillestrøm
  • Høyde: 167
  • Vekt off/on season: 68 kg/60 kg
  • Klubb: Team Toppform
  • Coacher: Kim Torgersen og Emilio Martinez (Spania)

Meritter:

  • 
Norgesmesterskap senior 2010 uplassert
  • 
Oslo Grand Prix senior 2012 1 pl
  • Norgesmesterskap senior 2012 6 pl
  • 
Stavanger Open senior 2013 2 pl
  • Norgesmesterskap senior 2013 1 pl
  • 
Ben Weider Championship senior 2013 1pl
  • 
Norway Open Fredrikstad senior 2014 1 pl
  • Norway Open Fredrikstad master 2014 1 pl
  • Verdensmesterskapet Morelia/Mexico 2014 2pl
  • Nicole Wilkins Championship Lathi/Finland 2014 2pl
  • Norway Open Fredrikstad senior 2015 1pl
  • Arnold Classic Europe senior 2015 5pl
  • Arnold Classic Europe master 2015 5pl
  • Olympia Amateur Praha senior 2015 3pl
  • Olympia Amateur Moskva senior 2015 uplassert
  • Verdensmesterskap El Salvador master 2015 9pl

Hva består hverdagen din av ved siden av trening?

Hverdagen min består av unger, familie, hunder, hjem, jobb og venner. Egentlig helt vanlige ting for en familiemor.

Hvor ofte trener du i løpet av en uke utenom konkurransetid?

5-6 ganger i uken stort sett hele året.

Er du strikt med maten hele året?

Nei, Jeg har et ganske avslappet forhold til mat off-season, men jeg prøver å få i meg den næringen jeg trenger i riktige mengder. Jeg kan kose meg med vanlig mat og trenger ikke være veldig streng på det utenfor konkurransesesongen. Det er veldig viktig for meg å kose meg med vanlig mat når jeg føler for det og har lyst på det.

Barna dine driver også med idrett. Prates det mye om mat og fitness hjemme?

Nei, egentlig ikke så mye, men det blir jo litt prat om det i tiden rundt konkurranser. Barna mine har vokst opp med dette, så for dem er dette mamma sin greie. De setter veldig pris på når dietten er over og vi kan kose oss med all mulig mat og helt vanlig hygge. Det er aldri et fokus på vekt og kalorier foran barna.

Hvor gammel var du da du begynte å trene, hva slags idrett har du drevet med tidligere?

Jeg kjørte på ski og spilte håndball fra jeg var 5-6 år og så begynte jeg å jobbe i Sats-kjeden som instruktør da jeg var 18 år. Jeg begynte med vekttrening i 2004-2005, så har det gått over til bare det de siste 10 årene. Men jeg er jo også på hytta i Trysil og står på ski med familien. Grunnen til at jeg begynte med styrketrening, var at jeg skulle søke opptak til Politihøyskolen og måtte klare de fysiske kravene. Jeg møtte min tidligere sjef fra Sats-kjeden som hadde drevet med kroppsbygging. Han motiverte meg til å fortsette med styrketrening og oppfordret meg til å begynne å konkurrere.

Når fikk du øynene opp for Fitness, hadde du noen forbilder?

Jeg fikk øynene opp for Fitness i 2008-2009, så debuterte jeg første gang i 2010.  Jeg har hatt Nicole Wilkins som mitt største forbilde. Jeg synes hun har en fin estetisk fysikk samtidig som hun er feminin. Da jeg startet med fitness var det Tea Havstein Eriksen og Nina Furseth som var noen av de beste vi hadde i Norge, og de inspirerte meg veldig.

I fitness er det stort fokus på utseende og kosthold, hvilke negative sider kan det ha?

nadia-isabella1Jeg mener at denne sporten ikke er for alle. Det er nødvendig å være trygg på seg selv før du begynner å tenke på å konkurrere, fordi fallhøyden er ganske stor hvis du ikke er selvsikker nok til å takle livet etter sesongslutt, når du ikke lenger er på diett og kroppen forandrer seg. Nå coacher jeg veldig mange atleter i Team Toppform, og jeg ser at den viktigste delen av hele sesongen er evalueringen og oppfølgingen atletene får etter de går av en diett. Veldig mange sliter når kroppen endrer seg tilbake til normale, og da er det er viktig å forstå at det normale er å se sånn ut — ikke sånn som vi ser ut 4 uker før en konkurranse. Konkurransekroppen er ikke naturlig og det er heller ikke da kroppen er på det mest optimale når det gjelder trening. Det er kjempeviktig at utøverne klarer å være fornøyd og ha det bra med off-season kroppen. Jeg synes det er veldig fint når de store forbildene blogger eller deler bilder på instagram av den normale off-seasonkroppen, og alle følgerne får se hvordan de egentlig ser ut. Jeg tror det sitter veldig mange uerfarene og naive jenter rundt omkring, som tror at det er mulig å ha konkurransekropp året rundt.

Er dietten din et tema rundt matbordet, eller er det noe du holder for deg selv?

Nei, men barna mine er veldig glad i kylling, fisk og ris, så det hender vi spiser det alle sammen. Ellers lager jeg annen og variert mat til dem, mens jeg spiser diettmat. Barna mine er så vant til det, så jeg tror ikke de tenker noe særlig over det.

Du stilte første gangen i 2010, hvor lenge du har lyst til å fortsette med bodyfitness/figure?

Jeg hadde i utgangspunktet planlagt å legge opp nå etter VM. Plasseringen ble ikke helt som jeg hadde sett for meg, så jeg kommer nok til å fortsette i noen år til.

Er det noen andre klasser du eventuelt kunne tenke deg å konkurrere i?

Nei, det er det ikke. Jeg føler at det krever noe helt annet i for eksempel women’s physiqe. Det å skulle bygge enda mer og deretter komme inn enda skarpere og hardere på scenen — det føler jeg blir for krevende. Jeg føler nok jeg passer bedre inn i bodyfitness.

Nadia-isabella4

Fitness er en livsstil og ting skjer ikke akkurat over natta. Føler du noen ganger at du «ofrer» for mye sammenlignet med folk som ikke driver med fitness?

Ja, det det spørsmålet stiller jeg meg selv mange ganger, spesielt når jeg er på ferie med familien. Det hender jeg syns det er tøft når de andre koser seg med god mat og kanskje et glass vin, mens jeg sitter med matvekta for å følge planen min. Ellers i hverdagen føles det ikke som jeg ofrer noe, kanskje fordi det har blitt en livsstil for meg og jeg er motivert og veldig målrettet. Når jeg først har satt meg et mål går jeg for det. Jeg lar ikke noe distrahere meg, men det er klart at jeg skulle ønske jeg hadde mer tid til å gjøre sosiale ting med venner. Under diettperioder kan jeg ikke akkurat prioritere å dra på venninnekvelder, vinkvelder og middager.

Mange foreldre skylder jo på tidsklemmen. Hva tenker du om det? Du må jo være en reser på logistikk når du selv er aktiv og har tre aktive barn. Hvordan får du alt til å gå rundt?

Det er ene og alene planlegging, og så er jeg veldig heldig som har den jobben jeg har der jeg kan være fleksibel og trene på dagtid, når barna er på skolen. Trening har en positiv effekt på både den mentale og fysisk helsen, og jeg tror ikke jeg hadde klart hverdagen med tre barn og to hunder, hvis jeg ikke hadde følt meg mentalt og fysisk sterk. Så treningen blir et nødvendig gode for meg.

Hvilken prestasjon som atlet er du mest stolt av?

Mitt største øyeblikket var da jeg ble Norgesmester i 2013. Det hadde jeg jobbet veldig hardt for. Først fikk jeg en andreplass i «Stavanger Open» to uker før, og da var det eneste jeg hadde på netthinnen gullmedaljen i NM – den ville jeg virkelig ha. Det var fantastisk å stå øverst på pallen og få tittelen Norgesmester. Det var utrolig stort og jeg hadde familien min i salen, så det var ekstra stas.

Nå begynner yngre og yngre mennesker å interessere seg for fitness og bodybuilding, og mange tyr til doping for å oppnå resultater raskt. Hva tenker du om det?

Jeg tenker at det er veldig skremmende og jeg synes det går igjen på flere arenaer i samfunnet, at den yngre generasjonen nadia-isabella2helst skal ha alt med en gang. Da mener jeg ikke bare innenfor fitness, men generelt. Alt skal skje med en gang, helst igår! Jeg synes at det bør satses på å skape gode holdninger tidlig, kanskje allerede i ungdomsskolealder. Ungdom er ofte lett påvirkelige, det er enormt kroppspress og lett å komme borti ting. Det er ikke fremmed at yngre utøvere har blitt anbefalt bruk av dopingmidler for å oppnå raskere resultater, og jeg kan forstå at det kan virke fristende uten av de evner å se konsekvensene av det. Derfor synes jeg det er veldig viktig med holdningsskapende arbeid for å hindre en videre negativ utvikling. Samarbeidet NKF og de store treningskjedene har inngått med Antidoping Norge, ser jeg på som veldig positivt og viktig. Jeg skulle gjerne sett at det ble brukt mer ressurser på forebyggende arbeid ut mot den yngre gruppen, da jeg tror det er en mer effektivt fremgangsmåte på sikt.

Når du er på diett og skal stille, hva er det du savner mest? Hva holder motivasjonen din oppe?

Jeg savner bakevarer og vafler. Det å kunne kose meg sammen med familien på en lørdagskveld eller å gå ut og spise en god middag med venner. Det som holder motivasjonen min oppe, er at jeg vet hvor deilig det er å få betalt for alt strevet i form av det jeg oppnår når jeg når målene mine i en konkurranse. Det positive for meg er også at jeg som travel trebarnsmor har noe som bare er mitt. Jeg føler det hjelper meg å takle små og store utfordringer i hverdagen.

Hva tror du er de viktigste faktorene for at man skal lykkes?

Jeg synes som sagt, at denne sporten absolutt ikke er for alle. Jeg tror at man kan komme langt innenfor idretten dersom man er reflektert og har sunne, gode holdninger samt et driv og et konkurranseinstinkt som tåler både medgang og motgang. For meg har det alltid vært en hobby ved siden av studier, jobb og familie. Det som har vært en viktig faktor for at jeg har holdt ut så lenge, er at jeg har andre verdier og prioriteringer i livet som holder meg plantet på jorda. Jeg tror det er viktig å ha andre ting i livet som betyr noe. Det kan være en jobb man trives i, familie eller annet.

Hvis du skal velge, på scenen eller på Trysil med familien?

Jeg storkoser meg på scenen, men ingenting slår en helg med familien på Trysil. For meg er det to vidt forskjellige gleder. Hadde jeg fått et ultimatum der jeg måtte velge mellom familien min og fitnesskarrieren, hadde jeg selvsagt valgt familien. Men jeg er veldig heldig som får både pose og sekk!

Takk for et kjempehyggelig intervju, Nadia. Jeg er veldig imponert over alt du har prestert på scenen de siste årene, men også over refleksjonene du har rundt trening og fitness. 
En viktig faktor er uten tvil at du klarer å balansere et slående vakkert utseende med bena godt plantet på jorden!
 2016 blir nok et år du vil briljere på scenen.

Mamma + Atlet = nøye planlagt logistikk

mvh
Miriam Jødal

Bodymag.no

Svar