Må jeg gå tre timer kardio? Tommi svarer leserne!

  • Skrevet 24. mars 2017




Hei Tommi. Jeg skal debutere i Classic Bodybuilding nå om mindre enn fire uker. I denne sammenheng er det noe jeg lurer på, siden jeg er litt uenig eller tvilende til coachen min sitt kardioopplegg i forhold til å få separasjon i beina.

I følge han MÅ jeg gå to timer kardio hver eneste dag i tillegg til en times morgenkardio for å få separasjon i beina. Jeg hører og har fulgt med på flere som ikke kjører så hardt på kardioen og lurer derfor på om dette er tilfelle? Jeg har synlige blodårer hele veien på beina og generelt hele kroppen nå. Vil gjerne ha en second opinion på dette. Takker på forhånd for svar.

Still ditt spørsmål hos vårt Ekspertpanel

Tommi Thorvildsen-Ekspert

Tommi Thorvildsen-Ekspert

Heisann!

Nå vet jeg ikke fettprosenten din og heller ikke hvor bra du er i rute. Ikke vet jeg hva du spiser, hvordan du trener med vekter, hvilken intensitet du har eller hvor mye pulsen ligger på når du gjør kardio! Disse faktorerne er viktige for meg å vite når jeg coacher noen. Når det gjelder separasjon i bena er det naturlig at noen har litt mer muskler, bedre genetikk og mer flex enn andre. Når det er sagt må fettprosenten ned for at separasjonen kommer ordentlig frem. Om jeg tolker det riktig sa du at du måtte gå to timer kardio og i tillegg en time på morgenen. Det er totalt tre timer og det er mye! Har selv satt noen atleter på tre timer kardio, men det er meget sjeldent og over en veldig kort periode. Dette var fordi atleten hang etter en del på formen.

Så spørsmålet ditt er om du må gå så mye kardio? Ja, kanskje en periode for å kjapt få ned fettprosenten, slik at musklene synes om du henger mye etter. Jeg anbefaler heller å være i god form tre måneder før konkurranse og ikke gjøre noe særlig mer enn en time pr dag de siste månedene før konkurranse. Det trenger man heller ikke om man gjør jobben sin med å spise bra allerede mange måneder før dietten starter! Jeg anbefaler alltid atleter som har planer om å stille i fremtiden om å holde bra off-season hvor de spiser sunn og ren mat kanskje seks mnd/et år før scenen. Kanskje kun litt «cheat food» av og til eller i helgene. Mer kvalitet av mat gjennom systemet gir mer kvalitet på kroppen. Du legger på deg kvalitetsmuskulatur og ikke minst er det bra for helsa å spise sunt året rundt 🙂

Lykke til med konkurransen!

Tommi Thorvildsen-BODYMAG.no

Tommi Thorvildsen

Ifbb Pro

Coach Team 24fitness

Neglhuset   Bodymag.no

  1. Annonym says:

    Hei Tommi og Bodymag!

    Jeg er 22år, 187cm og veier 110kg med ca.20-25% fett
    Jeg må ned til 85-90kg får å ha 10-12% fett. (gjerne på 17uker)

    Er det mulig å gå ned 20-25kg på 17uke? Med LITE tap av muskelmasse?

    Jeg ligger på 2.000kalorier. lavt fett, medium karb og høy protein. Har også carb cycling(6 lav, 1høy) på 1800 kalorier og 2200 på reefed days (1gang i uken).
    Vet at dette kanskje er utrolig lite kalorier for min vekt og høyde, men jeg har dårlig forbrenning og jeg har mye kilo å ta av.
    Kjører også 1t fasted cardio samt styrketrening.

    Så mitt spørsmål er: Er det mulig å gå ned 20-25kg på 17uker, men lite muskeltap og hvilke evt endringer i dietten vil du forslå?

Svar