Kokosolje er ikke så bra som vi tror!

  • Skrevet 28. april 2016

Kokosolje er ikke så bra for oss som vi trodde. Ernæringsprofessor ved Universitetet i Oslo, Kjetil Retterstøl, mener at palmeoljen er verre enn palmeolje!

kokosolje

Foto: Nicolai Schäfer

Retterstøl mener at kokosoljen øker nivået av kolesterol i kroppen og hører ikke til i et sunt kosthold. Han er ikke alene om å rette kritikk mot kokosolje, og får støtte fra andre ernæringsfysiologer som også mener at det beste er å droppe den. De som selger kokosfettet hevder at kokosoljen øker det gode kolesterolet, noe som også stemmer. Problemet er at det i tillegg øker det dårlige. Flerumettet fett er kolesterolsenkende, men får du i deg for mye omega 6-fettsyrer på bekostning av omega 3, kan mengden betennelsesstoffer i kroppen øke.

Forvirret? Bruk olivenolje.

Det er kanskje best å holde seg til det trygge fettet, som er den gode gamle olivenoljen? Rapsolje er også et godt alternativ. Disse har mest enumettet fett og er mest solgt i Norge. Man bruker varmpresset olivenolje til steking, og kaldpresset som dressing til salater. Den kaldpressede oljen er den sunneste, men kan bli ødelagt i for høy varme. Den gir også en bismak, som setter seg i maten. Derfor er det mange som foretrekker å bruke varmpresset olje, som er både billigere og mindre smaksrik. Bruker du kaldpresset olivenolje (extra virgin), så pass på at du ikke steker på for høy varme og husk at du må regne med at det kan smake olivenoljen av maten. Det er forsket mer på olivenolje enn rapsolje, men det sies at rapsoljens gunstige sammensetning av fett gir de samme gode helseeffektene som olivenolje.

Vil du lære mer om olje? Les vår oljeguide!

Bodymag.no

Svar