Hardcore beinøkt — Knut Øines

  • Skrevet 24. november 2014

Knut er snart 50 år! Han er i bedre form enn de aller fleste. Her kan du se video av hvordan Knut kjører bein på trening. Kanskje har du noe å lære? Her snakker vi 70-90 minutter med beinhard trening!

Knut Øines

Knut har kjørt bein knallhardt to ganger i uken i over to år. Etterhvert ble han sliten av det og har nå trappet ned til en gang i uken. I dag trener han bein med Bodymag og har hovedfokus på forside og bakside lår. Hvis du trodde du trente beina godt nok, så burde du kanskje ta en titt på dette!

Knut sitter i sofaen på Energy Fitness Club Vallø og forklarer meg hvordan han skal trene i dag. Opplegget hans skremmer meg litt. Når han trener bein er det nemlig ikke noe baby-trening. Her er det 60-90 minutter med bokstavlig talt beinhard trening.

Se video her!

— I dag skal jeg begynne med leg-extension og avslutte med leg-extension. Jeg starter da med leg-extension og lår-curl sammen som supersett

1) Oppvarming før supersett

— Jeg varmer opp med tre sett som jeg tar helt rolig for å bli litt varm. Jeg tøyer også litt i mellom settene på begynnelsen.

2) Leg-extension og lår-curl supersett

— Etter oppvarming og tøying kjører jeg tre sett knallhardt med leg-extension og lår-curl supersett. Etter dette tar jeg en god pause før jeg går videre på knebøy.

3) Knebøy

— På knebøy trenger jeg 3-4 tilpasningssett. Det er for å bygge med opp til sånn ca 200 kg. Etter tilpasningssettene kjører jeg tre sett knallhardt.

4) Benpress

— Vi går videre fra knebøy til benpress. Her trenger jeg bare ett tilpasningssett. På tilpasningssettet stiller jeg inn beinpressen til den tyngden jeg ønsker å kjøre. Når det er gjort, kjører jeg tre knallharde sett.

5) Hacksquat

— Siste øvelse er hacksquat i dag. Her bruker jeg også ett tilpasningsett for å finne riktig vekt, for deretter å kjøre hardt på med tre sett. Da har det allerede gått over en time og kanskje halvannen.

6) Leg Extension

Som avslutning kjører jeg ett siste sett med leg-extension

Knut Øines bein

Knut Øines leggerHvorfor fant du ut at det var bedre å begynne å trene bein en gang i uken i stedet for to?

— Bein, legger og mage er muskelgrupper som tåler så mye trening som du bare orker å gi det. Jeg begynte å bli sliten av å trene beina hardt to ganger i uken. Jeg fant ut at det var bedre å heller trene bena skikkelig hardt en gang i uken. Det er bedre enn at man trener dem sånn halvveis to ganger i uken, fordi man er sliten. Jeg orket to år med hardt på bena to ganger i uken, og det har vært bra det! Hvis man orker og er motivert, så tror jeg det lønner seg å kjøre to ganger.

Mange mener at man trenger hvile for å vokse. Hva tenker du om det?

— Når det kommer til beina, så tror jeg faktisk det handler mer om å få litt hvile i hodet. Jeg tror lårmuskulaturen tåler det og at det å kjøre steinhardt to ganger i uken er det beste. Det krever at man er veldig sterk psykisk også.

Selv blir jeg ekstremt sulten når jeg kjører beina skikkelig hardt. Hvordan er det for deg?

— Jeg er sulten hele tiden uansett, så jeg merker ikke noe forskjell på det. Nå som jeg har trappet ned på beina, trener jeg heller mer av noe annet i stedet. Nå er det brystet som kjøres to ganger i uken. På bryst kan man nok bli lettere overtrent. Bryst tåler ikke så mye som bena. Derfor trener jeg litt mindre sett på bryst hver gang, så det ikke blir for mye.

Etter litt input fra Knut er vi klare for HARDCORE bein. Se video i toppen for å se hvordan det gikk for seg! I bunnen av artikkelen har vi lagt ved en av hans private videoer der du ser litt av Knut sitt liv med familie, bil, båt og trening.

Knut Øines

Vil du ha mer muskler? Besøk Gymgrossisten Butikk i Oslo!

Flere artikler om Knut Øines:

Knut & Solrun blir tatt i mot som stjerner – VM i Mongolia

VM-paret Solrun & Knut rett fra Mongolia til Thailand!

Knut og Solrun til NM og VM!

Privat:

Bodymag.no

Svar