Gravidspesial — Slik trener du etter fødsel! — Del 2 av 3

  • Skrevet 11. november 2015

Bodymag kjører nå tre deler med informasjon til deg som enten planlegger å bli gravid eller allerede er gravid. Kanskje du nettopp har født eller tenker på å bli gravid på ny? Her gir vi deg tre deler med hvordan du trener og spiser under og etter graviditet. Vi gir deg informasjonen du trenger for å gjennomføre et svangerskap, samtidig som du trener og holder et bra kosthold!

Elisabeth_Hauglum-Gravid

Elisabeth Hauglum har to barn. Melvin (2 år) og Mali på 6 måneder (født 10 april). Elisabeth har nå tatt over driften av Gympartner, som det tidligere var Line Marion Nilsen Kjøniksen som driftet. Gympartner er en nettside som hjelper deg med å komme i form. Elisabeth er personlig trener og har født to barn. Bodymag har spurt spørsmål som man vanligvis lurer på i forbindelse med graviditet og barn. Her får du svarene!

LES DEL 1 HER: — GRAVIDSPESIAL — Slik trener og spiser du under graviditet! — Del 1 av 3

Når kan man trene igjen etter fødsel?

Man kan gå i gang med trening raskt etter fødsel, men det vil være store individuelle forskjeller. Treningen må tilpasses formen, og det vil ha betydning hvor mye man trente under svangerskapet/før svangerskapet. Man bør vente ca 6 uker med løp – og hoppøvelser. Det vil også ta noe tid før magemusklene trekker seg sammen, så man bør være forsiktig med magetrening og buktrykket de første 6-8 ukene. Hva slags trening man utfører har mye å si. De fleste kan gå turer og kanskje ta enkle øvelser raskt etter fødsel. Man må bygge seg opp etter en fødsel, i kroppens tempo. Husk at kroppen har vært gjennom 9 måneder og en fødsel.

Hvordan bør man trene i renselsesperioden?

I renselsesperioden bør man trene rolig, om man i det hele tatt skal trene. Man bør starte pent, som for eksempel å gå turer til butikken, gå i trapper, vaske og andre hverdagslige gjøremål som gjør at man er i aktivitet. Det vil igjen være individuelle forskjeller og man må lytte til kroppen og kjenne etter.

Hva kan gå galt om man starter med trening for tidlig?

Om man setter i gang for tidlig er det flere ting som kan gå galt. Man kan få kraftigere blødninger, og kan ende opp med å måtte ta en tur på sykehus. Buktrykket er ikke klart for å trenes og ei heller magen. Ved å starte for tidlig med magetrening kan det gjøre at musklene ikke trekker seg tilbake.

Les også: Line Marion fra fødestuen til Bikinifitness!

Kan man spise mindre eller starte diett så fort man har født?

Kroppen har vært gjennom en lang reise og trenger å hente seg inn igjen. Det er ikke tidspunktet å starte på diett rett etter fødsel. For de som ammer vil melken også kunne forsvinne hvis man går på diett. Det skjer mye med kroppen bare i løpet av de første 14 dagene, hvor livmoren trekker seg mer sammen og kroppen sakte men sikkert begynner på vei tilbake. Man skal ha overskudd til å ta seg av et lite barn, og kanskje man har flere barn man skal fordele overskuddet på. Da er det godt å ha nok energi og tilføre kroppen nok mat. Spis sunn og næringsrik mat, etter sunn fornuft.>>>

Elisabeth Hauglum er personlig trener og driver i dag Partnergym.

Elisabeth Hauglum er personlig trener og driver i dag Gympartner.

Hvor lenge blør man etter fødsel og har dette noe å si hvis man vil trene?

Noen kan blø i bare dager, mens andre blør i mange uker. Om man trener mens man blør, anbefales det å trene lett. Ved tyngre trening vil det kunne gjøre at man blør mer. Da kan det ta lenger tid før man er kvitt blødnigene. Her er det igjen store individuelle forskjeller, og noe som fungerer for en person kan være riv ruskende galt for en annen. Det er som med trening, man er forskjellige og responderer forskjellig.

Er det noen øvelser man bør unngå i denne perioden?

Øvelser som involverer buktrykk, hopp/løp og rette magemuskler bør man unngå i denne perioden.

Hvordan bør man spise med tanke på amming?

Man bør spise litt ekstra mat i løpet av dagen om man ammer. Ammingen krever ca 500 kcal. Spis gode og sunne råvarer, for barnet får maten du spiser gjennom ammingen. Det er viktig å få nok mat, for å opprettholde ammingen.
Spis jevnt gjennom dagen, så du slipper stort blodsukkerfall.

Hvis man ikke kan trene de første ukene, hva kan man gjøre i stedet?

Hvis man ikke kan trene etter fødselen kan man for eksempel gå turer. Gå i ulent terreng, så får kroppen også trent litt balanse. Mange kan for eksempel ta knebøy med egenvekt. Å gjøre hverdagslige ting som å vaske, støvsuge, gå i trapper og andre gjøremål er også en form for trening. Da blir kroppen vant til å være i bevegelse, og det kan være lettere å komme i gang med treningen når den tid kommmer.

Kan man spise mindre hvis man er i lite aktivitet. Man kan kanskje ikke bevege seg så mye om man har sting som gjør vondt?

Et barn krever uansett mer mat når man ammer. Rett etter fødsel er det viktigste at barn og mor får roen og blir kjent med hverandre. Å tenke alt for mye på kaloriinntak rett etter fødsel ville jeg ikke gjort. Fokuset bør være barnet og egen helse. I egen helse ligger jo bra mat!

Elisabeth_Hauglum_Gravid

Bodymag.no

Svar