fbpx

Fruktose kan være helseskadelig!

  • Skrevet 22. november 2013

I fjor gikk en forsker ut i tidsskriftet «Nature» og stemplet fruktose som ren gift for kroppen. Dette har vært en debatt i noen år. Bevisene for at mye fruktsukker gir negative helseeffekter forsterkes.

20131122_121132 (1)

Forskjellen mellom naturlig og tilsatt sukker er så enkel som at naturlig sukker finnes naturlig i matvaren, mens tilsatt sukker er tilsatt matvaren ved produksjon eller tilberedning. I denne drikken er det altså sukker, men naturlig fruktsukker fra juice og ikke raffinert tilsatt sukker.

Les også vår sukkerguide!

Fruktose kalles også fruktsukker. Du finner fruksukker sammen med druesukker i flere søte frukter. I vårt kosthold finnes fruktsukker først og fremst i vanlig sukker.

Professor i klinisk medisin ved Universitetet i Bergen «Hans-Peter Marti» har nylig kommet tilbake fra den amerikanske nyreforeningens kongressen «Kidney Week» i Atlanta. Her ble det vist til flere studier som støtter at fruktsukker kan skade nyrene og bidra til at fedme og type 2-diabetes øker i verden.

Studiene mener at fruktosen kan gjøre at nyrene får et energitap og samtidig produseres det mer urinsyre i kroppen. Personer som får i seg mye fruktose kan få økt blodtrykk og risikere å utvikle metabolsk syndrom, som er forbundet med både insulinsresistens, diabetes og fedme. Dette skjer visstnok uavhengig av hvor mange kalorier personen får i seg. Det antydes også at mye fruktose kan gi økt risiko for andre nyresykdommer.

Det er ikke antallet kalorier som teller, men også hvordan kaloriene er bygget opp i henhold til fruktoseinnhold. En populær kilde til fruktose er sukkerbrus og andre søte drikker. En forskergruppe fra Osaka University Graduate School of medicine i Japan undersøkte om det var mulig å måle forandringer hos dem som drakk brus over tid. De fulgte disse forsøkspersonene over forskjellige tidsrammer. Det de fant var at personer som drakk to sukkerdrikker eller mer daglig, fikk mer protein i urinen. Dette er i følge medisinen et tegn på at nyrene ikke fungerer optimalt.

Det har ikke blitt vedtatt en maksdose av fruktsukker som indikerer hvor mye som er trygt å spise daglig, men helsemyndighetene har satt en maksgrense for
tilsatt sukker. Maksgrensen her ligger på 10% av kaloriene vi spiser.

Les næringsinnholdet på det du drikker. Selv om det står at det ikke er tilsatt sukker, så kan det være tilsatt søtstoffer (som kommer fra naturlig sukker).

Les næringsinnholdet på det du drikker. Selv om det står at det ikke er tilsatt raffinert sukker, så kan det være tilsatt søtstoffer og ingredienser med naturlig sukker (som kommer fra naturlig sukker).

Forskjell på mennesker

Sunne voksne kan i følge studiene få økt blodtrykk av å drikke to sukkerholdige drikker à tre desiliter, men det varierer fra person til person hvor mye fruktosen kan skade. Hos en frisk og sunn person vil ikke en leskedrikk med sukker en gang i blant ha så mye å si, mens hos overvektige eller de med nyresykdom, vil to eller flere sukkerholdige drikker hver dag, ha negativ effekt på nyrene.

Fruktose finnes i frukt, men vi spiser ikke nok frukt til at dette er noe problem. Det er også forskjell på sukkerinnholdet i de ulike fruktene. I aprikos og klementin er det lite fruktose, mens det er mer i en pære eller en klase med druer. Fruktens fruktose er ikke noe å frykte i følge forskerne.

Undersøkelser av fruktosebaserte drikkevarer (treningsdrikker og brus), viser at fruktosen kan være bra for dem som er ekstremt aktive. Energiforbruket kompenserer da for forbruket. Trener man moderat, kompenserer man ofte ikke nok til å forbruke fruktosen, ifølge ernæringsfysiolog Mette Morken.

Hvis du er glad i brus, så må du kanskje begynne med avvendingen. Det kan godt være at forskningen vil kommer med flere studier og enda sterkere bevis for at fruktose har en del av skylden i den stigende økningen av diabetes og fedme.

Kilde: forskning.no

Husk at det er sukker også i naturlige råvarer!

Husk at det er sukker også i naturlige råvarer!

 

Bodymag.no

Svar