fbpx

Fitnessprat med Bikini-Lone

  • Skrevet 25. april 2013

Bikinimester Lone Norås (18) debuterte på scenen i 2012 og dro hjem med 1.plass og Overall. Denne våren er stortalentet Russ, men hun lever fremdeles etter boka når det gjelder disiplin og kost. Lone er klar for å seire på ny!

Av: Julie E.Tennes

Lone_BODYMAG.NO

Alder: 18 år

Fra: Lakselv

Klubb: 24 Fitness

Gym: Lokalt gym eller militærgym

Vekt: Rund 60 kg

Høyde: 158 cm

Arbeid: Stasjonsmedarbeider på Statoil og fullfører siste året på VGS våren.

Blogg:  www.lonenoras.blogg.no

Sivilstatus: Singel

Lone har kommet som en komet i fitness-universet. Hun er en meget populær blogger og atlet (hun er også flink til å danse). Hennes popularitet er forståelig, for maken til disiplin, utstråling og kampvilje tross sin unge alder, skal du lete lenge etter. Vi tok en prat med Lone, for å se hvordan hun ligger an nå som hun er Russ!

Hvordan står det til nå mellom konkurranser?

Det går veldig bra med meg. Jeg trener godt og jobber med mine svakheter ut fra min fysikk. Jeg er veldig perfeksjonist på det området.

Hvor mye tid bruker du på trening og matlaging i uka?

Det går mye tid til trening og jeg planlegger øktene mine hver eneste uke. Slik er det lettere å se hva jeg har trent, og samtidig planlegge øktene i forhold til hverandre. Selvsagt faller det bort en økt, eller at jeg legger til en økt i ny og ne, men stortsett følger jeg en fastsatt plan. På matfronten prøver jeg å være så effektiv som overhode mulig, sett bort i fra når jeg skal kose meg med maten. Det krever som alt annet litt planlegging for å lykkes. Jeg liker å spise sunt og riktig i forhold til resultat av treningen, så jeg trives med å leve slik. Det er derfor ikke et tiltak for meg, men en vane.

Hva slags splitt trener du og hvor mye kardio går du off-season?

Jeg trener som regel etter et 5-splitt program. Jeg trener to muskelgrupper i løpet av en økt. For meg har det funket bra å trene en muskelgruppe en gang i uken, men da kjører jeg muskelgruppen tungt og godt. Typisk 3-4 forskjellige øvelser med fire sett oh jeg varierer fra 8-12 repetisjoner. Jeg har kjørt minimalt med kardio off-season, rett og slett fordi fokuset har vært på å bygge. Jeg har kost meg på trening og jobbet med mine svakheter. Kardio blir mer prioritert når fettprosenten skal ned igjen.

SONY DSC

Hvordan er dietten din satt opp off-season?

Mye av den samme maten som on-season, bare i større mengder. Ren og proteinrik mat.

Har du fokus på å gå opp i muskelmasse eller fokus på vedlikehold?

Nå kan jeg ikke bygge for mye om jeg skal fortsette å stille i Bikini. Muskelmassen er god, så jeg vil legge fokuset mer over på å vedlikeholde muskelmassen.

Hvordan er fitness/bikini miljøet i Lakselv?

Det er ikke et miljø for noe slikt her, så jeg har ene og alene valgt å stille. Likevel er det et godt treningsmiljø, og jeg har noen gode treningspartnere som er med på å motivere meg til å fortsette. Jeg klarer fint å trene alene, men det er alltid greit å ha en treningspartner for spotting og pushing.

Når får vi se deg på scenen igjen?

Jeg har veldig lyst til å komme meg på scenen igjen, så tanken om å stille igjen til høsten streifer meg.

Hvor lenge er du på diett før showtime?

Sist jeg konkurrerte brukte jeg fem måneder på diett, men tok det veldig gradvis og sørget for at jeg ville komme i god nok form til å stille. Neste gang jeg stiller vil jeg kjøre samme opplegg med tanke på å bruke god tid i forveien. Jeg hater å stresse, så jeg skal ikke stresse meg i sceneform.

Fortell litt om månedene før konkurranse. Hvor mye tid og planlegging krever det å stille?

Det kommer an på hvor mye du selv velger å legge i det. Slik tenker jeg alltid- jo bedre innsats og lyst jeg har til å gjøre det, dess bedre vil resultatet bli. Så jeg vil si at det grunnleggende for å stille er å prioritere treningen og kosten framfor alt, også er det selvsagt andre forberedelser som krever litt tid.

Hvem er dine viktigste støttespillere i sporten?

En av dem er treneren min, Edmund Johansen. Han stiller alltid opp for meg, og ønsker at jeg skal lykkes i denne sporten. Jentene mine, som viser stor interesse og god støtte til det jeg driver med. I tillegg til disse, er det en av mine faste treningspartnere som alltid stiller opp og han vet hvem han er. Asta Samantha Harsten, en dame som alltid støtter meg. De som har troen på meg, viser forståelse og gir meg et spark bak er de viktigste støttespillerne mine i denne sporten.

Hva er den ultimate drømmen innen Bikini Fitness?

Det er å få IFBB proffkortet og konkurrere som profesjonell Bikini Fitness-utøver.

SONY DSC

Hva er planene framover utenfor scenen?

Jeg skal bli politi, men må vente til det året jeg fyller 20 før jeg kan starte på utdanningen. I mellomtiden har jeg ønske om å konkurrere, hoppe i militæret eller starte på idrettslinje som kommer godt med når jeg skal bli politi.

Jeg har fått med meg at du er en meget god danser, kunne du tenke deg å ta et danseshow på scenen neste gang du stiller? 

Hehe, ja. Jeg er en gammel danseløve. Jeg skal ikke legge noe skjul på at jeg elsker å stå på scenen, også derfor passer Bikini Fitness-klassen meg perfekt!

Og til slutt, har du noen tips til de som ønsker å stille i Bikini?

Finn personer eller et miljø med erfaringer og kunnskap. Du må lære å forstå denne muskelsporten og være villig til å gjøre det harde arbeidet som kreves. Se muligheter, vær tålmodig og ha troen på deg selv! Muskler gror ikke over natta og heller ikke uten hardt arbeid. Det ligger så mye bak denne sporten, derfor kan det være litt skummelt å traske inn i fitnessverdenen uerfaren og på egenhånd.

Bilder fra Nordisk Mesterskap 2012

Nordisk_Mesterskap-2012 (49)

Nordisk_Mesterskap-2012

Nordisk_Mesterskap-2012

 

Bodymag.no

Svar