fbpx

Beintrening og Menisk

  • Skrevet 23. mars 2013

Jeg sliter med menisk og når jeg tar knebøy klarer jeg ikke gå helt ned. Hva kan jeg gjøre for å få maksimalt ut av beintreningen?

Spørsmål sendt inn fra Glenn Ulrik Halvorsen (44)
Beintrening

Copyright: Bodymag

Tommi Thorvildsen-Ekspert

Tommi Thorvildsen-Ekspert

Svar 

Først så vil jeg bare si at jeg er ikke doktor og har ikke røntgenøyne som kan se hvor ille skaden din i kneleddet er. Menisken består av to bruskputer og finnes i hvert kneledd. Skade på meniskene består som regel av rifter eller brudd i menisken. Skader på meniskene er særlig å se blant idrettsfolk og spesielt innen kontaktidretter som håndball og fotball. Meniskskade kan oppstå akutt eller utvikles gradvis over lengre tid. Skader som kommer over lengre tid skyldes som regel gradvis slitasje gjennom flere år.

Har du vondt i en øvelse kan du prøve (før du gir opp fordi det gjør vondt) å kjøre øvelsen annerledes og se om det gjør mindre vondt da. Du kan prøve med bred eller smal benstilling i knebøy og se hva som gjør minst vondt. Gå ikke lenger ned enn til 90 grader.

Ellers kan jeg jo anbefale benpress. Der bør du heller ikke gå for dypt og ikke strekk kneleddet helt ut på toppen. Leg extension er også en øvelse å anbefale om du kan klare å kjøre den! Klarer du leg extension og du ikke har noe problem med den siste toppdelen av øvelsen vil jeg anbefale at når du ikke klarer flere reps på det siste settet, så kjører du fem halve repetisjoner i topp posisjon for å få maksimalt ut av det siste settet. >>

Phil Heath

Copyright: Bodymag

Med tanke på repetisjoner ville jeg nok ikke kjørt for tungt fordi det kan skade kneet mer, jeg ville prøvd å kjøre mellom 15-20 reps i ditt tilfelle. Oljen som Udo´s choice har vist seg å ha en helbredende effekt på kroppen! Derfor kan den også hjelpe litt på kneleddet. Jeg anbefaler deg 2-3 spiseskjeer av den per dag. En anatomisk utformet knestøtte slik Rehband produserer, kan anbefales å ha rundt kneleddet mens du trener.

Mvh Tommi Thorvildsen

>> Tilbake til ekspertpanel <<

Bodymag.no

Svar