7 villedende regler om slanking!

  • Skrevet 23. mai 2018

Prøver du å gå ned i vekt? Bodymag gir deg de syv mest villedende regler som herjer om slanking. Du får også en vitenskaplig forklaring på hvorfor du bør droppe disse reglene!

slankemyter

Denne artikkelen er basert på «7  Silly Diet Rules” hentet fra Psychology Today.

1) Ikke spis snacks mellom måltidene

Dette er en av de eldste diettregler hvor ideen er å spise tre måltider om dagen og deretter ikke spise noe annet. Så, hva er problemet? Hvis du er sulten og du ikke har spist mellom lunsj og middag er det mer sannsynlig at du overspiser til middag! Med andre ord, noen kalorier sparer du sikkert ved å hoppe over en matbit, men det hjelper svært lite når middagen blir ekstra stor.

Det andre problemet med denne regelen er at den i hovedsak tvinger deg til å ha tre måltider på bestemte tider av dagen. Men hva om du ikke er sulten når du våkner opp klokken seks på morningen og sulten melder seg litt senere klokken ni på morgenen? Skal du tvinge deg selv til å spise frokost når du våkner opp og ikke en snack når du virkelig er sulten? Det er ikke en god idé å ignorere kroppens signaler om sult og metthetsfølelse. Klassiske studier av spiseforstyrrelser og fedme gjør det klart at maladaptive matvaner kan resultere i at man ignorerer kroppens signaler når de prøver å fortelle oss at vi trenger mat. Gjør du det til en vane å ignorere kroppens signaler om at du er sulten, så vil kroppen til slutt få vanskeligheter med å avgjøre når du faktisk er sulten. Det beste alternativet er å ta en snacks når du føler deg sulten, men prøve å velge sunne snacks-alternativer som for eksempel frukt og grønnsaker. Spis når kroppen trenger mat, men pass på at det er kvalitet i maten og at kaloriene er tilpasset behovet ditt.

2) Unngå hvite matvarer

Dette handler om karbohydrater. Brød, pasta, ris og poteter pleide å være grunnlaget for næringspyramiden. Deretter begynte Dr. Atkins sin kostholdsrevolusjon. Ved slutten av 90-tallet var folk som ville gå ned i vekt redde for å spise brød. Det er sant at mange «hvite matvarer» ikke er spesielt sunne, men karbohydratene fyller glykogenlagrene opp raskt (som de fleste karbohydrater gjør). Ofte er ikke karbohydrater så farlige som de er kjent for. Om du trener mye er det svært viktig å fylle glykogenlagrene, slik at du har energi for de neste treningsøktene! Glykogenlagre er kroppens lagre for sukker. Her henter kroppen sukker for å utføre tung belastning. Hvis du spiser for mye karbohydrater, så vil kroppen lagre dette som fett hvis lagrene er fulle. Derfor er det viktig å finne en god balanse når det gjelder mengder karbohydrater du spiser.

Når du kutter karbohydrater fra dietten, betyr det at du fjerner matvarer som holder vann i kroppen. Når kroppen slipper vannet vil dette lede til en rask innledende nedgang i vekt. Du vil altså først ikke gå ned i fett, men i vann. Hopper du over karbohydrater, som er kroppens hovedkilde for lett tilgjengelig energi, vil kroppen straks jakte etter en annen energikilde. Uten karbohydrater vil kroppen etterhvert benytte seg av fettdepoter som energi, noe som resulterer i en reduksjon av fett. Alt dette er vel og bra, men hva skjer når du virkelig ønsker en karbohydratbombe til middag? Hvis du ønsker å gå ned i vekt ved å kutte ut karbohydrater, så må du innse at når du legger dem tilbake i kostholdet ditt, så vil du legge på deg igjen den vekten du har tapt. Det finnes en bedre løsning som er mer moderat; ikke nødvendigvis å kutte alle de hvite matvarene, men gjør heller ditt beste for å redusere karbohydratene og erstatte dem med brunere, mer komplekse og næringsrike alternativer til hvitt. I bunn og grunn handler det om hvor mye karbohydrater kroppen trenger. Spiser du for mye av dem vil de lagre seg som fett. I og med at karbohydrater med høy GI kan gi svært urolig blodsukker, så er det lett å bli hektet på dem. Det gjelder å finne en god balanse, slik at du får i deg karbohydrater av god kvalitet og samtidig spiser akkurat det kroppen trenger og ikke mer.

3) Fasting vil hjelpe deg å gå raskt ned i vekt

Hvis du spiser mindre enn du vanligvis gjør, er det svært sannsynlig at du går ned i vekt. Hvis du slutter å spise helt, bør du gå drastisk ned i vekt. Men vent – denne logikken er ikke helt god! Når du slutter å spise helt, vil kroppen din gå inn i «sult-modus». Stoffskiftet bremser ned for å utnytte den maten den har tilgjengelig og vekttapet vil avta. Selvfølgelig, hvis du faster i mange dager eller uker, vil du gå ned i vekt. Hvis du spiser svært lite i noen måneder eller år du vil gå mye ned i vekt, men du vil også øke risikoen for hjertesvikt, benskjørhet, muskeltap og svakhet, besvimelse, tørt hår og hud, hårtap og til og med død. Denne typen fasting resulterer faktisk ofte i spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser blir ofte referert til som den mest dødelige av alle psykiske lidelser. Hvis du ikke er overbevist ennå, tenk på det slik: du kan spise sunn og næringsrik mat hver dag og gå ned i vekt på en gradvis og bærekraftig måte. Eller, du kan gå ned i vekt fort i starten, føle deg veldig sulten, ikke nødvendigvis gå ned noe særlig mer etterhvert og sette helse i fare. Lett valg!

4) Trening er den beste måten å gå ned i vekt

Det finnes utallige grunner til å trene. Trening gir deg bedre psykiske helse, bedre fysisk helse og kan også gi deg et lengre liv. Du kan trene deg inn i en trangere bukse, men det er ikke den enkleste eller den beste måten å gå ned i vekt på. Hvorfor? Hvis du vil gå ned i vekt og holde seg slank, kommer du i tillegg til å måtte ha sunne matvaner (mesteparten av tiden). Det er ikke mulig å komme unna det faktum at det er lettere å konsumere kalorier enn det er å trene dem av.

Selv om ernæringsvitenskap og treningsfysiologi er ekstremt komplekst, så er det svært logisk hvis du tenker grunnleggende matematikk. La oss si at du kjører 30 minutter kardio og brenner ca 300 kalorier. Husk da at en kaffe Latte fra Starbucks inneholder ca 300 kalorier. Hvis du har en god kardioøkt og belønner deg selv med en kaffe senere på dagen, er det lett å forstå hvorfor du ikke går ned i vekt.

5) Lett-produktør gjør deg lett!

Light-desserter, lettis, magre oster, mager kesam og mager ditt og datt. Det er nok ikke mangel på matvarer som hevder at de gjør deg «mager.» Selvfølgelig er det ikke så enkelt! Ingen «light- dessert» kan på egenhånd hjelpe deg ned i vekt. Disse matvarene og drikkene er ofte tungt behandlet med mye tilsatte ingredienser som acesulfam kalium og natrium benzoat (som har tvilsom sikkerhet hos mange forskere). Den psykologiske effekten av å spise «mager mat» har også betydning. Folk overspiser når de får vite at en matvare har lavere fettinnhold.

Snackwell er en matvareprodusent som selger kaker, kjeks og annen søt snacks som er fattig på kalorier. Problemet med disse lavkalori-varene er at studier viser at folk spiser ekstra, fordi varene er annonsert som  «diettmat». Man unngår dermed en hjemmelaget cookie på 200 kalorier og spiser i stedet tre cookies på 70 kalorier. Er man da ikke over 200 kalorier? Ikke bare risikerer du å spise flere kalorier, men det er ikke like godt som den hjemmelagde cookien!

6) Hopp over dessert

Tenk sjokoladekake, iskremer og chocolate chip cookies. De inneholder fett, sukker og ikke mye annet. Så egentlig er det ingen grunn til å spise dessert – bortsett fra at det smaker fantastisk? Fordi du hopper over desserten i dag, så kan det føre til at du overspiser søtsaker i morgen. Tror du ikke på det? Da kan du vurdere bevisene fremskaffet av studier der halvparten av deltakerne hver dag fikk en vanlig frokost  på 300 kalorier, mens den andre halvparten fikk en stor frokost på 600 kalorier som inneholdt noe søtt. Hos den søte gruppen kom noen kalorier fra sunn mat og noen kom fra en smultring, en sjokoladebit, eller en kjeks. De som tilhørte den lille frokosten gikk ned i vekt, men sluttet å gå ned etterhvert. De holdt bare vekten en stund, for deretter å legge på seg det de gikk ned etter kun fire måneder! Folk i «dessert til frokost» gruppen gikk  gradvis, men konsekvent ned i vekt etter fire måneder på denne dietten. Disse funnene tyder nødvendigvis ikke på at kake til frokost (eller dessert!) er den raskeste (eller sunneste) veien til vekttap, men de viser at det ikke er nødvendig å begrense deg fullstendig fra søtsaker. Å holde søtsuget under kontroll med moderate utskeielser, kan være den beste løsningen på langsikt.

7) Ikke spis etter 20:00

Logikken bak denne regelen er at hvis du spiser på kvelden, så vil næringen gå direkte til fettlagring. Du skal jo sove. Du vil ikke brenne noen av kaloriene du har konsumert! Faktum er at du brenner kalorier selv når du sover. Hvis du er sulten på kvelden og ikke spiser, ender det gjerne med at du bare kommer til å våkne opp sulten og spiser mer til frokost. I sjeldne tilfeller hender det at folk som unngår å spise på kvelden selv om de er sultne, utvikler søvnrelaterte spiseforstyrrelser og finner seg selv inni kjøleskapet midt på natten (de spiser i søvne). Til syvende og sist er det det totale kaloriinntaket utover dagen (og over uker og måneder) som teller. Ikke tidspunktet kaloriene ble inntatt! Så, hvis du er sulten og trenger en matbit klokken 21:00 – DO IT!

Kilde: Psychologytoday.com

Neglhuset   Bodymag.no

Svar