Posted on: 11. desember 2014 Posted by: Bodymag Comments: 0
Hilde Lise Berglund, Foto: H.P Andersen

Hvis du trener mye og har dårlig hud, bør du lese dette! På gymmen utsettes huden for miljømessige angrep. Bodymag kontaktet Hilde Lise Berglund — kjent fra TV2. Hun er ekspert på hud og makeup.

Av: Miriam Jødal

Hilde Lise Berglund
Hud og makeup-ekspert Hilde Lise Berglund. Foto: HP Andersen

Hver dag utsettes huden for miljømessige angrep, variert temperatur og andre momenter som påvirker. Huden jobber også på natten og hjelper med å kvitte oss med gifter og reparerer sår/rifter og skader. Man kan si det slik, at huden skal holde de dårlige tingene ute og de gode tingene inne. Men hva kan vi gjøre for å hjelpe helingsprosessen? I Norge går vi gjennom fire varierte årstider. De fleste kjenner forandring på huden, og man kan ha perioder med dårlig hud. Huden er vårt største organ. Den påvirkes av både det ytre og indre. Bodymag har tatt kontakt med Hilde Lise Berglund som er ekspert på hud og makeup. Hilde har jobbet innen makeup og hudpleie i 20 år og holdt kurs i førstnevnte i ca 7 år. 

Interessen for både hudpleie og makeup oppsto mens hun drev med dans og amatørteater: «Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at fet foundation, hard trening og sterke renseprodukter ikke er hudens beste venn. Det ble til at jeg lærte meg litt om hvilke ingredienser og produkter som passet best for huden min og derfra var veien kort til utdannelse innen begge deler»

Du har kanskje også sett Hilde på TV2 på ettermiddagen der hun har hatt sin faste stylistspalte i programmet.

Her er noen tips til emkle hudpleierutiner om morgen:

Selv om det siste du gjorde før du gikk og la deg i går kveld, var å rense huden, så skal du rense huden på nytt med en mild ansiktssåpe på morgenen. Dette er fordi at det er om natten huden kvitter seg med avfallsstoffer i tillegg til sebum (fett), hvis du har en uren hud er dette spesielt viktig. Legg deretter på serum tilpasset din hudtype, og fuktighetskrem.

Hva bruker du selv?

Mitt favorittprodukt er serum! Merke kommer litt an på hudtypen din. Et godt serum er tynnere enn fuktighetskrem og trekker dypere ned i hudlagene – må ikke erstatte fuktighetskrem, men komme i tillegg.

Mange av våre lesere er opptatt av trening, og trener regelmessig. Hva skal mange tenke på etter en hard treningsøkt der man har svettet mye?

Det er helt ok å bruke makeup mens man trener. Mineralpudder lar huden puste og holder seg på plass selv om du svetter: bareMinerals og Jane Iredale er mine favoritter, men det er veldig viktig å rense huden etter trening, sånn at porene ikke blir tette. Aknebakterien er ana-aerob og blomstrer hvis den ikke får luft.

Er det mye bakterier på helsestudioer som påvirker huden vår og hva kan vi gjøre for å forhindre at huden blir dårlig?

Et helsestudio med gode vaskerutiner og medlemmer som tar hensyn til renhold har mindre bakterier – men desverre er det vanskelig å holde styr på at alle følger reglene og dermed blir smittefaren større enn ellers. Den vanligste smitten er hudsopp (her er det flere varianter) og fotsopp. Det er vanskelig å unngå smitte, men ta forholdsregler som flip-floper i dusjen, og hånd-desinfeksjon etter å ha tatt på treningsapparater o.l.

Mange får også dårlig hud når de er på dietter og før konkurranser, hva kan du gjøre?

Tro det eller ei, men moderate mengder med solarium/sol hjelper mot stresshud.. Her MÅ jeg presisere MODERATE mengder: som 5 – 7 minutter 1-3 ganger hvis du får et utbrudd. Ellers er det viktig å bygge opp hudens immunforsvar gjennom gode rutiner hele året. Det er veldig lett å bli litt slapp hvis huden ser bra ut men det straffer seg i lengden

Har du noen økonomitips, til de som ikke vil bruke en formue på ansiktspleie?

  • Lær deg om ingredienser og virkninger og les innholdsfortegnelsen før du handler.
  • Gå til en autorisert forhandler, da har du krav på å få pengene tilbake om du ikke tåler produktet.
  • De to vikigste hudpleieproduktene er rens og fukt. Bruk heller penger på to gode produkter enn fem halvgode.

Det man spiser, det påvirker vel også endel, er det noe man bør spise hvis man vil bevare en fin hud?

Hvis du sliter med uren hud bør du få i deg antioksidanter, fettsyrer og sink. Dette er en god regel uansett hva som er årsaken til utbruddet.

Kan humøret påvirke huden og stress?

Årsaker til akne kan være mange. De vanligste er dårlig eller feil pleie av huden, bakterier på makeupkoster, gamle/feil produkter, ingredienser i produkter som tetter porene, hormonforstyrrelser, allergier og stress. Depresjoner og stress kan fort gi utslag på huden i form av akne, erytem (rødme) og/eller eksem.

Vi takker Hilde for intervjuet og god informasjon!

Leave a Comment