Posted on: 13. mai 2013 Posted by: Bodymag Comments: 2
Morten Vedøy- BODYMAG.no

Unge Morten Vedøy (21) tok 230 kg i markløft som 17-åring. Han ble Norgesmester i fjor og allerede neste år er han klar for scenen igjen. Bodymag ble med på en HARDCORE-økt på 24fitness.

Av: Julie E. Tennes

Bosted: Oslo
Alder: 21
Klubb: Team 24Fitness
Gym: 24Fitness

Meritter:

  • 1. Plass junior Stavanger Open 2011
  • 4. Plass overall Stavanger open 2011
  • 3. Plass junior NM 2011
  • 4. Plass -80 kg NM 2011
  • 1. Plass Junior NM 2012

Sponsorer: Tomminutrition og Gorilla Wear
Sivilstatus: Samboer med Marianne

Vekt off – on: Off-season rundt 100-105 kg, siste konkurranse 84 kg

Tyngste løft:

  • Benkpress: 210 kg
  • Knebøy: 280 kg
  • Markløft: 230 kg som 17-åring.

Morten Vedøy- BODYMAG.no

Jeg har sett deg på begge konkurransene dine. Hva har du gjort med maten og treningen mellom første og andre konkurranse?

Etter NM 2011 flyttet jeg til Oslo sammen med kjæresten min, som er utdannet ernæringsfysiolog og da hadde jeg ikke noe annet valg enn å spise torsk og brokkoli? Nei, fra spøk til alvor så fant jeg vel ut etter første konkurranse, at dette var noe jeg likte veldig godt og at dette var noe jeg ville satse på. Jeg er en person som er utrolig glad i mat. Når jeg først skal ha noe usunt, så går jeg for det verste av verste. Men når vi flyttet sammen, så var det litt lettere, for da var vi to om det. Vi lagde mat sammen og hadde budsjett å forholde oss til. Derfor ble det som regel mye ren mat som havregryn, magert kjøtt, ris, shakes og så videre i ukedagene, mens i helgene så ble det litt ekstra god mat. Når jeg er ”off-season”, så liker jeg å komme meg litt opp i vekt og få trent tungt. Derfor blir det ikke bare kylling og ris, men jeg passer alltid på å få i meg det jeg ”skal ha” før jeg kan unne meg litt ekstra. Jeg kan vel si at det jeg gjorde annerledes fra 2011 til 2012, var å spise renere mat off-season og jeg hadde en ekstra dag der jeg spiste det jeg ville. Treningsmessig har jeg gjort som jeg alltid har gjort; trent tungt og passet på å holde meg skadefri. Jeg lærte veldig mye da jeg utdannet meg til personlig trener, om hvordan jeg kan unngå skader. Jeg prøver å trene tungt de periodene jeg kan, mens når jeg begynner å få litt småvondt, så roer jeg ned vektene. Å holde seg skadefri er vel noe av det viktigste når en driver med slik sport.>>>

Morten Vedøy- BODYMAG.no

Når begynte du med bygging?

Ja, når begynte jeg egentlig med bygging da? Planen var i første omgang å bli så sterk som mulig. Deretter hadde jeg litt lyst til å prøve meg i styrkeløft, siden jeg var så sterk i så ung alder. Da jeg skadet meg i korsryggen droppet jeg å prøve meg i styrkeløft, men forsatte å trene tungt. Jeg la merke til at jeg begynte å legge på meg muskler. Jeg var bare 15 år da jeg begynte å lage kylling og ris, fordi jeg leste dette var bra ”muskelmat”. Jeg leste meg også til mer kunnskap og prøvde meg på dietter hver sommer. Det var nok Andre Thesen som virkelig fikk meg til å åpne øynene for denne sporten og motiverte meg til å sette kursen mot scenen. Jeg stilte for første gang da jeg var 19 år. Dette var på hjemmebane i Stavanger, så det var en fantastisk begynnelse på en lang reise.

Morten Vedøy- BODYMAG.no

Hvordan er dette livet å kombinere med jobb?

For min del så fungerer det veldig godt. Jeg jobber som miljøarbeider i tillegg til Personlig Trener. Det er ingen problem og jeg får spist når jeg skal. Jeg jobber veldig forskjellig, så om jeg jobber tidlig så får jeg trent senere på ettermiddagen/ kveld. Jobber jeg kveld, så trener jeg tidlig eller etter jobb. Jeg får det alltid til å fungere, så lenge jeg selv vil det.

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg?

Den ser nok temmelig lik ut som alle andre menneskers dager. Det kommer litt an på om jeg jobber kveldsvakt eller dagvakt og om jeg har kunder utenom. Derfor har jeg ikke noe fasitsvar her. Dagene består som regel av jobb, trening, matlaging og tid sammen med kjæresten.

Morten Vedøy- BODYMAG.no

Hva spiser du off-season? Vet du hvor mye kcal du ligger på?

Jeg spiser egentlig helt likt hele året, men jeg regulerer opp mengden når jeg skal opp i vekt og ned mengden når jeg skal ned. Jeg spiser i grunnen ganske rent. Maten består i utgangspunktet av havregryn, magert kjøtt, laks, poteter, ris, pasta, egg, litt rødt kjøtt, torsk, nøtter, og fett som selolje og Udo’s Choise. Jeg er ikke en reser på grønnsaker off-season, men blir litt i blant. Ellers er jeg den typen som mener at når man skal ”skeie ut” og spise usunt, så burde det være skikkelig. Skal det være kake, så skal det helst være skikkelig sjokoladekake. Ikke noe ”stevia-sukkerfri-kake”. Off-season har jeg en dag der jeg spiser akkurat hva jeg vil, som kan variere alt fra 5-6000 til opp over 10.000 kcal. I ukedagene er det store mengder med sunn mat. Jeg blander også noen shaker med havregryn, vann, Udo’s Choise og Whey Explode fra Tomminutrition, som jeg har som mellommåltid.

NP logo copy

Kan du fortelle om dietten mot Junior Mester?

Ja, det startet bare som ”kom i form-diett”, der jeg kuttet ned på maten for å komme i form til sommeren. Da var planen å stille igjen i 2014. Jeg merket denne gangen at jeg hadde holdt litt bedre form off-season og at siden jeg allerede hadde vært i form, så gikk det mye raskere nedover. Utover sommeren så fikk jeg vite at Lee Priest skulle komme til Norge og jeg fikk en treningsøkt sammen med han i gave av samboeren min. Jeg tenkte at da måtte hvertfall formen sitte og jeg fortsatte på diett utover sensommeren. Når det ble bekreftet at han ikke kom likevel, så var planen å komme seg opp i vekt igjen og begynne å bygge. Etter litt snakk og ”mas” fra noen på gymmet, så bestemte jeg meg likevel, rett før Norway Open, at det var bare å kjøre løpet ut. Tommi Thorvildsen fikk ansvaret og jeg gjorde akkurat det han sa de siste to ukene. Alt klaffet! En stor takk til Tommi for hjelp der!

Morten Vedøy- BODYMAG.no

Hva har du opplevd etter at du vant?

Jeg fikk meg to sponsoravtaler som jeg er utrolig heldig med. Det å kunne bli sponset av www.tomminutrition.com og Gorilla Wear er jeg veldig takknemlig for. Tomminutrition har et utrolig bra utvalg av kosttilskudd fra ulike produsenter, i tillegg til sine egne produkter som både fungerer veldig bra og smaker KANON. Gorilla Wear er et nytt merke som har utrolig mye kult. Samtidig er klærne veldig bra å trene i, eller bare bruke til vanlig.

Hvem liker du best å trene med?

Jeg trener som regel sammen med kjæresten min Marianne. Hun er veldig flink til å pushe meg på trening og det mest motiverende jeg kan høre før et sett er at hun sier ” Jeg skal vedde på at du ikke klarer det”. Da løfter jeg mer enn jeg trodde jeg kunne. Ellers er jeg litt kresen på hvem jeg trener med og kan ikke trene sammen med noen som bare skal vase eller ikke trener like ”tungt” som jeg gjør. Men trener også sammen med Sindre, som er en kompis som trener seg opp til sin første strongman-konkurranse. Jeg merker at vi har bra treninger sammen.

Morten Vedøy- BODYMAG.no
Foto: John Andresen

Hva er planene framover og hva er drømmen som kroppsbygger?

Godt spørsmål. Jeg prøver jo å være veldig realistisk her, samtidig som jeg har mine drømmer. Jeg har kanskje funnet ut at jeg ikke kommer til å bli den kommende Phil Heath eller Ronnie Coleman, men jeg har troen på at om man jobber steinhardt og er veldig seriøs året rundt, så kan man komme langt. Hvor denne reisen stopper vet jeg ikke, men en ting jeg vet er at den nettopp har begynt. I denne sporten så må man ha tålmodighet og siden jeg enda er ganske ung, så har jeg god tid. Jeg håper jo å kunne hevde meg på et internasjonalt nivå en dag. Hvilken klasse det blir, må jeg bare ta tiden til gode og se.

Blir det mye skader når du trener så tungt?

Ja, nå har det blitt litt skader opp igjennom. Første og verste skaden jeg fikk var allerede som 15-åring, da jeg skulle kjøre markløft med en helt forferdelig teknikk. Etter den tid har jeg hatt masse problemer med tanke på tung trening, spesielt på markløft og knebøy. Derfor blir det perioder på rundt tre måneder der jeg trener knebøy, før jeg må roe ned vektene igjen og ”starte på ny”. Det er utrolig kjedelig når jeg liker å kunne trene såpass tungt, men man må høre på kroppen. Jeg har selvfølgelig hatt litt småskader i skulder og albue, men prøver da å trene smart slik at det går over. Jeg skulle vært mye flinkere til å høre på kroppen min, men jeg gjør det jeg liker og det er å utfordre kroppen min og løfte vekter som kjennes.

Har du noen andre løft du er fornøyd med? 

For alderen, så vil jeg nå tro jeg har litt krefter i meg. De beste løftene jeg har hatt som jeg kommer på er vel følgende:

  • Hacklift med 300 kg, 10 repetisjoner.
  • Hantellpress: 85 kg x 10 repetisjoner.
  • Beinpress: 733 kg x 20
  • Knebøy: 230 kg x 12
  • Nedtrekk: 155 kg x 10
Morten Vedøy- BODYMAG.no
Foto: John Andresen

Når er din neste konkurranse?

Foreløpig er planen å stille til Loaded Cup neste vår, NM 2014 og eventuelt prøve å kvalifisere meg til Nordisk Mesterskap samme året. Jeg fikk ikke dratt til Nordisk etter NM som var, så det er målet neste år.

Er det noe du vil si til slutt?

Ja, jeg vil gjerne takke alle gode folk jeg har rundt meg, som har troen på meg. Tommi Thorvildsen og Tomminutrition som sponser meg med alt av kosttilskudd jeg trenger og som har et meget bra utvalg. Tommi skal ha en del av æren for at jeg ble Norgesmester i 2012. I tillegg vil jeg takke Andre Thesen og Gorilla Wear. Andre har hjulpet meg i mange år og hadde det ikke vært for han, så hadde jeg nok ikke drevet med det jeg gjør i dag. I tillegg har jeg en utrolig god kjæreste som støtter meg i tykt og tynt og hjelper meg i det jeg driver med. Noen ganger er ikke alltid motivasjonen på topp og da er det godt å ha Marianne der, som får tankene på rett vei. I tillegg har jeg mange gode venner og familie som også støtter meg. Jeg er veldig takknemlig for de jeg har rundt meg!

Bodymag.no er meget takknemlige for intervjuet! Takk Morten og LYKKE TIL VIDERE!

 

2 People reacted on this

  1. Kan dere skrivet et innlegg om tips hva man kan gjøre om man ligger bak skjemaet og det er 2-4 uker til man skal stille/være i form.

    Vet at det går ann å kjøre mindre karb,kalorier, mer cardio etc

Leave a Comment