Posted on: 14. september 2020 Posted by: Bodymag Comments: 0
Kjetil Finnes-Norges Sterkeste Mann

Kjetil Finnes vant sin klasse i Norges Sterkeste Mann for tredje gang på rad. Her får du høre litt fra hans siste konkurranse og noen tips til hvordan du kan trene for å bli sterkere!

Det er lenge siden vi har snakket med deg nå, Kjetil. Det har skjedd mye siden sist. Nå har du vunnet tredje gang på rad. Hva er målet nå egentlig?

— Målet mitt er å vinne fem ganger på rad. Så er det mye fokus på det internasjonale nivået. Det å vinne Norges Sterkeste er en inngangsbillett til å prøve å hevde seg internasjonalt. Det er det jeg har lyst til. På grunn av situasjonen i verden nå, så blir det dessverre ikke noen internasjonale konkurranser i år, så da trener jeg mot Verdens Sterkeste i Florida neste år. Før den tid blir det et NM til og et EM. I EM fikk jeg delt tredjeplass sist gang, så det er ikke så lang vei opp til pallen. Det er mitt neste mål å vinne!

Norges terkeste Mann U90
Kjetil Finnes på toppen av pallen for tredje året på rad!

Du er verken den største eller høyeste i klassen din, hvordan kan det ha seg at du er så mye sterkere?

— Jeg fikk meg en coach for tre år siden. Han heter Hans Jørgen Rulffs og er fysisk trener for Vipers håndballag. Det er et av verdens beste håndballag. Han har trent utøvere også i blant annet boksing og spydkast. Vår trening går ikke bare på styrke, men også eksplosivitet og balansetrening. Det for eksempel en håndballutøver gjør på trening, er ganske likt det jeg også gjør. Mange synes det ser veldig rart ut, men du ser hvordan konkurransen har utviklet seg. De fleste stevnene er ikke statiske lenger. Det går veldig mye på atletisme. Du kan ikke bare være sterk altså, men også atletisk. Det er det som er fokuset mitt — å bli en mer komplett utøver. Det nytter ikke å være veldig sterk, hvis du kommer på et stevne hvor du må løpe veldig mye.

Du har fans som følger deg og mange er nysgjerrige på sporten. Hvilke tips har du til de som har lyst til å prøve seg i sporten men ikke er tilknyttet et miljø?

— For de som er nysgjerrige på sporten vil jeg absolutt på det sterkeste anbefale dem å knytte seg til et miljø raskest mulig. Sporten kan være brutal, det vil si at øvelsene ser gøye ut, men får man ikke hjelp til å få riktig innføring, så kan man være uheldig og skade seg skikkelig. Det er enkle øvelser man ikke bør trene på egen hånd, som for eksempel øvelsene atlasstein og dekkflipp. Satt på spissen, hvis du detter bakover med en stein på brystkassa kan du være uheldig. Ribbein kan knekke og i verste fall punktere en lunge. Får du et dekk på 200-500kg over deg, så er det ikke lett å nå mobilen som ligger i treningsbagen for å ringe etter hjelp samt at du kan skade beina. Det høres veldig dramatisk ut, men folk bør vite hvor viktig det er å tilknytte seg en klubb/miljø. Det er også en tung sport å trene på egen hånd. Det gjør vondt, det er slitsomt og enkelte dager har man ikke lyst til å trene. Da er det godt med et miljø som kan motivere deg til å dra på trening. På en annen side, så er det en helt fantastisk sport og et miljø med samhold av en så høy klasse at jeg tviler på man finner det noen annen plass. Her er alle velkommen. Jeg har aldri opplevd på mine seks og et halvt år i miljøet at noen har blitt mobbet eller utstøtt. Slikt er lite populært.

Norges Sterkeste, Fefor 2020
Kjetil Finnes i rød caps. Dette er gjengen som har fått billett til VM i Florida neste år.

Hvordan ser en treningsuke ut for en strongman som deg?

En treningsuke for meg er forskjellig fra offseason og onseason.

Offseason: Jeg trener som regel fire dager i uka, hvor jeg har en dag jeg bruker til tur eller svømming. Denne perioden går mye på baseløft og mindre strongman. Det er for å bygge opp grunnsteinene til en oppkjøring til konkurranse. Da trener jeg som regel slik: Mandag: bein Tirsdag: press Onsdag: fri Torsdag: rygg/armer Fredag: press Lørdag: tur/svømming Søndag: fri

Onseason: Denne tiden av sesongen trener jeg fem-seks ganger i uka. Strongman øvelsene tar tid og jeg må derfor dele det opp på best mulig måte. I tillegg har jeg en egen dag med arbeidskapasitet for å trene den atletiske delen av meg samt mye forebyggende øvelser i henhold til skader. Det pleier da se slik ut: Mandag: bein/strongman Tirsdag: press/strongman Onsdag: arbeidskapasitet Torsdag: rygg/strongman Fredag: press/strongman Lørdag: fri Søndag: strongman

Tiden før en konkurranse blir jeg ekstremt usosial, men det er litt av greiene med å satse.

Fortell litt om drømmene dine!

Jeg vil ut og sette meg på kartet internasjonalt. Jeg ser at veien opp ikke er umulig å nå. I tillegg er det nå heldigvis flere en meg som satser internasjonalt og det er gøy. Det er så utrolig kjekt å reise en gjeng på tur. Målene mine med strongman er å få noen gode plasseringer internasjonalt, vinne Europas Sterkeste Mann, komme på pallen på Verdens Sterkeste Man og vinne NM 5 ganger. Jeg ønsker også å få norgesrekord i Apollons Axle 350kg, markløft og 300kg knebøy som U90kg-utøver. Til slutt vil jeg tilføye at jeg gjerne vil bli en god coach og hjelpe andre med å nå drømmene sine.

Dette høres lovende ut, Kjetil. Lykke til videre og gratulerer med seier!

Leave a Comment