Posted on: 30. juli 2020 Posted by: Bodymag Comments: 0
bodymag_disipli_image

Disiplin er nøkkelen til å ta styring over kroppen. Lær av buddhistene å ta kontroll over kroppen på 21 dager!

Tekst/foto: Marika Lejon

Disiplin handler ikke om å kjøre på høyeste gir. Da kan du lett overkjøre deg selv. Disiplin handler om å ta tak i deg selv, men innebærer også å ha tålmodighet til å la kroppen hvile, uten å miste motivasjonen.

Mange sliter med disiplin. Det er fort gjort å både overtrene eller gi opp for lett. Det gjelder å finne din gyldne middelvei. Disiplin er en innstilling du skaper i hodet. Ved å endre måten du tenker på kan du få bedre disiplin. Når du først har fått litt disiplin, er det mye enklere å tøye grensene enda litt lengre. Man må gå sakte og sikkert frem. Ved å stadig øke disiplinen, vil du beherske kroppen og sinnet bedre og bedre. Her er ti tips til deg som sliter med disiplinen.

Et skritt gjør det lettere å ta neste!

Du har sikkert sett utover et rotete rom hjemme og tenkt at du ikke orker å rydde. Likevel er det ofte slik, at hvis du bare begynner å samle sammen alle avisene, så er du allerede i gang. Da fortsetter man gjerne også. Slik er det også med treningen. Når klokken ringer 05:55 og du skal kjøre kardio, kan du være trøtt og heller velge å slå av alarmen for å sove lengre. Da kan løsningen faktisk være å ha joggebuksa klar ved sengen. Hvis du bare klarer å få på deg den, så er du i gang og da er det stor sjanse for at du fortsetter. Det eneste du skal tenke når alarmen ringer er at du skal ha på deg buksa. Så ruller det videre. Ikke tenk for mye på hva som kommer, men mer på “nuet”. Hva må du gjøre NÅ, for å komme dit du vil? Begynn i det små. Husk at hvis du skal et sted, må du gå hele veien dit. Ett skritt om gangen.

Hold ut i 21 dager!

Hvis du klarer å holde planen din i 21 dager, så blir det en vane. Det er en gylden regel hos buddhistene. Det står i flere buddhistiske skrifter at det tar 21 dager å vende av seg noe og 21 dager å tilvenne seg noe. Etter 21 dager blir det faktisk vanskelig å snu om den nye vanen.

bodymag

Belønning er viktig!

Belønningen får du uansett, på grunn av resultatene du oppnår, men det er lurt å belønne seg med noe etter du har gjort det du satt deg som mål. Du bør ikke belønne deg med mat (det kan bli en dårlig vane), men for eksempel noe så enkelt som en film eller et avslappende bad med musikk og duftlys. La små hyggelige avbrekk bli en belønning, som du kan å nyte med god samvittighet. Fornøyelser bør man ikke ta for gitt. Gjør fornøyelsene til små gleder som du kan unne deg, fordi du har oppnådd noe.

Tenk at du ikke MÅ!

Ikke press deg selv for hardt i tankegangen. Hvis du er lite motivert, er det best å tenke at du skal gjøre det du kan få til. Tenk at litt er bedre enn ingenting. Vanligvis overgår man alle sine forventninger selv på de dagene man føler seg umotivert. Man er for eksempel så sliten at man tenker at man bare skal trene i 15 minutter i stedet for 45 minutter. Etter de 15 minuttene er energinivået på topp igjen og man gjennomfører likevel de 45 minuttene. Som sagt, kommer du i gang, så er du i gang.

Snakk til deg selv før du legger deg! 

Det er lurt å snakke til seg selv før du legger deg. Hver natt kan du for eksempel gjenta for deg selv: “Jeg elsker å trene. Det gir mestringsfølelse. Jeg blir i bedre humør. Jeg er sprek og jeg føler meg bra”. Det hjelper utrolig nok mer enn du aner. En person som tenker dårlig om seg selv over tid, utvikler dårlig selvfølelse. Det er svært logisk. De tankene du tenker og de ordene du sier til deg selv, er slik din verden blir.

Følg med på at du forbedrer deg!

Skriv ned resultatene dine. Når hjernen din får bekreftet at det funker, vil den strekke seg enda lengre. Resultater er den beste motivasjonen som finnes. Alt som mennesket ikke får bekreftet, må man bare tro på. Når vi får bekreftet det vi trodde, blir vi motiverte til å skifte til neste gir.

bodymag

Skryt av deg selv!

Ikke glem å skryte av deg selv. Vær stolt over resultatene dine og fortell om dem til andre. Når du forteller andre om dine prestasjoner og de også ser forandringen, vil det virke sterkt på din egen motivasjon. Kanskje sterkere enn bare å se resultatene selv. Når andre ser hva du har klart og blir imponert, får du en slags dobbel bekreftelse. Du har vist deg selv hva du kan og andre bekrefter at du har gjort en god jobb. Du kan da få mer tro på deg selv og at du kan mestre kanskje enda mer? Det er motivasjon det!

Identifiser deg med det du ønsker!

Identifiser deg med den personen du ønsker å bli. Skriv gjerne en liste over de egenskaper du ønsker og strekk deg mot å matche denne listen. Det trenger ikke være en person som finnes, men den personen du ser for deg som deg i ditt absolutte ess. En god idé er å ha denne listen i nattbordskuffen og ta den frem av og til. Ved å visualisere jevnlig deg selv slik som du ønsker å være, så vil du etter hvert også ta valg som gjør deg til denne personen. Dette er en måte å programmere sin egen hjerne på — og det er supermoro!

Du trenger ikke ha dårlige vaner!

Dårlige vaner dyrker man selv. Hvis du stadig gjentar en dårlig uvane, blir det vanskeligere og vanskeligere å ikke identifisere seg med den. Det vil si at vanen blir en del av deg — også i din forestilling om hvem du er. Illusjonen vokser altså for hver gang du repeterer uvanen. Husk, det handler om et skritt av gangen. Jo flere ganger du velger å la være å gjøre en uvane, desto lenger vekk driver du vekk fra den. Du begynner å ta kontroll over deg selv.

yoga_bodymag

Vær ikke i tvil om at det du ønsker er oppnåelig.

Mange har gjort det før deg og du klarer det du også. Øvelse gjør mester. Ting tar selvfølgelig tid, men tid er alt vi har. Når du utvikler deg selv, blir alt lettere. Kanskje du etter hvert kan tillate deg å gjøre ting som er enda vanskeligere. Mestringsfølelse gjør at du lærer å stole på deg selv og tro på deg selv, nettopp fordi resultatene kommer til deg.

I en slik utviklingsprosess er det viktig å høre på kroppen. Ta små skritt av gangen, slik at du ikke overbelaster kropp og sinn. Får du en skade eller på en eller annen måte blir hindret i din fremgang, så kan du likevel fortsette. Du må bare senke kravene og la det som er vondt hvile. Selv om en del av kroppen svikter, så har du likevel resten i orden. Bruk det! Blir du overtrent, kan du fortsatt trene, men velg en mer behagelig metode. Yoga, gåturer eller svømming er gode måter å trene på, inntil kroppen er leget! Ved å bytte ut det du ikke kan gjøre med noen du kan gjøre, holder du disiplinen og motivasjonen oppe.

Lykke til!

Du er 21 dager unna!!!

Leave a Comment