fbpx

Vil bli mann og se stor og sterk ut – Tommi svarer leserne!

  • Skrevet 23. juni 2015

Sam er født biologisk kvinne, men skal gjennom en prosess for å bytte kjønn. Sam ønsker å se mer maskulin ut og bygge seg stor og sterk. Her svarer vår ekspert og coach Tommi Thorvildsen på hva som må til for å få en skikkelig kroppsbygger-look!

Thorvildsen, Tommi

«Hei Tommi! Jeg er interessert i å starte med bodybuilding. Jeg fyller 17 dette året og har vært norgesmester og UL mester i fekting, så jeg er vant til å satse og trene hardt! Jeg er født biologisk kvinne, men er i en prosess til å bli mann. Jeg har alltid ønsket å se stor og sterk ut, siden jeg er høy og tynn nå. Jeg har trent med vekter tidligere men jeg ser at resultatene er minimum.

Jeg holder på med basket to ganger i uken for å få løpt litt og for det sosiale. Jeg trener på jentelaget nå, men skal bytte over til et herrelag når jeg starter på testosteron. Jeg lurer egentlig på om jeg kan starte med bodybuilding, fordi jeg tenker at det ikke er så kjønnssplittet på samme måte som fotball eller basket. Pluss at jeg som sagt ønsker det maskuline utseende i fremtiden.

Jeg har gjort dette opplegget i rundt 3 måneder. 3-4 ganger i uken:

Jeg gjør sirkeltrening med forskjellige øvelser. Jeg varmer opp med å løpe ute rundt blokken to ganger. Det tar kanskje 10-15 min. Deretter løper jeg fort opp trappene med eksplosive steg, pluss høye kneløft. Jeg tar meg kanskje 1-2 min pause, mens jeg får opp vektene mine. Jeg har to sett med vekter. De letteste er 7 kg og de andre er 10-11kg. Jeg har også en vekt stang på 22 kg. Jeg tar 3 runder med 8 forskjellige øvelser. Treningsøkten tar kanskje en time, ikke medregnet løpingen.

Har dere noen tips til en som meg? Har jeg gjort feil øvelser kanskje? Tusen takk for fremtidig respons!

Mvh Sam William Reeves»

Tommi Thorvildsen-Ekspert

Tommi Thorvildsen-Ekspert og coach

Tommis svar

Gratulerer med norgesmester og UL mester i fekting. Når du har kommet så langt inn i sporten du har holdt på med, så vet du hva det innebærer å nå toppen – hardt arbeid! Det er det samme i kroppsbygging. Du får ikke noe gratis, men må jobbe hardt for å bygge muskler! Med erfaring fra fekting og konkurranser, vil det klart være en fordel når du starter opp med kroppsbygging. Disiplin er veldig viktig for en kroppsbygger. Trening når man skal og ikke sluntre unna, spise når man skal og få i seg nok protein i løpet av dagen. Kroppen har ikke noe lager av protein, så derfor er det best å spise 5-6 proteinrike måltider i løpet av dagen, om man vil ha optimal fremgang og øke raskt i muskelvolum.

Er du født biologisk kvinne vil du nok naturlig da ha litt problemer med å bygge like raskt muskler som enTommi-Thorvildsen mann. Det er viktig om du vil ha rask fremgang å høre på noen som kan det, og i dette tilfelle meg og ingen andre! Så ikke overtenk og la meg gjøre jobben min. En kroppsbyggers mål er å bygge kroppens muskler ved hjelp av trening og riktig kosthold. Når jeg ser på treningen din til nå, er det ikke riktig og ikke det beste i forhold til å bli en kroppsbygger raskt!

«Om du slår spikeren ned på 3 slag, hvorfor slå en gang til? Mer trening og sett er ikke alltid bedre!»

Treningsutstyret du bruker nå er rett og slett et for magert utvalg. Du må bli medlem av et treningssenter hvis du skal du utvikle deg maksimalt på kort tid. Hadde du drevet med hobbytrening kunne du brukt det utstyret du har og fått litt fremgang, men du vil bli kroppsbygger! Trening for å bli kroppsbygger er hovedsakelig tung trening mellom 8-12 reps. Det stimulerer musklene til å øke mest i volum. Færre enn 8 reps er mer styrketrening. Av og til kan du gå ned til 6 reps om du vil. Å kjøre flere reps enn 12 kan være bra av og til også. Et eksempel er hvis du har kjørt en periode på 6-8 uker tungt, så kan man gå over til 2 uker med litt høyere reps (15-20). De høye repsene vil kunne få kroppen til å produsere flere små kapillær blodårer, slik at når du går tilbake til tung trening vil du lettere frakte bort melkesyren og få en styrkeøkning.>>>

Har du et spørsmål? Spør Tommi her: Ekspertpanel

Thorvildsen, Tommi

Hvor mange sett skal man kjøre per øvelse?

Tommi-ThorvildsenDet som avgjør er hvor hardt du trener per sett og om du kjører ekstra treningsprinsipper i settene. Det handler om å stimulere muskelen til å vokse. Muskelen sender signal til hjernen om at muskelen skal vokse. Å trene en øvelse kan sammenlignes med å slå ned en spiker med en hammer. Du kan slå spikeren ned på 5 slag eller 3 slag — eller mindre. Desto hardere du slår, jo raskere går spikeren ned. Om du slår spikeren ned på 3 slag, hvorfor slå en gang til? Mer trening og sett er ikke alltid bedre! Generelt kan 3 sett holde om man kjører bra per sett.

Du trenger heller ikke tenke så mye på forskjellige treningsprinsipper som finnes der ute de første månedene med nytt program. Det gjelder bare følge å opplegget jeg har laget til deg under. Jeg kan anbefale noe som virket veldig bra for meg nå jeg startet opp som kroppsbygger. Det var å kjøre pyramidesett. Du kjører 3 sett på en øvelse, og da første settet med 12 reps. På neste settet tar du ca 10 reps og vekten økes litt. På siste settet tar du 6-8 reps og vekten økes litt til på siste settet. Du er nødt til å kjøre rimelig tungt med riktig utførsel når du trener. Om du ikke trener tungt nok tenker musklene «dette har vi gjort før og dette er lett». Da tror musklene at de ikke trenger å bygge mer. Derfor er det viktig å gradvis øke vektene du trener med. Om du klarer å gå gjennom smertegrensen når du trener, vil du klare å kunne bli en bra kroppsbygger…om ikke…glem det!

Når det gjelder kostholdet anbefaler jeg å følge en bra plan i ukedagene og kanskje litt ekstra god mat i helgene. Kvalitetsmat bygger raskere og bedre kvalitetsmuskulatur enn junk food og dårlig mat! Se gratis dietter her: www.tomminutrition.com

Her er treingsplanen jeg har satt opp til deg

treningsplan-Tommi Thorvildsen

 

Bodymag.no

  1. Stian says:

    Hei jeg er en gutt på 16. har trent i 2 måneder nå har 2 fridager lørdag og søndag men jeg føler at jeg ikke får noen resultater i det hele tatt.. jeg er ganske tynn er 180 høy og veier 63kg. har du noen råd om hvordan jeg får opp vekta mi og øker i muskler. takk.

Legg igjen en kommentar til Stian Avbryt svar