fbpx

For ung til å trene med vekter?

  • Skrevet 28. januar 2016

Mange treningssentere har 16- eller 18-års grense. Bør man egentlig pumpe muskler hvis man ikke er fylt 16 år enda? Litt kjipt kanskje, men du bør fakisk vente!

 

 Tren lettere med mange reps!

Når man anbefaler et treningsopplegg til noen, bør man være sikker på at de er myndige. Tenåringer i 13-15 års alderen bør ikke trene med vekter, men heller trene allsidig mosjon som spensthopp, armehevinger, chins, sit-ups eller jogging. Er man mellom 16 og 17 år kan man gjøre noen øvelser med vekter, men da bør man ikke løfte tungt på få reps, men heller ta 15-25 repetisjoner per sett.

Hvorfor er det slik?

Dette kan høres litt kjipt ut, men det er slik at i puberteten er kroppen så klar for å vokse at lavintensitets styrketrening også vil gi meget bra resultater. Skjelettet vokser fortsatt i denne alderen og da må man være påpasselig. For tung trening kan lett ta skade på skjelett som ikke er ferdig utviklet. Styrketrening i denne alderen kan faktisk komme i veien for skjelettvekst. Tenåringer vil komme best ut med vekttrening om de venter til kroppen er fysisk moden. I atten-års alderen er man trygg.

Hva med diett?

Det er viktig at tenåringer utvikler matvaner som består av mye næring. Kroppen vokser og derfor er kosthold svært viktig. De kan gjerne spise hyppig, slik kroppsbyggere gjør. 5-6 måltider med mye protein og sunne karbohydratkilder er godt for en ung kropp som vokser. Å gå på harde dietter er dermed ikke å anbefale. Tenåringer bør ikke være redd for å spise mye kalorier, så lenge det de spiser er sunt og næringsrikt. Det de spiser bør være av god kvalitet som kylling, poteter, ris, frukt, grønnsaker og melk.

Kan tenåringer bruke kosttilskudd?

Det er ingen hensikt i å proppe i seg med kosttilskudd når man er i en alder der kroppen bruker energi på å vokse. Spiser man sunne matvarer rike på protein og grønnsaker, så får kroppen i seg det man trenger. >>>

Baby

Er du tenåring og ikke helt moden fysisk sett, så vil du gjøre deg selv en stor tjeneste om du venter med å bygge kropp. Det anbefales å kjøre andre øvelser og heller gjøre kroppen «klar» for bygging, hvis du vet at det er det du vil i fremtiden. Tren utholdenhet og all styrkeøving du ønsker uten vekter. Ta mange repetisjoner og spis godt. Da er kroppen rustet for det som kommer og resultatene blir ti ganger bedre enn om du bare kjører rett på.

Lykke til!

 

Bodymag.no

Svar