Trening og diett hører ikke sammen!

  • Skrevet 7. desember 2017

Ifølge ernæringsfysiologene så hører ikke trening sammen med diett. Trening er ikke nøkkelen til varig vektnedgang. Det er kostholdet det handler om.

trening og diett

Diett eller kostholdsendring?

Det er forskjell på diett og kostholdsendring. Dette kan irritere mange som har endret sitt kosthold. Å høre at man stadig er på «diett» betyr nemlig at dietten har en viss varighet. Folk som har endret sin livsstil er ikke på diett — de spiser bare annerledes og har gjort en varig endring. Sakte men sikkert går de ned i vekt og det tar tid før de rundt dem forstår at dette ikke handlet om en diett, men et ny måte å spise på. Det er det som må til for å bevare en sunn kropp. Spiser du sunt og spiser du nok — vil du også kunne fortsette å gi maksimalt på trening! Trening hører sammen med et godt kosthold!

Mer karbohydrater ved tung trening

Ernæringsfysiologene ser ut til å være enige. Varig livsstilsendring er å foretrekke fremfor diett. I følge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør er det det kostholdet du klarer å leve med over tid som fungerer best under trening. Det beste er å gå moderat ned i vekt over tid og trene ved siden av. Sundfør får støtte av Sprek-ekspert og klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius. Borchsenius mener at vi trenger både proteiner og karbohydrater. 5:2 eller lavkarbo er da ikke spesielt lurt. Hun mener  at de som selv sier de kjører lavkarbo, egentlig bare spiser sunnere. Borchsenius kaller dette for grovkarbo hvor man kutter ned på de kjappe karbohydratene. Det synes hun er kjempefint. Videre mener hun at topptrente som trener nesten hver dag, ikke gjør lurt i å kutte alle karbohydratene, men for vanlige mennesker som trener to til fire ganger i uken, er det fint å kutte litt ned på de raske karbohydratene. Jo mer man trener, jo viktigere er maten. Timingen av når man spiser og hva man spiser til enhver tid er viktig. Etter en treningsøkt trenger man både karbohydrater og protein for å få maksimal restitusjon, oppbygning av muskler og oppfylling av glykogenlagrene. Da kan man yte maksimalt og dermed få mest ut av treningen.

Sunn i perioder eller alltid sunn?

Du trenger altså ingen diett for å gå ned i vekt. Å spise sunnere kun i perioder vil ikke gi deg noe som varer. Det man trenger er et variert kosthold som holder deg mett, passer din livsstil og består av mest mulig ubearbeidet mat. Man bør redusere mengden sukker, bakervarer og ris. For en person som har usunne vaner vil en slik endring kanskje høres ut som en diett, men man kommer ikke langt hvis man vil være sunn og samtidig spiser usunt ofte. Legger du på deg raskt betyr det rett og slett at du spiser for mye. Slik vil det være helt til du innser at dietten ikke kan være diett — den må bli en livsstil du kan leve med. Kan du ikke leve med den — da betyr det at du kjører kroppen for hardt. Nøkkelen er å finne din balanse — et kosthold du kan leve med og som gir deg de resulatene du vil ha over tid.

Fiks kostholdet ditt — ikke disiplinen

Hvis du er en av dem som sverger til harde dietter som krever disiplin for å komme i form, så er du nok også klar over at formen du oppnår ikke varer. Man stresser kroppen ved å kjøre seg såpass hardt at man må lide seg gjennom sult og slapphet. Når dietten er ferdig har du kanskje også fått dårligere forbrenning, slik at maten du spiser har lettere for å legge seg som fett. Å leke med kroppen sin er verken sunt eller behagelig. Har du noen dårlige matvaner som hindrer deg i å beholde en god form, bruk da tid og energi på å kvitte deg med uvanene. Sett en grense for usunn mat og hvor mye man bør tillate seg av det hver gang. Om du ikke klarer å holde vekta og stadig må ty til matorgier, så spør deg selv hvor ubalansen ligger. Spiser du nok karbohydrater? Spiser du for lite fett? Hvorfor er du aldri mett? Trener du for hardt i forhold til hva du spiser?

Jo sunnere kostholdet ditt er og jo mer du lytter til kroppens signaler, desto mer jevnt og kontrollert vil du klare å spise og oppnå den vekten du ønsker. Dette kan ta tid, men det er verdt det. Å bruke energi på å endre spisevaner og spisemønster er mer lønnsomt på langsikt, enn å gli opp og ned som en jojo på badevekten og aldri bli bli ferdig med å stresse.

Derfor: velg en ny varig kostholdsendring fremfor diett!

Kilde: adressa.no

Neglhuset   Bodymag.no

Svar