Sukkerguide for sukkeravhengige!

  • Skrevet 6. april 2017

Mange er overfølsomme for sukker og kan faktisk bli deprimerte om de ikke får i seg noe søtt. Sukkeret blir som et narkotisk middel, som man MÅ ha. For noen blir sukkeravhengigheten rett og slett en sykdom!

Tekst/foto: Marika Lejon

2013-02-17 12.24.22

Ta kontroll over sukkeret!

Det å være sukkeravhengig definerers faktisk som en slags psykisk lidelse eller sykdom. Sukker gjemmer seg overalt og ikke alltid er vi klar over at vi spiser sukker. Hvis du ønsker å finne ut om du er sukkeravhengig er det flere sider på nettet hvor du kan ta tester eller lese mer om det. En av sidene du kan ta en titt på er: sukkeravhengig.no

Her er en liste over sukkerarter og en presentasjon av matvarer som inneholder sukker. Husk at det stadig dukker opp nye benevnelser for sukker, så det gjelder å holde et øye med innholdsdeklarasjonen.

  • Alkohol
  • Alkoholholdige drikker
  • Betesukker (hvitt sukker, sirup, farin)
  • Byggstivelse
  • Daddelsukker
  • Dekstrin
  • Dekstrose
  • Eplesukker
  • Farin
  • Fruktose (fruktsukker)
  • Glukose (druesukker)
  • Heksitol
  • Honning
  • Inversol
  • Isomalt
  • Karamellfarge
  • Laktose (melkesukker)
  • Lønnesukker og lønnesirup
  • Maissirup
  • Maisstivelse
  • Malitol
  • Maltekstrakt
  • Maltodekstrin
  • Maltsirup
  • Maltsukker
  • Mannitol
  • Matvarer med navn som ender på -ose
  • Melasse
  • Melis
  • Nektar
  • Risstivelse
  • Rørsaft
  • Rørsukker (hvitt sukker, sirup, farin)
  • Sakkarider
  • Sakkarose (vanlig sukker som strøsukker, sukkerbiter og rørsukker – utvunnet av råsukker)
  • Sorbitol
  • Sorgum
  • Xylitol
  • Zylose

Matvarer som inneholder en eller flere av disse sukkertypene er følgende;

Kunstige søtningsmidler:

  • Canderel
  • Hermesetas
  • Suketter

Brød og pasta:

  • De fleste brødtyper
  • Kornprodukter
  • Kjekssorter
  • Smultbakst

Meieriprodukter:

  • Smaksatt melk
  • Fruktyoghurt
  • Yoghurtis
  • Iskrem
  • De fleste myke oster
  • «Sukkerfri» sjokolademelk.

Desserter;

  • Alt som er dekorert med spunnet sukker og karamelliserte produkter
  • De fleste «sukkerfrie» fryste dessertene, iskremene og fryste yoghurter.

Frukt;

  • De fleste hermetiserte og konserverte frukter og juicer.

Ferdigmat;

  • De fleste ferdiglagede fryste retter inneholder sukker (øker holdbarheten).

Kjøttvarer;

  • De fleste baconsorter
  • Påleggsorter
  • Konserverte, gravede eller røkte kjøttvarer
  • Husk også at punktet over også gjelder for fisk

Medisiner;

  • Hostemedisiner
  • De fleste flytende medisiner

Sauser;

  • Ketchup
  • Grillsauser
  • Marinader
  • Salatdressinger
  • Spagettisauser
  • Ferdigsauser
  • Sauspulver
  • Salatblandinger
  • Sursøtsaus
  • Soyasaus
  • Sukkerkulør

Snacks;

  • Kjeks
  • Friterte produkter
  • Potetgull

Supper;

  • De fleste buljongtyper
  • Hermetiske supper
  • Consommeer

Grønnsaker;

  • De fleste typer av mais-, erte- og bønnekonserver

Matvarer med høyt innhold av naturlig sukker er følgende:

  • Sider
  • Dadler
  • Tørket frukt
  • Fiken
  • Fruktjuice

Hva er raffinerte karbohydrater? 

  • Alkohol
  • Fint rugmel
  • Rismel (hvis det ikke er laget av råris)
  • Hvitt mel (også ubleket)
  • Hvit eller polert ris

Slike karbohydrater finnes i hveteboller, franskbrød, rundstykker, pizzabrød, såkalt «grove» brødtyper, bagels, kjeks, jevnede supper, frityrdeig, sauser, pasta og pizzadeiger.

Sukker finnes i nærmest alle matvarer og hvis vi skal vite hva som får blodsukkeret vårt til å reagere, kan det være lønnsomt å sette seg inn i hva sukker egentlig er. Er du sukkeravhengig, skal du kutte ut alt som er søtt for en lengre periode og deretter trappe opp til en mengde som tilfaller kroppens balanse. Dette bør gjøres i samråd med lege. Da må du sette deg godt inn i hvilke karbohydrater, proteiner, meieriprodukter, grønnsaker, frukt, bær, fett, krydder og drikker som ikke trigger søtsuget. Eksempler på trygg mat som ikke inneholder sukker er:

råris, hel hvete, hel havre, hel rug, hel bygg, egg, kylling, brokkoli, tomat, paprika, avokado, usøtede bær, olivenolje, hvitløk, ingefær, grønn te og vann. 

For mange er sukker en fiende. Selv om man ikke er sukkeravhengig er det fint å unngå for mye av det. Det er faktisk slik at kroppen vår ikke har behov for sukker. Vi kan leve helt fint (om ikke bedre), helt uten sukker.

Helt umulig?

Kanskje du er sukkeravhengig? 😉

 

Neglhuset   Bodymag.no

Svar