fbpx

Stine Larsen — stiller i Bikini i høst!

  • Skrevet 29. august 2014

Stine Larsen debuterte i Bikinifitness i fjor. Denne høsten er hun tilbake på scenen i Norway Open, NM og Luciapokalen i Sverige i desember. Her kan du lese om hvordan dagene ser ut i et «bikini-liv» og hvilke kosttilskudd Stine tar for å komme i superform!

Stine_Larsen

Foto: Jon Klasbu

Alder: 21 år gammel

Gym: Sporty24

Bosted: Tønsberg

Meritter: 6. plass Stavanger Open 2013, 11. Plass NM 2013.

Coach: Kenneth Foss

Arbeid: Senterleder på Sporty24, ordensvakt på Esmeralda Tønsberg og deltidsansatt på Risøe.

Fortell litt om hvem Stine er som person: 

— Jeg er en positiv, aktiv, målbevisst og en høy jente som bor i Tønsberg med kjæresten min. Jeg har tidligere drevet aktivt med konkurranseridning, og konkurrerer nå i bikinifitness for Team Toppform. Jeg har kun trent styrke i 1,5 år, men har jo fått kjørt litt knebøy etter ti år i salen. Familien setter jeg foran alt, så jeg er en familiekjær jente. Hele familien er superaktiv. Både mor, far og verdens beste søster, møter jeg på trening hver dag. Jeg er ferdig med videregående skole, men skal ta opp et fag til jul, og kommer etter det til å søke på utdanning som flygeleder. Jeg er et stort konkurransemenneske, som gir 110% når jeg har bestemt meg for noe.

Les om Stine sin søster som også driver med fitness!

Når stilte du sist og hvordan gikk det?

— Jeg stilte i fjor høst. Den første konkurransen gikk over all forventning. Jeg hadde kun trent styrketrening i 6 måneder og viste ikke helt hva jeg gikk til. Første konkurransen var Stavanger Open, og med en sjette plass var jeg veldig fornøyd. Selvfølgelig var det kjedelig å ikke komme på pallen når man først hadde kommet seg til finalen, men jeg stilte mot så fantastisk mange flotte jenter, så nå ser jeg tilbake på konkurransen med et stort og fornøyd smil. Etter Stavanger, pådro jeg meg en influensa og betennelse i kjeven, og lå derfor rett ut fram til NM. Med tanke på energinivået og oppkjøringen, burde jeg vel kanskje ha trukket meg, men jeg ville så absolutt stå løpet ut. NM gikk ikke like bra, og det ble noen tårer backstage, men tok meg sammen og satt meg fort nye mål.

Hvordan startet din interesse for bikini?

— Det hele startet med at jeg ville komme meg i form. Jeg har en supersporty kjæreste som driver med sykling, ski, MMA, styrketrening og fluefiske. Det ble fort mye alenetid på sofaen, mens han var aktiv. Jeg slet også mye med vondt i magen og migrene, og ville ta tak i det. Julie Firing-Schou var akkurat ferdig med en høst fylt av NM, Nordisk og VM og vi tok kontakt. Jeg fikk tilsendt kosthold- og treningsprogram, og fikk fort blod på tann. Det tok vel 2-3 måneder med styrketrening 5-6 ganger i uka, ren mat og en formsjekk på Toppform, før jeg bestemte meg for å prøve meg i Bikinifitness. Vi bestemte oss for at vi skulle ta vurderinger hele veien opp mot konkurransen, for å se om jeg var klar — og det ble jeg. Jeg er eldig glad for at jeg startet med styrketrening, og alt det positive det har bidratt med. Migrenen er borte, selvtilliten er høyere enn noen gang og energien er på topp.

Stine Larsen bruker kosttilskudd fra Kostimport.no — Bestill her!

Hvordan ser en vanlig dag ut hos deg?

— Train, eat, sleep, repeat. Neida, joda, neida, joda… Akkurat nå om dagen er dagene veldig varierte, noe jeg egentlig ikke er så fan av. Jeg liker faste rutiner og at alt er på stell. Jeg kan gjerne ha hver eneste time planlagt i to uker framover, og akkurat nå er det ikke slik. Jeg tar opp et fag fra VGS til jul, og har fire jobber, så dagene er jo ikke akkurat tomme. Med en samboer som jobber skift, blir ukene aldri like. Akkurat nå er det deilig å ikke jobbe fulle dager, men planen er å få en 100% stilling etter høstens konkurranser. En typisk dag for meg nå, kan se slik ut:

  • 07.00-09.00: oppdatering av hva som har skjedd på sosiale medier sammen med ”Ultra Pure BCAA” fra BMR og kaffe, tur med hunden, etterfulgt av frokost
  • 09.00-12.00: dusje, rydde/vaske i leiligheten(støv på hjernen), kontorarbeid, måltid 2
  • 12.00-16.00: food prep, trening, etter-trening-måltid.
  • 16.00-20.00: jobb, måltid 3
  • 20.00-22.00: måltid 4, TV-kos med kjæresten og tur med hunden.
  • 23.00: måltid 5 og senga.
Stine_Larsen

Foto: Jon Klasbu

Er det andre ting som interesserer deg?

Selvfølgelig er det andre ting som interesserer meg, men ikke i den mengden som styrketrening gjør. Jeg bruker så mye tid på treningen og maten, at jeg ikke får tid til så veldig mye annet. Ting jeg bruker mye tid på er kjæresten min, familien, dyrene mine, jobbene mine og leiligheten. Tidligere drev jeg med hest og konkurranse i mange år, og den gleden er fortsatt stor. Jeg rir sjelden, men liker å oppdatere meg på hva som skjer i det miljøet også. Venner er også vanvittig viktig, men skal innrømme at jeg fint kan få prisen for tidenes dårligste venn i sommer. Det har vært så mye jobb, fokus på dietten og treningen, at venninnetid har det blitt dårlig med. Har heldigvis verdens beste venner som støtter og forstår det jeg gjør, så de vet jeg vil komme ”back on track” når konkurranseperioden er over.

Hva er mest positivt med bikini som sport?

— Miljøet er veldig positivt, men har som alle andre idretter dårlige sider. I hestemiljøet handlet det mye om det beste utstyret, den dyreste hesten og den største hestebilen, noe jeg slipper i Bikinifitness. I fitness handler det i stor grad om innsatsen du har gjort i flere måneder og år, før du står på scenen. Jeg har gjennom dietten, konkurransen og treningen blitt mye bedre kjent med meg selv og kroppen min, og blir bare mer og mer fascinert over hvilke små ting som skal til for å endre så mye. Jeg har også fått utrolig mange gode venner og bekjente, som jeg er veldig glad for at jeg har møtt. Alle menneskene i teamet er helt fantastiske, og selv om vi kniver på scenen, er vi så utrolig støttende og gode mot hverandre backstage og i hverdagen.

Hva er mest negativt?

— Det mest negative, ut i fra hva jeg ser, er alle de som sier de vil stille i Bikinifitness fordi de vil se ”sånn” ut. Jeg syntes det er et helt feil grunnlag for å stille, fordi jeg mener at sceneformen ikke er en kropp man skal strebe etter til det daglige. Den siste delen av konkurranseoppkjøringen har etter min mening ingen verdens ting med sunnhet og helse å gjøre, og en burde heller kjempe for en sunn, sterk, energirik og balansert kropp. Med unntak av veldig få personer, er sceneformen kun en form som er der akkurat når du står på scenen. Formen er nøye planlagt i flere måneder, og er ikke en evig kroppsform. Alt for mange sliter etter konkurransene. De går opp 10,15 eller 20 kg på noen uker og sliter mer etter, enn før konkurransen. Bli glad i kroppen din før du setter i gang med en konkurranse-oppkjøring, det vil også gjøre oppkjøringen mye lettere.

Hvor viktig synes du selv det er å ha en bikini-kropp? Fortell litt om hva som gjør at du vil i en så beinhard form.

— Jeg synes selvfølgelig det er viktig å ha en bikinikropp når jeg skal konkurrere, men den formen som jeg er i på scenen, er absolutt ikke en form jeg ønsker å være i året rundt. Jeg mener ikke at jeg skal gå opp 20 kg og fråtse i mat, men hvis man tenker litt lenger enn i morgen, skjønner en jo selv at en så lav fettprosent ikke er sunt året rundt. Utenom den tiden jeg gjør meg klar for en konkurranse, er fokuset mitt på en sunn og sterk kropp, mye sunn og god mat, familie, kjæreste og livet. Grunnen til at jeg velger å konkurrere i Bikinfitness og presse kroppen min så langt ned, er fordi jeg syntes det er moro, spennende og jeg er et stort konkurranse menneske. Jeg trenger et mål med treningen. Jeg ser så mange gleder ved å være i dette miljøet, som å stå på scenen, og bli kjent med så mange fantastiske mennesker.

Hvem coacher deg?

— Til vanlig coacher jeg meg selv, men får gode råd av Julie, søsteren og foreldrene mine. Jeg har funnet ut at kroppen min responderer mye bedre når jeg trener etter det kroppen min har energi og ork til, i stede for å presse den ukentlig igjennom et program. Jeg har likevel en deal med meg selv om hvor mye hver muskelgruppe skal være trent når uka er ferdig. Dette gjør også at jeg stadig ”sjokkerer” kroppen med nye øvelser, noe jeg føler den reagerer ekstremt bra på. Har selvfølgelig mye baseøvelser, og har et par øvelser på hver muskelgruppe som jeg skal kjøre hver uke. Når det kommer til mat har jeg i vinter spist 5-6 ganger om dagen, og spiser det samme som jeg gjør nå før konkurranse, bare i større mengder. Litt kos i helgene ble det jo selvfølgelig også, med både sunne og usunne oppskrifter. Nå fram mot konkurranse er det Kenneth Foss i TeamToppform som coacher meg, med god hjelp av Kim Torgersen og Nadia Isabella. Jeg kjører mitt eget treningsprogram, men det er Kenneth som bestemmer maten. Jeg er veldig fornøyd med mitt valg av team og coach, og føler meg veldig tatt vare på. Alle tre hjelper teamet med poseringer, forberedelser og t-walk hver eneste søndag, noe som også gir en ekstra motivasjon for uka etter.

Stine_Larsen

Hvilke kosttilskudd bruker du og hvordan fungerer de på deg?

— Jeg er så utrolig heldig, fordi Kostimport har valgt å sponse meg med produkter fra BMR. Jeg brukte allerede produktene til BMR før jeg gjorde en avtale med www.kostimport.no. Det gjør også at jeg kan gå veldig god for produktene som jeg bruker. Før powerwalk om morgenen, drikker jeg alltid ”Ultra Pure BCAA” og tar en Tartarus fettforbrenner, omega 3 og vitaminer/mineraler. Jeg har proteinpulver til frokost, etter trening og kvelds, og bruker både Protelux 360 og Casein. De dagene jeg er litt ekstra sliten, spesielt når jeg er på diett, bruker jeg Animus PWO sammen med BCAA før trening. Somatrix er det siste jeg svelger før jeg går å legger meg om kvelden. Jeg føler jeg har fått og får veldig god effekt av produktene til BMR, i tillegg er de utrolig gode på smak. Kjapp levering er det også, noe jeg syntes er veldig viktig da dietthodet fort glemmer å bestille tidlig nok. Ellers vil jeg også takke Eiktoppen hud- og helse, Sport1 Sandefjord og Vita Liberata Norge for at de sponser meg!

Hva er målet for neste konkurranse?

— Først og fremst er målet mitt å komme på scenen i bedre form enn sist, og det å stå der føler jeg er en prestasjon i seg selv. Vet det er mange som sier det samme, men målet er jo selvfølgelig å komme med en bedre pakke enn det jeg gjorde i fjor, få erfaring og kose meg 

Stine_Larsen

Bodymag.no

Svar