Slik spiser du bedre!

  • Skrevet 16. januar 2018

Mange sverger til forskjellige dietter for å finne en balanse i kostholdet sitt. Du vet sikkert hvilke matvarer som er bra og mindre bra. Egentlig er alt du trenger kun sunn fornuft. Les de grunnleggende tipsene for et bedre kosthold her!

Eger Spiseri&VinbarHvor mye skal jeg spise?

Kaloribehovet ditt avhenger av muskelmasse, vekt, alder, forbrenning og ditt daglige aktivitet. Hvor mye du sitter stille i arbeidsdagen har også noe å si. Gjennomsnittsbehovet for en kvinne mellom 30 og 60 år er mellom 2000 og 2200 kalorier per dag. Menn i samme alder bør få i seg mellom 2400 og 2600 kalorier per dag. De som er svært aktive på jobb eller på fritiden, bør spise mer. Beveger du deg svært sjelden, trenger du kanskje mindre mat.

Du kan bruke den svært gode kostholdsplanleggeren til Helsedirektoratet og Mattilsynet: https://www.kostholdsplanleggeren.no >>>

kostholdsplanlegger1

Energibalanse er viktig

Det er lurt å finne en balanse før man begir seg ut på en slankekur. Hvis du kun har gått opp 1-2 kg i julen, så vil du trolig gå ned disse automatisk fordi du kommer tilbake til dine vanlige rutiner. Forsetter du å spise mye også etter jul, så vil også vekten stige gradvis. Om du  starter en diett som er altfor lavkalorisk, så havner kroppen i ubalanse. Det er som å sette bilen fra første til siste gir. Dette kan føre til en skikkelig krasj. Har vekten din vært stabil de siste årene er du i energibalanse. De som tukler for mye med mengdene de spiser har trolig et vanskelig forhold til mat. Når du skal ned i vekt bør du ligge like under det behovet kroppen har av kalorier.

En kilo kroppsfett = 7000 kalorier

1 kg kroppsfett tilsvarer ca 7000 kalorier, så om du vil gå ned 0,5 kg i uken, så må du kutte 3500 kalorier fra maten i uken. Å trene vekk 0,5 kg krever høy intensitestrening i ca 1 time hver dag. Det er viktig å gjøre endringer som du klarer å opprettholde over tid. Kroppen forstår ikke hvor mange kalorier den får i seg, derfor bør du spise mye grønnsaker som gir mye volum og lite kalorier.

Mange liker å småspise, og et mellommåltid bør man ha — men vær forsiktig. De små nøtteposene som selges i kiosker og på bensinstajoner inneholder 350 kalorier. Det er like mye som 5 grove knekkebrød med 100 g hamburgerrygg. Mange tror de spiser helt «normalt». La oss se på noe som for noen kan være en «normal» lørdagskveld:

  • En liten frossenpizza: 900 kalorier
  • En pose peanøtter på 250 gram: 1500 kalorer
  • Tre halvlitere med øl: 650 kalorier

Dette er allerede over 3000 kalorier. I tillegg til frokost og kanskje en tidligere lunsj, så vil dette over tid bli til overflødige kilogram på kroppen

Her er anbefalt fordeling for måltider  

• ca. 400 kalorier til frokost — 500 menn
• ca. 400 kalorier til lunsj — 500 menn
• ca. 6 – 700 kalorier til middag — 7-800 menn
• ca. 300 kalorier til kveldsmat — 400 menn
• ca. 100-200 kalorier til mellommåltider — 200-300 menn

Lykke til med et bedre kosthold og godt nytt år!

Kilde: NRK.no

Bodymag.no

Svar