Derfor bør du velge RAW FOOD!

  • Skrevet 5. oktober 2017

Koke, dampe, steke, ovnsbake, microbølge eller spise rått? Hvordan skal du tilberede maten? Mange sverger i dag til Raw Food og her kan du lese litt om hvordan mat bør tilberedes og hvorfor du bør velge Raw!

Tekst/foto: Marika Lejon

raw food

Koking

Når du koker maten mister frukt og grønt c-vitaminer mens det koker. Jo mer vann, desto mer næring går tapt. Har du kuttet maten opp i små biter vil den også miste næringen lettere. Når du koker skal du derfor koke med lite vann og store biter med frukt og grønt. Damping er et annet alternativ. Når du damper, gjør det at proteinene blir lettere tilgjengelig for fordøyelsesenzymene. Stivelsen i maten blir også lettere fordøyelig. Når det gjelder vitaminer og mineraler, blir disse godt tatt vare på under damping. Det forsvinner sjeldent mer enn 20% vitaminer og mineraler.

Kjøp økologiske sunne fettsyrer som kan brukes til matlaging hos Gymgrossisten i Sorgenfrigata!

steke, bake, dampe, kokeSteking

Skal du steke maten, mister du mye antioksydative vitaminer som A, C, D og E. Dette er fordi disse stoffene blir utsatt for mye oksygen. Du kan miste opptil 50% av A- og E-vitaminer også. Steker du lenge mister du mer, så stek derfor så kort du kan.

Ovnsbaking

Ovnsbaking sparer mye på vitaminer og mineraler, spesielt vitamin B. Men under ovnsbaking blir maten utsatt for mye oksygen, som har innvirkning på antioksydantene som ble nevnt i sted.

Microbølgerovn

Hvis du setter maten i microbølgerovn, taper du vitaminer og mineraler avhengig av vannmengde og bestråling. Siden det ikke brukes så mye vann når du varmer i micro, kan det derfor være fordelaktig å microbølge maten i stedet for å koke den.

Spis RAW

Spiser du grønnsakene og frukten rå, vil vitaminene og mineralene bevares. Findelte grønnsaker skal ikke ligge lenge, da dette fører til at det oppstår kraftig oksidering av overflaten. Dette medfører tap av antioksydanter. Når maten er rå, må kroppen også bruke mer energi på å fordøye den. En kraftig forbrenning vil vel alle ha?

Hva er Raw Food?

Raw Food er en ny trend og livsstil som tiltrekker mennesker som er opptatt av helse og ernæring. Fordelen med å spise Raw Food er at man maksimerer graden av ernæring gjennom å spise mat med levende bioaktive ingredienser som kan regenerere kroppen og skape helse og overskudd på alle plan. Definisjonen på Raw Food er mat som ikke er prosessert, ikke kokt og stort sett økologisk. Man kan inkludere kjøtt og fisk i denne livsstilen, så sant maten ttilberedes riktig. Raw Food kan varmes opp til 40 grader og her går grensen. Dette er fordi vitaminer og enzymer vil bli ødelagt på høyere temperatur. Næringsstoffene i kokt og stekt mat er ofte under halvparten av næringen i rå mat, samt at steke og kokeprosessen ofte skaper uheldige nye kjemiske stoffer og bindinger som kroppen ikke takler og som kan skape sykdom. I tillegg dør alle enzymene som er de som skal sørge for å bryte ned maten og øke næringsopptaket.>>>

raw 2229

Hvorfor er enzymer så viktig?

Man må ha fordøyelsesenzymer i kroppen for å absorbere og bryte ned næringsstoffer fra mat og få næringen transportert til hele kroppen. Hvis vi spiser enzymfattig mat, må kroppen jobbe hardere for å produsere alle enzymene som er nødvendige for å støtte fordøyelses- og assimilerings-prosesser. Dette er prosesser som påvirker kroppens evne til å reparere vev til hjerne, hjerte, lunger, nyrer, lever og muskler.

Kroppen vår produserer to typer enzymer. Dette er metabolske enzymer og fordøyelsesenzymer. Metabolske enzymer finner du i intracellulære celler som brukes til reproduksjon, etterfylling av cellene og for å opprettholde og gjenoppbygge organer, vev og blod.

Enzymene dannes først og fremst i fordøyelsesorganene og i de hormonproduserende kjertlene våre, men også i alle kroppens celler. Dannelsen av enxymer styres av DNA som settes i gang av signaler fra cellemembranen i celleveggen. Celleveggen får hele tiden signaler fra andre celler, fra miljøet, fra maten og gjennom hjernen. Fordøyelsesenzymer finnes i fire slags hovedgrupper:

  • 1. Amylase fordøyer karbohydrater, stivelse og sukker i korn, frukter og stivelsesholdige grønnsaker
  • 2. Protease bryter ned protein i kjøtt, nøtter og ost til aminosyrer
  • 3. Lipase bryter ned fett og oljer i meieri- og kjøttprodukter til fettsyrer
  • 4. Cellulase hjelper til i fordøyelsen av kostfibre

Når maten blir fordøyet, blir det brutt ned for absorpsjon. Gjennom enzymisk-aktivitet blir næringen transportert gjennom blodet med næringsstoffer. Her spiller enzymene en livsviktig rolle. Samspillet mellom næring og enzymer fungerer som katalysatorer i utallige biologiske reaksjoner i kroppen.

Tygg maten!

Fordøyelsen starter ikke før det er tilstrekkelig enzymer i maten vi spiser. Dette er grunnen til at det er viktig å tygge maten grundig. Maten blandes med spytt som aktiverer en del enzymer som finnes i mat. Forskning tyder på at mat som er varmet opp over 40 grader, dreper de fleste enzymer. Siden vi stort sett spiser kokt, hurtig og bearbeidet mat, er manglende enzymer et problem i vår tid.

Dr. Edward Howell, som er en av vår tids pionerer på enzymer, mente at et underskudd av enzymer, er årsaken til de fleste sykdommer som hjertesykdommer, diabetes, kreft og andre kroniske lidelser.

Vi mister gradvis evnen til å produsere enzymer med alderen. Du merker ikke forskjell før du plutselig oppdager at du ikke tåler visse matvarer lenger. Slike intoleranser kan følges av allergier, tretthet, fordøyelsesplager som halsbrann, luft, forstoppelse og sår.

Les også: Spis sakte, tygg mer og bli slankere! 

Slik motvirker du enzym-tapet!

For å opprettholde en sunn fordøyelse kan vi øke enzymaktiviteten ved å for eksempel bløtlegge og spire frø, belgfrukter og nøtter. Inkluder enzymrik mat i kostholdet. Her er noen eksepmpler på enzymrik mat:

  • Ananas
  • Papaya
  • Meloner
  • Mango
  • Kiwi
  • Druer
  • Avocado
  • Rå honning
  • Bipollen
  • Ubehandlet meieri produkter
  • Kefir
  • Hvetegress
  • Kokosvann
  • Fermenterte grønnsaker

Spise mer ubehandlet, rå mat og fermenterte grønnsaker. Velg naturlig, økologisk/biodynamisk mat når det er mulig, som har høyere næringsverdi en vanlig mat og dermed flere livsviktige enzymer.

Les også: MINUSkalorier -Mat som forbrenner fett!

God appetitt 

Kilde: raw-food.no, ecology.com, kilden.info

Neglhuset   Bodymag.no

Svar