Slik blir du en vinner!

  • Skrevet 7. september 2017

Hva er det som skal til for å gjøre talentfulle utøvere til internasjonale stjerner? Kjøring til konkurranser, økonomisk støtte, vask av treningsklær, matlaging og små krav om å hjelpe til med husarbeid og så videre gir utøverne bedre mulighet til å fokusere på idretten.

Tekst/foto: www.bodymag.no 

Espen Tønnessen ved Norges idrettshøgskole har studert hvordan Bente Skari, Hanne Staff og Ingrid Kristiansen har trent gjennom sine karrierer. Studiene kan hjelpe alle som driver med trening og konkurranse. Han har anlaysert 44 år med treningsdata. Det er over 15 300 individuelle treningsøkter, som er analysert systematisk for å kartlegge treningsprosessen til de tre utøverne. Dataen er offentliggjort og nå kan du lære av topp-idrettsutøverne!

Heath

Studien viste følgende:

Treningen deles inn i 5 soner hvor sone 5 har høyest intensitet, og sone 1 lavest. De tre kvinnelige utøverne gjennomførte mer enn 80 prosent av sin totale treningstid på lav intensitet i sone 1 og 2. Flere profilerte forskningsmiljøer mener utholdenhetstrening i form av langkjøring på lav intensitet ikke gir treningseffekt og at intervalltrening med høy intensitet er den eneste måten å trene på for øke oksygenopptaktet og prestasjonsevnen. De nye dataene til Tønnessen viser at lang varighet på lav intensitet er nødvendig for å optimalisere prestasjonsutviklingen i et langtidsperspektiv. Langrennsløperen Skari, langdistanseløperen Kristiansen og orienteringsløperen Staff gjennomførte som seniorutøvere rundt 800, 550 og 550 treningstimer i året. I deres mest suksessfulle år stabiliserte antall treningstimer og treningsøkter seg på et høyt nivå, men lå 30 til 80 timer lavere enn de årene utøverne trente mest. Fra 18-års alderen til utøverne oppnådde sine beste resultater økte treningsmengden betydelig. Økningen skyldes flere treningstimer med lav intensitet og ikke så mye økning i de harde øktene.

Selv om studien viser det den gjør, så er det mange ubesvarte spørsmål. Hvorfor slik lav-intens trening er viktig for å optimalisere prestasjonsutviklingen over tid er noe som må forskes mer på>>>

Familie og trenere betyr mye

Det som også teller bortsett fra trening, er de mentale ferdighetene og evnen til å tåle smerte. Selvtillit, spenningsnivå, konsentrasjon og evne til å visualisere er ferdigheter som har svært stor betydning for utøvere i konkurransesituasjon. Trenere og dem som veileder har også en enorm betydning. Familien viste seg å ha betydning for utøvernes valg av idrett og sørget for at utøverne fikk forutsetninger til å trene og konkurrere optimalt. For eksempel viste det seg at slikt som kjøring til konkurranser, økonomisk støtte, vask av treningsklær, matlaging og små krav om å hjelpe til med husarbeid og så videre ga utøverne bedre mulighet til å fokusere på idretten.

Så, hvis du har tenkt å konkurrere snart, da er det disse tingene du skal fokusere på. Ikke for mye av de harde øktene, selvtillit, konsentrasjon, visualisering, veiledning, familie, støtte, økonomisk støtte og folk rundt deg som er villige til å gjøre noen tjenester slik at alt blir litt enklere. Det er ikke bare, bare! Men slik blir du best!

Kilde: forskning.no

Neglhuset   Bodymag.no

Svar