Pass deg for skjulte kalorier!

  • Skrevet 26. juni 2017

Her er noen knep som kan gjøre det enklere for deg å starte dietten din. Ofte er det synet som bestemmer metthetsfølelsen og ofte er man ikke klar over hvor kaloriene sniker seg inn!

Tekst/foto: Marika Lejon

skjulte kalorier

Ovnsstekte kyllingvinger og kyllinglår med skinn har dobbelt så mye kalorier som kyllingfilet uten skinn.

Bruk små tallerkener!

Legger du samme mengde mat på en mindre tallerken, vil det se ut som det er en mye større porsjon enn hvis du hadde lagt det på en stor tallerken. Hvis du går fra en tallerkendiameter på 30 centimeter til 25 centimeter kan det faktisk få deg til å spise 20% mindre. Størrelsen på tallerkenen påvirker hva du anser som normal porsjonsstørrelse. Hvis du har en liten tallerken og fyller den med pasta, så der det mye ut. Legger du samme mengde pasta på en stor tallerken, vil det se ut som det ikke er så mye mat. Hjernen vil lures til å tro at du egentlig burde hatt mer mat, siden porsjonen så så liten ut. Dermed vil du naturlig nok ta en porsjon ekstra. Med en liten tallerken, så vil ikke hjernen lage noen andre tanker om saken enn at «her var tallerkenen full». Når du spiser av den «fulle» tallerkenen, vil ikke hjernen tro at du burde hatt mer, eller at dette var en «liten» porsjon.

SE avfallet etter maten!

Når du spiser bør du heller ikke fjerne rusk fra tallerkenen din. En undersøkelse ved Cornell University viser at det har effekt på porsjonsstørrelsen. Under en Super Bowl-fest for studenter la forskerne ut kyllingvinger. Utover kvelden fjernet servitørene restene på kun noen av bordene. Studentene som ble sittende med rusket, og dermed kunne se hvor mye de hadde spist, spiste fem vinger hver. De andre spiste sju. Trikset kan overføres til all spising. Når du spiser godteri, så ikke kast papiret. Ha det foran deg, som en påminnelse på hvor mye du har spist.

SE maten du spiser!

Det er lurt å se fysisk på hva du putter i munnen. Hvis ikke kan du spise uten å merke det engang. Når du sitter foran TV-en med en pose chips kan det oppstå «tankeløs spising» og plutselig har du spist opp alt sammen. Det å spise rett ut av posen er farlig for vekten. Du legger ikke merke til verken mengden du spiser eller at det begynner å bli tomt. Det er lurt at snacks legges på et fat eller i en skål. Hvis du må rekke frem til snacksen for hver gang du skal ha en bit, så vil du bli mer obs på mengden.

Du spiser mer i sosiale sammenhenger!

Forskning viser at du inntar 35 prosent mer når du spiser sammen med andre enn alene. Hvis du er sammen med en gruppe på sju eller flere, vil du spise rundt dobbelt så mye. Dette er fordi du er mindre oppmerksom på hva du putter i munnen. Du kontrollerer ikke porsjonene på samme måte som når du er alene. Ved sosiale sammenkomster har folk også en tendens til å sitte lenger ved bordet, som fører til at de spiser mer enn ellers. Under slike sammenkomster bør du stille deg sist i matkøen, være den siste til å begynne på maten og den tregeste av de andre i selskapet. La det være litt igjen på tallerkenen, slik at du ikke går og henter porsjon nummer to.

Spis hjemme!

De aller fleste av oss undervurderer sterkt hvor mange kalorier vi spiser. Spesielt når vi har vært på sunne restauranter. En undersøkelse, også ved Cornell University, viser at deltakere som spiste lunsj på Subway fikk i seg en tredel flere kalorier enn de trodde. Det skyldtes hovedsakelig at personene hadde usunt tilbehør som majones og potetchips.

farlige kalorier

Kjøper du ferdigmat i butikken er det vanskelig å vite kaloriinnhold. Ofte er maten laget med mye fett og flere ingredienser enn det som er synlig.

En sunn lunsj kan også føre til at du spiser mer senere på dagen. Du spiser ofte mer godteri og tar større middagsporsjoner enn vanlig, kun fordi du tror du spiste sunt tidligere. Stol derfor ikke på din egen dømmekraft. Du kan doble antallet kalorier du tror du har spist, så blir det nok trolig mer riktig. Folk glemmer ofte at maten de spiser kan være stekt i smør, olje, at det er blandet i soya, sauser eller matfløte. Litt ketchup, litt sennep, litt ekstra olje og et stykke baguett ved siden av. Ja, og litt smør på det må en jo ha. Deretter hadde man kanskje en juice eller en te med litt sukker i. Eller kanskje en kaffe med fløte og sukker. Selv om man sier at man har spist en kyllingsalat med fruktjuice og kaffe, så ser du at kaloriene baller seg på utenom selve salaten, kyllingen og kaffen.

Kilde: www.kk.no

Neglhuset   Bodymag.no

Svar