fbpx

SAS-pilot stiller i AF!

  • Skrevet 22. februar 2016

SAS-pilot Per Hofsli ble nylig 51 år gammel. Nå har han bestemt seg for å debutere i Athletic Fitness. Han mener selv at dette ikke er en form for midtlivskrise, men at han alltid har vært glad i å trene. Vi møtte Per over en kaffe på Frogner.

hofsli-PEr

Foto: Marika Lejon

Navn: Per Hofsli
Alder: 51
Arbeid: Pilot
Sivilstand: Gift
Bosted: Asker
Team: Team High Energy
Gym: Elixia Asker
Meritter:
  • Ishockey: EM- junior 1983. 25 kamper for Frisk Asker i Getligaen 82/83 som 17-åring.
  • Nr. 16 i NM Triathlon, Oslo Tri 2011.
  • Nr. 5, Hove Tri 2011.

Fortell litt om din treningsbakgrunn.

Jeg har trent masse variert. Jeg har trent styrke fra jeg var fjorten-femten år og triathlon i ti-elleve år. Jeg er veldig glad i å løpe. Fordi jeg begynte å slite med hamstringen, så fant jeg ut at jeg skulle ta et halvår med å trene mer mot AF. Jeg ville gjerne gjøre noe annet og trene litt annerledes. Chins og dips har jeg alltid gjort mye av på styrketrening, mens roing har jeg ikke så mye erfaring med. Poseringen må jeg ta litt på hælen.

Hvorfor har du ikke tenkt på AF før?

Det er nok fordi jeg har vært opptatt med familie og jobben i SAS. Jeg har hatt samme kone i 25 år og vi har tre barn sammen. Det har ikke vært naturlig for meg å gå inn i en slik konkurranse. Triathlon ligger nærmere hjertet mitt, fordi man kan trene litt mer variert.

«Det er fullt mulig å bygge muskler og være ren. Det tar bare mye lenger tid. Jeg er ikke veldig stor, men jeg har trent vekter i 20-30 år.»

per-hofsli-bm

Foto: Jørgen Orlin

Du høres ut som en mann som har tingene på plass her i livet. Da regner jeg med at det ikke er noe doping i bildet?

Garantert ikke noe doping.

Det har vært mye i media med tanke på fitness og doping. Hvilke tanker har du rundt dette?

Hvis de har noen ambisjoner om å fremstå som en seriøs idrett, så er det egentlig bare å gå i bresjen for antidoping-arbeidet. De må teste utøvere utenfor konkurranse. Du må ha et system som er minst like bra som i ski og i friidrett. Gjerne bedre enn i friidrett, for det viser seg at det er mye doping der også.

Du har de som mener at kroppsbyggingen blir ødelagt, hvis man fjerner anabole steroider fra sporten. Hva tenker du om det?

Nei, da er det jo ikke noe sport i mine øyne. Jeg føler i hvert fall at i Athletic Fitness, som har kondisjon- og styrkedel — er en idrett på lik linje med sjakk og andre sporter som er kvalifisert som idrett. Det er fullt mulig å bygge muskler og være ren. Det tar bare mye lenger tid. Jeg er ikke veldig stor, men jeg har trent vekter i 20-30 år.

Tror du mange på din alder velger å stille i AF?

Kanskje ikke så mange. Men jeg vet det er noen jenter i min alder som har stilt. Det er ganske imponerende å se hvor spreke de kan være.

«Mange menn legger bare vekk grønnsakene og spiser kjøttet, men jeg spiser grønnsaker.» 

Hofsli_PER

Foto: Jørgen Orlin

Du liker å trene kondisjon. Du mener at det er viktig med kondisjon, som for eksempel løping når du bygger muskler. Hvorfor er kondisjon viktig for å bygge muskler?

Jeg føler det er mye lettere å styre vekten din hvis du er vant til å løpe, svømme eller drive annen kondisjonsaktivitet. Mange gjør den feilen at de bare trener med vekter. Jeg hører om folk som trener med vekter 6-7 ganger i uken. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor — hvis du ikke skal bygge veldig mye veldig fort. Jeg tror det er bedre å tenke litt langsiktig, ha god rutine og kombinere styrketrening med god kondisjonstrening. På denne måten klarer man å øke mye i vekt over tid og kontrollere fettprosenten og vekten mye bedre.

Hvordan trener du og spiser nå?

Jeg har alltid vært streng på mat. Jeg spiser veldig ren mat, men uten å gå så langt at jeg veier alt. Det er mat jeg spiser så mye som mulig av, og mindre sunne ting som jeg spiser så lite som mulig av. Frukt og grønt for eksempel, det spiser jeg mye av. Mange menn legger bare vekk grønnsakene og spiser kjøttet, men jeg spiser grønnsaker. Når det gjelder trening, så trener jeg stort sett hver dag. Det trenger ikke være styrke, men en time med et eller annet. Jeg har i flere år hatt rutine på styrketreningen og kjører sirkeltrening. Det vil si at jeg stort sett kommer gjennom hele kroppen på hver økt. Da slipper jeg å splitte opp og bruke veldig mye tid.

«Jeg ser ofte folk som er mye større, sterkere og mer definert enn det jeg er, og som bare har trent i 3-4 år. Det er ikke alltid at det henger på grep.»

Du veier aldri maten din. Hvordan vet du hvor mye kalorier du spiser?

Jeg aner ikke hvor mye kalorier jeg spiser. Siden jeg driver med mye kondisjon, så tipper jeg at jeg bruker 4000 kalorier om dagen. Hvis jeg bare er ute og jobber uten å bevege meg så mye, så bruker jeg halvparten — eller kanskje 2500-3000 tenker jeg.

Flyr du mye på natten?

Ikke så mye, men vi har veldig uregelmessige arbeidstider og det er nok den største utfordringen.>>>

Ta kontroll over karbohydratene i maten, som du spiser, med Phase 2 To Go. Effekten av Phase 2 To Go virker umiddelbart ved inntak. Ruis Phase 2 To Go blokkerer opptil 70% av karbohydratene i mat, som ris, poteter, pasta og bakervarer.

Ta kontroll over karbohydratene i maten, som du spiser, med Phase 2 To Go. Effekten av Phase 2 To Go virker umiddelbart ved inntak. Ruis Phase 2 To Go blokkerer opptil 70% av karbohydratene i mat, som ris, poteter, pasta og bakervarer.

Hvordan jobber du med din coach Lisbeth Karlsen?

Hun har nok en ganske enkel jobb med meg, tror jeg. Treningen styrer jeg egentlig selv, men mailer med henne om fremgangen og hvordan det går. Maten går egentlig i det samme som vanlig for meg. Lisbeth har fått en oversikt over hvordan jeg spiser og vi er stort sett enige. Det jeg trenger mest hjelp til av henne, er poseringsdelen. Det har vi jobbet med og øvd på.

Jeg kjenner ikke til noen piloter som har vært med i fitnesskonkurranse. Følger du mye med i miljøet på nett? Og hvem har fått deg inn i dette?

Nei, jeg følger ikke med i det hele tatt. Jeg er helt blank på fitness. Jeg har noen venner som trener mye, så kom jeg vel over et eller annet sted hvor det stod om AF — og at det handlet om chins og dips. Så ble det bare sånn.

Du har sagt at en av grunnene til at du stiller er nettopp fordi du er ren. Hva mener du med det?

Jeg ser ofte folk som er mye større, sterkere og mer definert enn det jeg er, og som bare har trent i 3-4 år. Det er ikke alltid at det henger på grep. Jeg kan stå på scenen der nede og vite at jeg er ren, så får folk vurdere selv. Jeg har trent styrke i 20-30 år.

per_hofsli

Foto: Jørgen Orlin

Hva slags forventninger har du?

Nei, egentlig har jeg ikke så mye forventninger. Jeg gjør så godt jeg kan. Jeg tar dette som en liten «greie». Jeg kan ikke holde på med dette til jeg blir 60.

Blir dette første og siste konkurranse, eller?

Lisbeth sa at det var flere konkurranser etter hverandre. Vi får se. Jeg skal nok satse triathlon etterpå tenker jeg.

Hva sier de andre pilotene til dette?

Det er ikke så veldig mange som vet om det….hahaha.

Hva med kona og barna?

Barna synes det er supernerdete. Kona har troen på meg!

Vi takker Per for en hyggelig samtale og ønsker ham LYKKE TIL som debutant!

PEr-hofsli_af

Foto: Jørgen Orlin

Bodymag.no

Svar