SALT – farlig med for mye?

  • Skrevet 12. januar 2017

I dagens ferdigmat-verden med fastfood på hvert gatehjørne bader maten nesten i salt. Helsemyndigheter verden over advarer mot høyt saltforbruk, men er dette virkelig så farlig som de skal ha det til?

salt

av Jostein Rygge

Ferdigmat og fastfood blir ofte tilsatt salt for å bedre både smak og holdbarhet. Men også dagligdagse matvarer i dagligvaren blir tilsatt salt, mest på grunn av holdbarhet, men også for å kompensere for ingredienser som blir fjernet. Fjerning av for eksempel fett har blitt en «trend» i dagens samfunn.

Først en definisjon:

Natriumklorid er det kjemiske navnet for salt.
Natrium(Na) utgjør ca. 40 % av natriumkloridmolekylet (NaCl). Dersom du ganger natriumverdien med 2,5 får du vekten av salt (natriumklorid) i matvaren.

  • 1 g NaCl inneholder ca. 0,4 g natrium.
  • 1 g Na tilsvarer 2,5 g salt.
  • 100 mmol NaCl tilsvarer 5,8 g NaCl.
  • 1 ts NaCl (5 ml) veier ca. 7 g

Positive og negative sider

Salt er helt livsnødvendig for mange kroppsfunksjoner. Blant annet trenger hjernen salt for å opprettholde gode nerveforbindelser. Både for kognitive funksjoner, signalstoffutskillelse, lillehjernens styring av lemmer og muskler og så videre. Mer spesifikt hjelper salt/natrium med å opprettholde væskebalansen, kroppstemperatur, nerve- og muskelfunksjoner, ph-verdien i blodet og blodtrykket.
Atleter i konkurranse-oppkjøring vil med andre ord ha nytte av å følge med på saltinntaket så de ikke blir overhydrert før konkurranse.

For mye salt kan bidra til et høyt blodtrykk som igjen kan gi hjerteproblemer. Men for lite salt kan bidra til høyere kolesterol og triglyserid-verdier, som kan føre til det samme — altså hjerteproblemer.

Tilbud på karboblokkere i januar. Kun 99,-kr!!!

Ta kontroll over karbohydratene i maten, som du spiser, med Phase 2 To Go. Effekten av Phase 2 To Go virker umiddelbart ved inntak. Ruis Phase 2 To Go blokkerer opptil 70% av karbohydratene i mat, som ris, poteter, pasta og bakervarer.

Ta kontroll over karbohydratene i maten, som du spiser, med Phase 2 To Go. Effekten av Phase 2 To Go virker umiddelbart ved inntak. Ruis Phase 2 To Go blokkerer opptil 70% av karbohydratene i mat, som ris, poteter, pasta og bakervarer.

Anbefalinger — Hvor mye salt kan jeg spise?

Verdens helseorganisasjon(WHO) anbefaler at voksne burde innta mindre enn 2,000 mg av natrium, eller 5 gram salt daglig. Det er omtrent en halvering av dagens inntak.

Anders Alvestrand, nyreforsker og professor ved Karolinska institutet i Stockholm mener dette helt klart er overdrevet for de fleste. Mennesker som er utsatt og som bør holde øye med saltinntaket er små spedbarn, folk med nedsatt nyrefunksjon og overvektige.
Spiser du kraftig saltet mat vil kroppen «avsalte» seg selv. En av nyrenes viktigste oppgaver er å regulere saltbalansen og sikre at overflødig salt skilles ut fra blodet og urineres ut.

Kroppen holder øye med saltbalansen, men for den ekstra saltutskillelsen kreves en svak økning i blodtrykket. For folk flest er økningen svært liten og derfor ikke noe problem, sier Alvestrand. «Når det gjelder risikoen for slag og hjerteinfarkt, så kan jeg ikke forstå annet enn at disse anbefalingene er ganske så ubegrunnet

Anders Alvestrand mener også at forskningen som blir gjort i USA på dette området noen ganger kan være misvisende fordi USA har en mye større andel av overvektige mennesker i befolkningen.

«Fokusér på det som virkelig gir effekt«

Alvestrand tror også at kostholdsråd om salt skaper problemer for folkehelsen. Han mener at vi som regel kun kan klare å ta til oss noen råd — for så å sette dem ut i praksis. Det som kan gjøre mest innvirkning for å forebygge disse sykdommene er heller at folk spiser mer frukt og grønt og mosjonerer — enn at de prøver å redusere på saltet.

Referanser:

  • Anders Alvestrand, nyreforsker og professor ved Karolinska institutet, Stockholm.
  • Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Nasjonalt råd for ernæring 2011.
  • Determination of salt content in hot takeaway meals in the United Kingdom. Jaworowska, A., Blackham, T., Stevenson, L. et al. Faculty of Education, Community and Leisure, Centre for Tourism, Events & Food Studies, Liverpool John Moores University, I.M. Marsh Campus, Barkhill Road, L17 6BD Liverpool, United Kingdom. Appetite, 4. juli 2012.
  • Salt and high blood pressure. Mohan, S. and Campbell, N.R. Departments of Medicine and Community Health Sciences, University of Calgary, Calgary, Alberta, Canada. Clinical Science (London). 2.juni 2009;117(1):1-11.
  • Policy options to reduce population salt intake. Cappuccio, F.P., Capewell, S., Lincoln, P., et al. University of Warwick, Warwick Medical School, WHO Collaborating Centre for Nutrition, Coventry CV2 2DX, UK. British Medical Journal, 11. aug.2011;343:d4995.
  • A hot topic: Temperature sensitive sodium channelopathies. Egri, C. and Ruben, P.C. Department of Biomedical Physiology and Kinesiology; Simon Fraser University; Burnaby, BC Canada. Channels (Austin). 1. mars 2012;6(2):75-85.
  • Hydration, sweat and thermoregulatory responses to professional football training in the heat. Duffield, R., McCall, A., Coutts, A.J., et al. School of Human Movement Studies, Charles Sturt University, Bathurst, Australia. Journal of Sports Sciences, 2012;30(10):957-65.
  • The role of sodium channels in chronic pain. Levinson, S.R., Luo, S. and Henry, M.A. Department of Physiology and Biophysics, University of Colorado School of Medicine, Aurora, Colorado 80045, USA. Muscle Nerve. Aug.2012;46(2):155-65.
  • Hydration, sweat and thermoregulatory responses to professional football training in the heat. Duffield, R., McCall, A., Coutts, A.J., et al. School of Human Movement Studies, Charles Sturt University, Bathurst, Australia. Journal of Sports Sciences, 2012;30(10):957-65.
  • Development of hydration strategies to optimize performance for athletes in high-intensity sports and in sports with repeated intense efforts. Maughan, R.J. and Shirreffs, S.M. School of Sport, Exercise and Health Sciences, Loughborough University, Loughborough, UK. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2010 Oct;20 Suppl 2:59-69.
  • Fluid and electrolyte needs for training, competition, and recovery. Shirreffs, S.M. and Sawka, M.N. School of Sport, Exercise and Health Sciences, Loughborough University, Loughborough, UK. Journal of Sports Sciences, 2011;29 Suppl 1:S39-46.
  • Effects of low sodium diet versus high sodium diet on blood pressure, renin, aldosterone, catecholamines, cholesterol, and triglyceride. Graudal, N.A., Hubeck-Graudal, T., and Jurgens, G. Department of Rheumatology TA4242/Internal Medicine, Copenhagen University Hospital, Rigshospitalet, Copenhagen, Denmark. , 9.nov.2011;(11):CD004022.

Neglhuset   Bodymag.no

Svar