fbpx

Veide over 100 kg – på vei til Bodyfitness-konkurranse!

  • Skrevet 6. august 2013

Hun veide over 100 kg. Hun ble fortalt at hun aldri kunne oppnå målet sitt om å stå på en fitness-scene. Hun beviser nå det motsatte. Jeanette Elizabeth Bache er på vei til Bodyfitnesskonkurranse og står på scenen våren 2014!

Av: Julie E. Tennes

Jeanette Elizabeth Bache- BODYMAG

Navn: Jeanette Elizabeth Bache

Alder: 29

Gym: 24Fitness

Meritter: Gått ned 40 kg, hvor store deler av det var på egenhånd! Planen er å stille i 2014.

Vekt onn-off season: Har ikke noe «on-season» form foreløpig, min vekt i dag ligger på rundt 59-60 kg, som er en grei off-season vekt.

Høyde: 162 cm

Arbeid: Jobbinstruktør/fører på tbanen

Sivilstatus: Singel

Les bloggen hennes her!

Jeanette Elizabeth Bache- BODYMAG

Når bestemte du deg for at nok var nok og la om livsstilen?

Årskiftet 2007/2008 og vekta tippet 100 kg. Den så ikke ut til å stabilisere seg og gikk bare oppover og oppover, noe som var skremmende! Fram til da så befant jeg meg nok litt i ett stadie av benektelse ovenfor meg selv, om hvor ille det faktisk var. Jeg ble rett og slett uvel av meg selv og over det faktum at jeg hadde latt det gå så langt, før jeg faktisk gjorde noe.

Trenger du å endre livsstil? Ta en tur innom Gymgrossisten og sjekk ut lav-kaloriprodukter til matlaging!

Hva var det første du gjorde da du skulle legge om livsstilen?

Jeg slutta å drikke brus, litt mindre junkfood og meldte meg inn på Spenst Jessheim hvor en PT satte opp et generelt overall-kroppsprogram, som jeg trente ca 3 ganger i uka. Derifra har det vært mye prøving og feiling, frustrasjon, blod, svette og tårer.

Fikk du hjelp av en personlig trener/kostholdsveileder fra starten av?

Nei, den eneste hjelpen jeg fikk var fra PT’n på Spenst Jessheim til å sette opp dette overall-program til meg i januar 2008 (fulgte med innmeldingen på senteret). Det var først i februar/mars 2012 at jeg fulgte ferdig oppsatt program med kost og trening kombinert, ferdig pakke kjøpt fra Silje Mariela sine sider. Programmet var et 12 ukers-opplegg. Har siden den gang kjørt flere komplette opplegg satt opp av profesjonelle.

Kjøp kosttilskudd hos Kostimport, som brukes av Norges beste atleter!

Hva fikk deg til å ta steget inn i fitness-verden?

Ren nysgjerrighet på om det faktisk var mulig. Hun som hadde laget programmene jeg fulgte, inviterte til infokveld om det å skulle stille da flere av de som hadde kjøpt programmene hennes var nysgjerrige på hvem man skulle kontakte og hvordan de skulle gå fram. Da fikk man også mulighet til en formsjekk. Jeg tenkte «ja, hvorfor ikke?». Folk hadde sagt til meg at det var umulig for meg å noen gang skulle komme så langt. Jeg hadde tung beinbygning, jeg ville ikke kle å være normalvektig, jeg hadde treg forbrenning og det ville bare ikke skje. Var det virkelig umulig? Jeg hadde allerede kommet lengre enn noen trodde jeg skulle klare å nå. Jeg måtte høre fra profesjonelle for å være sikker! Svaret ble at joda, jeg måtte jobbe, men umulig var det ikke. Jeg hadde allerede jobbet hardt så langt, så hvorfor ikke dra den helt ut og lære enda mer? Jeg siktet meg først på Bikini Fitness, men dette målet oppgraderte jeg etter å ha sett på vårens konkurranser i 2013. Rett og slett fordi BodyFitness jentene falt mer i smak med sine muskler.

Jeanette Elizabeth Bache- BODYMAG

Hvordan ser livet ditt ut nå, kontra da du var overvektig?

Mer fokus på hva som er bra mat og hva som er dårlig mat, ikke bare for vekta sin skyld, men også fordi jeg har en arvelig tilstand som heter Familiær hyperkolestrolemi (arvelig kolesterol). Tung styrketrening er bra for å hjelpe til med å forhindre blodpropp. Jeg har også funnet ut at det å unngå meieriprodukter holder kolesterolverdier nede. Pga sterke bivirkninger på ledd og muskelfester så kan jeg ikke medisinere tilstanden. Normalverdier hos en frisk person ligger på under 5,0. Mens mitt ligger på rundt 12 med en normal, norsk kost og umedisinert. Dette har jeg klart å regulere ned til 5,5 med kun kost og trening. Dette sjekkes med jevnlige blodprøver. Jeg orker også mer, mindre vondt i hodet, mer energi og mindre vondt i magen fordi jeg spiser bedre mat. Jeg er en mye mer lykkelig person (ikke fordi vekta går ned, men fordi jeg trives mer og mer i min egen kropp).

Hvor mya har du gått ned i vekt og hvor lang tid har du brukt?

Jeg har gått ned rundt 40 kg og jeg har brukt veldig lang tid på det. Hele 5 ½ år, på grunn av mye prøving og feiling på egenhånd. Medisiner som ga fæle bivirkninger, gjorde at jeg holdt meg på samme nivå i over ett år, da jeg fikk scenebetennelselignende bivirkninger og var da fram og tilbake i løpet av bare noen få uker av gangen.

Jeanette Elizabeth Bache- BODYMAG

Hvor mye tid bruker du på trening i uka?

5 ganger i uka på ca 45 min pr økt + 3 x 30 min kardio.

Hvordan splitt trener du?

5 splitt. Dag 1 – Bryst & Legger. Dag 2 – Rygg & Mage. Dag 3 – Bein. Dag 4 – Skuldre. Dag 5 – Biceps & Triceps.

Hva er favorittmaten?

Jeg er veldig glad i havregrøt (alltid vært glad i grøt siden jeg var bittelita) med kanel, sukrin og litt havsalt + proteinpulver i forskjellige smaker rørt oppi. Ellers er jeg også veldig glad i kylling!

Hva synes du er det beste med fitnessmiljøet i Norge?

Det er mange flotte mennesker i miljøet som mer enn gjerne deler sin kunnskap, hjelper til med teknikk eller hva du skulle ønske. Det er mennesker med vilje av stål og disiplin som virkelig inspirerer og motiverer hverandre. Her kan man lære mye om seg selv når hardt virkelig blir hardt!

Har du noen tips til de som vil komme i form?

Ta én ting av gangen, ikke gå i gang for hardt. Flytt snop og godteri + den fete middagen til lørdagen. Spis rene, gode kilder – lag maten fra bunnen av. Begynn med 2-3 økter i uka med en aktivitetsform du liker. Bygg opp toleransen og interessen. Det er mange veier til Rom for å komme i form. Det gjelder å finne den som passer for deg! INGENTING er umulig, du må bare jobbe hardere for å komme dit!

Har du noen andre hobbyer utenom mat og trening?

Jeg liker å prøve ut nye ting og pushe grenser generelt – klatring, dykking, biler og lignende. Jeg liker å være kreativ og kan drive med alt fra å lage smykker, fotografere, hekle, strikke, såpelaging og så videre. Jeg har vel ingen bestemte hobbyer for tiden, da trening og matlaging tar mye av tiden. For mange baller i luften blir bare krøll. Det er fokus på det som er satt på hovedmål – BODYFITNESS!

Hvem ser du opp til innen sporten?

Anniken Frøyslie er råflott, Mette Stensland har en fantastisk fysikk, Kristine Solhaug er utrolig sjarmerende og Kristine Weber som går sine utradisjonelle veier. Det er så mange flotte mennesker innenfor sporten at jeg kunne helt sikkert nevnt mange flere!

Hva er ditt neste mål innen treninga?

Mitt neste mål innen trening er å konkurrere i BodyFitness våren 2014!

Blogginlegg som jeg har skrevet tidligere på bloggen min: 

Flere av mine nye bekjentskaper ser på meg som en treningsnarkoman som spiser sunt og bare drikker proteinshaker. De tror kanskje jeg alltid har vært sånn også?

De kunne ikke tatt mer FEIL!

1 – Jeg er ikke treningsnarkoman – Ja, jeg trener 5 ganger i uka med styrke + 3 x 30 min med kardio for øyeblikket, men hvile er også viktig! Det er da man gror!

2 – Jeg spiser ikke bare sunn mat, har ett freemeal i helgen (om jeg holder meg til planen) + bare 1 proteinshake etter trening, sett bort fra den jeg blander inn i havregrøten min på morran.

3 – Jeg har stort sett ALLTID vært OVERVEKTIG, hele livet, til tider også MEGET overvektig, ikke bare litt!

Som så mange andre har jeg skyldt på feite gener, tung beinbygning, valpefett, dårlig forbrenning osv osv. Må si meg litt enig med dama, som setter mange sinner i kok med sine uttalelser – Kari Jaquesson, at man er skyld i mye av det selv.

Som nydelige Tanya Tveit påpeker, så har også foreldre en god del ansvar i å gi barna gode matvaner i oppveksten. Joda, for all del kos dere på lørdagen og ved spesielle anledninger, MEN mange feiler på det området og lørdagen varer fra fredagskveld til restene på søndag gjerne. Flere dager i uka er gjerne fulle av spesielle anledninger, eller kanskje ungen bare var vrang og snop var den lette løsningen for å få litt fred og slippe stygge blikk fra folk rundt som tror du misshandler ungen din? Du gjør både deg og ungen din en bjørnetjeneste, for det vil IKKE bli lettere å si «nei» neste gang. Forresten, bare se på mitt eksempel! For at det skal bli lettere å skjønne hvordan alt har en sammenheng, så må jeg forklare ting litt dypere (dette er sett fra mitt synspunkt opp gjennom livet).

Foreldrene mine skilte seg da jeg nettopp hadde begynt på barneskolen. Jeg ble boende hos min far i Eidsvoll. Han jobbet stort sett lange dager fra morgen til kveld, noe som betydde at jeg måtte komme meg til og fra skolen/SFO/besteforeldre selv. Jeg fikk stort sett penger til mat for å handle etter skolen, hva handler en unge? GODTERI!

Faren min foretrakk ting som store mengder Coca Cola, potetgull, popcorn, pommes frites, MASSE bearnaisesaus med biff. Eventuelt restaurant/McDonalds/diverse gatekjøkken for en kjappere og enklere løsning. Med andre ord gikk det lite i sunn mat og dette var mitt matforhold under oppveksten. På tross av at jeg var aktiv med stall og hester, ute og syklet/lekte/klatret, så spiste jeg MYE mer enn det jeg klarte å forbrenne. Jeg spiste like mye som en voksen mann! Det sier seg selv at det gikk feil vei, dog det visste jo ikke jeg på den tiden. MEN, det er begrenset hvor lenge jeg kan skylde på feil forbilde når det gjelder kostholdet.

Selv om jeg ble eldre og etter hvert visste bedre, så ga jeg rett og slett litt F. Maten var «trøsten» min, folk sa jeg var feit uansett, at jeg aldri kom til å bli slank, jeg var stygg, treig, lat (selv om jeg ikke var det). Du vet, den på filmer som aldri blir valgt når de skal velge lag. Selv folk som ALDRI hadde hilst på meg, møtt meg eller engang SETT meg – likte meg ikke. Sånn er det dessverre å bo i ei lita bygd med folk som sladrer, sprer onde rykter som ikke er sanne og folk velger å tro blindt på alt som blir sagt. Inni hodet mitt så hadde jeg ikke en sjans til å være noe annet enn «hu feite». Det var ikke noe vits.

Åra gikk, vekta fortsatte å øke, det ville ingen ende ta. Det var tungt å bevege seg, det var direkte ubehagelig å kjøpe klær – ingenting satt fint eller passet. Det var ubehagelig å vise seg ute på grunn av stygge blikk og stygge kommentarer. Alle sa at jeg aldri kunne bli til noe allikevel, så hvorfor skulle jeg gidde å prøve?

Jeg så på flere programmer som slankekrigen og lignende, og så jenter jeg synes så trillrunde ut, veie MYE MINDRE enn meg selv! Sakte men sikkert gikk det opp et lys for meg- at jeg er ikke bare litt feit. Jeg er veldig feit og vel så det! Bare 162 cm høy og vekta økte og økte. Den så ikke ut til å ville stoppe noe sted. Vekta tippet 100 kg. Hvordan kunne jeg ha latt det gå så langt? Hvordan hadde jeg blitt så BLIND for mitt eget speilbilde? Jeg måtte gjøre noe, og det NÅ!

Vendepunktet kom i årskiftet 2007/2008 og jeg har jobbet hardt siden den gang med å komme dit jeg er i dag (og jobber enda forsåvidt). Det har vært mye blod, svette og tårer. Frustrasjon. Frustrert over at jeg lot meg sjøl bli så feit og må jobbe så hardt for å få det vekk, og må jobbe hele livet for å holde det sånn. Medisiner som ga negative bivirkninger (arvelig kolesterol og medisinene mot det går gjerne på ledd og muskelfester). Det var mye fram og tilbake. Ned på ræva og virkelig kjempe seg opp igjen og grave fram nytt mot, ny motivasjon og ny guts. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg gråt i frustrasjon og skulle ønske jeg fant en magisk glidelås slik at jeg bare kunne ta av meg «feitedrakta» jeg gikk med (foreløpig ikke funnet glidelås dessverre, om noen lurte).

Det er én ting som teller, det er en vilje av stål til å ikke gi opp, UANSETT hva folk sier og forteller deg. Er det negativt – de tar feil! Fagfolk eller ei. Ikke la NOEN stoppe deg om du har et mål/ønske. Sett deg et mål større enn du tror er mulig. Ikke stress. Ta deg tid. Prøv. Feil. Kom deg opp igjen.. Rinse and repeat until GOAL achieved! Og SÅ – setter du deg nytt mål («,) Mitt «endelige» mål var 65 kg den gang. Det oppnådde jeg i november 2012. I oktober 2012 satte jeg meg Bikini Fitness som mål, dette ble oppgradert til Bodyfitness etter å ha sett jentene på scenen. Bikini er flott og fancy. Men jeg ønsker litt mer muskler etter så mye hardt arbeid, ergo BodyFitness («,)

 

Bodymag.no

  1. Jeanette says:

    Wow! Du imponerer på alle måter: ærlighet, personlighet og styrke/vilje! You go girl! Takk for at du deler og takk for inspirasjon!

Svar