Øynene styrer vekten!

  • Skrevet 30. juli 2017

Professor Brian Wansink er en av verdens ledende forskere i forspisningens psykologi. Han mener mengden mat vi spiser, ligger i øynene. Få tips til å spise mindre!

Tekst/foto: Marika LejonØynene bestemmer Copyright: Bodymag

I 2005 gjorde Wansink en undersøkelse, der han spanderte en kinokveld på en gruppe forsøkspersoner og delte ut gratis popkorn. Deltakerne fikk enten middels stor bøtte (120g) eller en stor (240g). Noen av bøttene inneholdt gammelt popcorn, mens andre inneholdt nylagd. De med stor popcorn spiste 45% mer enn de med middels popcorn. Den samme effekten skjedde med de som spiste gammel popcorn. De med store bøtter spiste likevel 30% mer. Det samme skjedde i forsøk med godteposer, boller og andre typer mat. Wansink antyder at forklaringen ligger i underbevisstheten. Man går automatisk ut i fra at porsjonen man får er av rimelig størrelse.

Det oppstår en slags trang til å spise opp det som er på tallerkenen. Det kan også skyldes oppdragelsen vår. De fleste er lært opp til å spise opp all maten de har forsynt seg med og vi synes som regel det er galt å kaste mat.

En annen undersøkelse Wansink gjorde var å stille fire boller med suppe på et bord. Forsøkspersonene fikk beskjed om teste ut den nye oppskriften på en tomatsuppe. Det deltakerne ikke visste var at to av bollene ikke hadde bunn. De var laget slik at forskningsteamet kunne fylle bollene langsomt, mens deltakerne spiste. I gjennomsnitt spiste deltakerne med disse bunnløse bollene 73% mer enn de andre. De mente at de hadde spist like mye som de andre deltakerne og ble enige om at de følte seg like mette også.

Ikke kast papir og kyllingbein!

Wansink fant også ut at folk spiser mindre godteri når innpakningspapiret får lov å hope seg opp, og at vi spiser færre kyllinglår når bena blir liggende på tallerkenen. Hypotesen blir at en synlig påminnelse om hvor mye man har spist, vil få oss til å slutte å spise tidligere.

TIPS for å spise mindre:

Lytt til kroppens signaler om hvor mye mat du trenger, fremfor å lytte til samvittigheten som sier at du bør spise opp all maten.

Hold et øye med hvor mye du allerede har spist. Ikke rydd vekk papir, rester av bein osv. Det å skrive opp hvor mye du spiser eller huske alt du spiser gjennom dagen kan også hjelpe til med å få deg til å spise mindre.

Hold deg unna koldtbord og steder der det er et stort utvalg av mat. Forskning viser at vi har tendens til å spise mer hvis vi blir stilt ovenfor et stort utvalg mat. Derfor er det svært viktig at du lager liste over hva du skal kjøpe når du er i butikken. Hvis butikken har meget stort utvalg av forskjellige typer mat, kan du fort ende opp med å kjøpe mye mer mat enn det du tenkte i utgangspunktet. Da er det heller ikke lett å holde fingrene vekke når du kommer hjem. Og for all del- IKKE gå i butikken når du er sulten.

-Porsjonsstørrelsen bestemmer ofte hvor mye vi spiser. Styr unna big-size menyer, selv om de bare koster noen kroner mer. Da er det mye lurere å lage en super king size salat tallerken. Da blir du stappmett på få kalorier. Bruk små tallerkener, for å få maten til å se større ut i porsjon. En brødskive på en stor tallerken ser mer stusselig ut enn en brødskive på en liten tallerken.

Lykke til!

(kilde: Sannheten om mat, Jill Fullerton Smith, NRK 2007)

Neglhuset   Bodymag.no

Svar