Overspiser du?

  • Skrevet 2. november 2017

Du er flink og spiser det som står på planen. Du føler deg bra og du lykkes med vektnedgangen. Plutselig skjer det noe inni deg! Du er på vei rett til kjøleskapet, fast-food restauranten eller kiosken på hjørnet. Hva skjedde?

Tekst/foto: Marika Lejon

overspising

Du har spist for mye, hva gjør du nå?

Om du ikke klarer å stoppe denne søtstormen som hamler seg opp med deg, kan du føle deg riktig ille etterpå når all maten er slukt. Du begynner å angre og tenker at du kanskje aldri klarer dette. Det kan ende med at føler du deg mislykket og går tilbake til dine gamle spor. Det er ikke noe galt med deg, men det er sannsynligvis et eller annet som er i ubalanse! Du må bare vite hva som faktisk skjer og hvordan du kan unngå det.

Følg med på hva du egentlig driver med!

Aktpågivenhet er første skritt for å unngå en ond sirkel som kan utløse selvbebreidelser og nye matorgier. Hvis du kommer i en situasjon hvor du sporer av eller vet med deg selv at du har tendens til dette, så er det på tide å tenke! Du må ta et nytt grep om tiden, dine omstendigheter og hva slags mat du egentlig spiser. Gjør du ikke det ender du opp som jojo-slanker. Ingen ønsker å være jojo-slanker. Tenk deg hele livet på diett uten varig resultat. Er det virkelig det du ønsker? Å falle for en liten fristelse i ny og ne er ok, så lenge du klarer å komme deg på sporet igjen før du kaster deg over enda flere fristelser.

Under stress kan mat kan bli løsningen. Hva gjør du hvis du er fanget i en ond sirkel?

Snakk!

Det er viktig å snakke med noen du stoler på. En venn, et familiemedlem eller terapeut. Du må ikke la deg synke ned i selvmedlidenhet. Føler du deg unyttig eller ubrukelig, så start med noe nytt. Vær kreativ! Går det dårlig på jobben? Hva med å starte på nytt, med blanke ark? Ta en prat med sjefen, kollegaen som er urettferdig eller kanskje du til og med vil skifte  jobb? Smil mer, kle deg penere, invitere noen hjem til middag. Har du mistet et nært familiemedlem eller en kjæreste, så sørg sammen med noen. Gråt ut, føl på tankene dine og snakk om dem. Ofte er følelser grunnen til at man spiser mer enn man burde. Man spiser gjerne for å trøste seg selv. Løsningen kan ofte være å snakke med andre mennesker eller finne på noe annet enn å tenke på mat eller at man bør slanke seg. Gjør noe i stedet for å spise!

snakk

Det å snakke med noen om det som plager deg, er noe av det beste du kan gjøre. Snakk med en du stoler på!

Mat blir trøst — finn heller en god venn!

Det som skjer med oss når vi ikke tillater følelsene våre å åpenbare seg for oss, er at følelsene rett og slett finner en annen vei ut av kroppen. Kjærlighetssorg, problemer på jobb, å miste en nær person eller andre vanskelige taklinger i livet, er faktorer som kan utløse manglende matlyst eller overspising. Mister man matlyst er det vanlig at den kommer tilbake igjen, men med overspising kan det være litt verre. Når man begynner å overspise legger man til en vane, som man vil merke også når sorgprosessen er over. Kroppen vender seg fort til mer mat og man vil kjenne sult, så fort man spiser mindre enn man er vant til. Derfor er det viktig å bearbeide følelsene, slik at man slipper å legge på seg (eller rase ned i vekt). Det er din jobb å finne en trygg «nødutgang» for følelsene dine, slik at ikke munnen din blir en nødinngang for mat. Det kan føles som at maten må inn i kroppen for å døyve følelsene.

Tenk!

Tenk gjennom alle situasjonene som oppstod de gangene du overspiste og husk at du er sterk nok til takle det. Sett deg ned å prøv å kjenne hvilke følelser som dukket opp i slike situasjoner. Spør deg selv hvorfor du var lei deg og svar høyt til deg selv eller skriv det ned.

Det er lurt å analysere seg selv så fort du kjenner at du kommer i psykisk ubalanse, som trigger trangen til å spise. Var det noe emosjonelt? Har du gått sulten for lenge? Drikker du nok vann? Har du spist for lavt blodsukker? Hvis mat-orgien foregår mens du er alene og i en mild form for panikk, så er det helt klart emosjonelt. Hvis du føler du mister hodet og ikke klarer å tenke, når dette skjer, så er det all grunn til å ta det alvorlig. Hjernen er overladet med følelser og setter håndbrekket på. Alt du har brukt viljestyrke på kollapser.

Det er en god idé å skrive ned dine tanker og følelser  i slike tilfeller. Hva er det som «blir for mye» for deg? Lag en plan eller liste på hva du må gjøre for å få det bedre! Dette betyr IKKE at du skal lage en liste over alt som må til for at du skal komme i bedre form! Dette er en plan der du skriver ned følelsene dine, hva som forårsaker disse følelsene og hva du kan gjøre for å få mer positive følelser omkring det som plager deg psykisk. Jobb med denne planen og legg merke til forbedringene. Det er viktig at du viser deg selv at planen fungerer. Skriv ned hva som har gått bra denne dagen/uken/måneden.

Spiser du for lite?

I noen tilfeller kan det være at du sprekker fordi du spiser alt for lite og tyner deg selv til det ytterste. Å presse deg selv ned i vekt er oppskriften på nederlag på sikt. Når kroppen er i underskudd og blodsukkeret er for lavt, kan det ofte resultere i at du sprekker. Da er det på tide å gjøre noe med dietten din. Spis mer kalorier og bruk heller lengre tid på å gå ned i vekt. Hvis du holder på som en jo-jo, så vil du raskt legge til deg dårlige vaner som setter deg selv i en ond sirker hvor maten blir din fiende. Er du av den typen som piner deg gjennom et helvete til du har nådd målet ditt, er det stor risiko for at du legger på deg igjen mer enn da du startet dietten. Dette skjer når du skal prøve å spise vanlig igjen.

Hva vil du egentlig?

Tenk veldig nøye gjennom hva du egentlig vil oppnå. Vil du langsomt ned i vekt og bli der? Eller vil du kanskje tvinge kroppen inn i en krise for å nå et mål som senere går på en skikkelig smell? Svaret er ganske enkelt. Er du ikke villig til å endre livsstil på en ordentlig måte der kroppen er din venn og ikke din fiende, kan du være ganske sikker på at du blir «stuck» i et jo-jo-helvete resten av livet — eller til du endelig tør å innse at du må ta et oppgjør i krigen mot kroppen din.

5 tips mens du jobber med følelsene dine

  • Kjenn utløseren.

Er det et spesielt bakeri eller noen spesielle hyller i matbutikken du må gå forbi som kan trigge deg? VIT hvor du pleier å tabbe deg ut, og gjør noe med det. Tenk gjennom hva du faktisk forbinder med disse stedene. Visualiser at du går forbi dem og ikke hvordan du tabber deg ut. Se hele tiden for deg det du vil skal skje. Så fort du ser for deg hvordan du mister kontrollen på dette stedet, må du snu tanken med en gang. Drøm om hvor sterk du er som går rett forbi med et smil.

 

  • Planlegg hvor du skal gå i butikken, og kjøp KUN det du hadde bestemt deg for.

Går du i akkurat den delen av butikken med alle søtsakene, så er det større sjanse for å tabbe seg ut, enn om du heller går der de sunne matvarene er.

 

  • Gjør deg selv opptatt.

Ligger du bare der på sofaen og ser på TV, blir kjøleskapet til en magnet. Kjeder du deg, er det lett å «gå og kjøpe seg noe». Vær opptatt med det du liker å gjøre eller de tingene du må gjøre. I stedet for å se på TV, kan du gå en tur eller trene. I stedet for å kjede deg, kan du rydde eller ta deg et bad. Sett deg 100% inn i det du gjør, så blir det lettere å glemme maten.

 

  • Skriv dagbok.

Ha med deg en liten bok, hvor du skriver hvordan du føler deg og hva du har spist. Det gjør deg bevisst. Bevissthet er nøkkelen til det meste. En bevisst person er ikke like enkel å lure. Selvrefleksjon og selvransakelse gjør det vanskeligere å lure seg selv.

 

  • Det er svært viktig å belønne seg selv.

Når du belønner deg selv, bør det være planlagt. For eksempel at du bestemmer deg for at «hvis jeg klarer å ikke overspise på 12 dager, skal jeg få spise hva jeg vil på kvelden den trettende dagen». Så øker du til 14 dager, så til 16 og til slutt har du kanskje ikke overspist på flere måneder.

Alt sitter i hodet. Når hodet er overladet med følelser, går det du har brukt mest viljestyrke på i løpet av tiden ad undas!

Derfor; kjenn på følelsene dine og GJØR noe for å forbedre din tilværelse!

Neglhuset   Bodymag.no

Svar