fbpx

Nina Furseth slår til igjen!

  • Skrevet 16. september 2014

Nina Furseth er en tøff dame som vet å jobbe hardt mot målet. Hun har lang erfaring innen Bodyfitness og gjorde come-back tidligere i år. Hun er en tålmodig og svært fokusert atlet. Nå er hun klar for scenen igjen!

Foto: Jon Klasbu

Nina Furseth

Alder: 34
Bosted: Ulsteinvik
Arbeid: Senterleder i Aktiv Trening, Personlig Trener og kostveileder, Online Coach
Sivilstatus: Samboer
Gym: Trener på Aktiv Trening i Ulsteinvik (Stiller for Team 24Fitness)
Coach: Tommi Thorvildsen

Meritter:
2003: Norwegian Championship, Fitness, 1. pl
2005: Exhale Weekend Västerås Sweden, Bodyfitness, 3. pl
2005: Exhale Open Hamar, Bodyfitness, 2. pl
2005: Sandefjord Open, Bodyfitness, 1. pl
2005: Oslo Grand Prix, Bodyfitness, 4. pl
2005: World Championship, Spain, Bodyfitness, 16. pl
2005: Larvik International Grand Prix, Bodyfitness, 3. pl
2005: Norwegian Championship, Bodyfitness, 3. pl
2006: Loaded Cup Denmark, Bodyfitness, 1. pl + Overall
2006: Oslo Grand Prix, Bodyfitness, 3. pl
2009: Norwegian Championship, Bodyfitness, 4. pl
2009: Nordic Championship, Bodyfitness, 3. pl
2010: Oslo Grand Prix, Bodyfitness, 2. pl
2010: European Championship, Serbia, Bodyfitness, 1. pl
2010: World Championship, Mexico City, Bodyfitness, 1. pl + Overall
2014: Comeback – Oslo Grand Prix, Bodyfitness, 2nd place

Hvordan startet du med Bodyfitness?

— Det startet med at jeg i 2001 jobbet som aerobicinstruktør (og trente) på Frisk (nå Elixia) i Oslo, og der etter hvert kom i kontakt med de som stilte i Fitness på den tiden. Dette syntes jeg var veldig spennende og fascinerende, og noe jeg med en gang visste jeg også ville prøve meg på. Jeg har vært veldig glad i  og opptatt av trening siden tidlig alder. Med dette fikk jeg muligheten til virkelig å ta treningen til et nytt nivå — og presse grenser!!

Hva liker du mest med denne sporten?

— Jeg liker denne sporten fordi man får en fantastisk mulighet til å vise frem resultatet av alle årene og timene man har lagt ned på hard, målrettet trening – parallelt med et kjernesunt og BRA kosthold! Siden trening og kosthold er en så grunnleggende stor interesse og livsstil for meg, så gir konkurransene meg noe ekstra å jobbe mot, og motivasjon til å gi på ekstra og presse grenser på treningen. Mottoet «Du tåler mer enn du tror!!» bruker jeg ofte på meg selv (og andre)!!

Hvilke konkurranser har du foran deg og hvordan har du forberedt deg?

— Denne høsten så er det NM jeg hovedsakelig sikter mot. Jeg har hatt fokus på å vedlikeholde samt forbedre — så langt det går, den formen jeg hadde i april under Oslo Grand Prix. Jeg har trent hardt hele sommeren, og som alltid vært veldig flink og strukturert med kostholdet hele veien.

Hvor lenge har du vært på diett og hvordan la du opp dietten og treningen mot denne høsten?

— Jeg startet selve konkurransedietten ca 1. juli og la da inn en god del mer cardio. Jeg har jevnt over ligget på 6 styrkeøkter pr uke. I og med at jeg trener jevnt, og spiser veldig bra/rent hele året, så er det hovedsakelig reduserte mengder av mat og mer cardio som utgjør de merkbare «endringene» i oppkjøring mot konkurranser. Hardt er det, absolutt, så gleder meg veldig til jeg er i mål!

Nina Furseth

Kan du fortelle litt om forrige konkurranse og hvordan det gikk da?

— Forrige konkurranse var et comeback i Oslo Grand Prix i år, etter nesten 4 år fra scenen. Jeg var kjempespent og turte ikke å sette meg noe mål om plassering egentlig. Det gikk jo veldig bra og med en god 2. plass, så fikk jeg den motivasjon og feedback jeg trengte for å satse videre mot NM.

Hva har du forbedret siden sist du stilte?

— Siden i vår, så har jeg jobbet beinhardt med å få litt mer fylde på utside skuldre blant annet. Det blir spennende å se hvordan det endelige resultatet blir.

Hva fryktet du mest før du gikk på scenen sist?

— Haha, ja det var mye som surret i hodet mitt før jeg skulle på scenen sist. Likevel var jeg ikke så veldig nervøs egentlig. MEN, det ble jeg da vi fikk vite rett før vi skulle gå ut på scenen, at gulvet var såpeglatt!

Hva er det du gleder deg mest til når du er ferdig?

— Når jeg er ferdig nå, gleder jeg meg aller mest til noen dager høstferie og masse kvalitetstid sammen med min kjæreste og samboer, som er så utrolig snill og støtter meg på alle måter frem mot konkurransen. Det blir jo selvsagt veldig godt med litt «friere tøyler» i matveien også.

Hva er målet ditt med denne høstens konkurranser?

— Målet mitt nå til NM er å gjøre MITT beste og presentere resultatet av all den harde jobbingen med trening/diett de siste månedene. Jeg håper absolutt på en pallplass, men det er opp til dommerne å bestemme. Jeg har uansett gjort det beste jeg kan nå, så får vi se hvor langt det rekker.

Nina Furseth

Hvor viktig har hjelpen fra coach/gym vært under prosessen?

Kjempeviktig! Jeg vil rette en kjempestor takk til Tommi på 24fitness for veldig god hjelp og oppfølging nå i 2014! Hjelp og back-up fra en profesjonell coach er veldig viktig i oppkjøringen frem mot konkurranse. Jeg er utrolig glad for å få være med på Team 24fitness!

Du har holdt på i mange mange år og er en av dem med skikkelig erfaring. Hva er ditt beste fitnessminne?

— Det tror jeg må være helt tilbake i 2005, da jeg stilte for første gang utenlands i Västerås i Sverige. Deretter fulgte tre påfølgende helger med konkurranser. Det føltes litt som en «Fitness tour» og det var skikkelig gøy! En mai-måned jeg aldri kommer til å glemme!

Hvilken konkurranse er den beste du noen gang har stilt i?

— Det er så mange konkurranser jeg har stilt i nå og det er flere jeg har gode minner fra, men må vel nevne Loaded Cup i 2006, samt EM og VM i 2010.

Hvordan synes du miljøet har forandret seg siden du startet med dette?

— Jeg har ikke lagt merke til så store forandringer egentlig, annet enn at det har blitt veldig populært, med mange flere utøvere som stiller og flere nye typer klasser.

Nina Furseth

Hvilke tips vil du gi til jenter som har en drøm om å stille i bodyfitness?

— Mitt beste tips her er å

  • Ta kontakt med en coach/trener/utøver som har god erfaring og få et bra opplegg på trening og kosthold.
  • Videre, så er det også viktig å være forberedt på at det tar TID, tålmodighet, disiplin og dedikasjon å bygge en Bodyfitness-fysikk. Det må jobbes – HARDT!
  • La treningen og kostholdet bli/være en helårs livsstil, der hovedfokus er å bygge en sterk kropp og opprettholde en god helse.
  • Gi litt ekstra innsats på hver trening, ta de beste valgene når det gjelder kosthold – hele året.

— Det er summen av alle disse tilsynelatende små— men på sikt, svært så betydningsfulle valgene, som gir de gode resultatene når det gjelder!>>>

Nina Furseth

Vi takker Nina for intervjuet og ønsker henne LYKKE TIL!

Bodymag.no

Svar