MINUSkalorier -Mat som forbrenner fett!

  • Skrevet 10. mai 2017

Du har sikkert hørt om minuskalorier og negative kalorier. Undersøkelser har ikke helt klart å vise at visse matvarer fører til vekttap. Myten er at negative kalorier bruker mer energi på å førdøyes, enn hva de faktisk tilfører av kalorier. Kanskje en slik diett likevel er verdt et forsøk?

Av: Marika Lejon

dreamstimefree_58856

Mat med negative kalorier bruker mer energi for å brytes ned, førdøyes og absorberes enn de tilfører. Myten er at en dessert med krem gir eksempelvis 350 kalorier, hvor 100 kalorier går til fordøyelse og opptak, mens 250 kalorier legger seg som overskudd (i pluss), som vil gå til enten energiforbruk eller lagres som fett. En porsjon rosenkål derimot, gir 50 kalorier hvor 75 kalorier går til fordøyelse og opptak. Dermed forbrennes 25 kalorier fett. Derav kommer uttrykket «mat som forbrenner fett». Det hevdes at vekten går ned tre ganger raskere om vi spiser negative kalorier i stedet for å faste. Gjennomsnittlig vil man kunne gå ned en halv kilo om dagen på en slik kur. I tillegg til å spise negative kalorier anbefales det å regelmessig gjennomføre aerobisk trening som hurtig gange, sykling eller svømming. Dette er for å få metabolismen til å forbrenne fett 24 timer i døgnet.

Det finnes desverre dårlig med bekreftelser og skikkelig forskning rundt disse påstandene. Likevel er det folk som sverger til kuren og lykkes. Hva dette hovedsaklig skyldes vet vi ikke med 100% sikkerhet. Listen over de negative kaloriene inneholder svært sunn mat og med litt bevegelse, så vil dette naturligvis ha god effekt. Spesielt hvis man ellers har dårlige matvaner og beveger seg lite>>>

Er negative kalorier noe å anbefale?

Man kan anbefale denne dietten fordi den har sunne matvarer på listen og man får dekket dagsbehovet med tanke på vitaminer, mineraler, proteiner og fett. Det er kanskje verdt et forsøk? Nederst i denne artikkelen finner du en liste over negative kalorier, men det er lov med visse typer kjøtt, fisk og skalldyr og spesifikke fettkilder. Vi i Bodymag er veldig positive til tilbakemeldinger på dietter. Hvis noen skulle prøve en negativ-kalori-diett, så gi oss gjerne tilbakemelding. Ønsker du den fullstendige kuren i sin helhet, kan den bestilles som bok på nett eller i bokhandel. Her finner du også oppskrifter på gode retter og måltider. Boken heter «Mat som forbrenner fett» og er skrevet av Dr. Caroline M. Shreeve. >>>

8205367787

Her er listen over eksempler på negative kalorier

Grønnsaker:

  • Artisjokk
  • Asparges
  • Aubergine
  • Bladbete/mangold
  • Blomkål
  • Brokkoli
  • Endiviesalat
  • Fennikel
  • Grønne bønner
  • Gulrot
  • Karse
  • Kinakål
  • Kål
  • Kålrabi
  • Løk
  • Løvetannblader
  • Purre
  • Reddik
  • Rosenkål
  • Salat
  • Selleri
  • Sellerirot
  • Sikori
  • Spinat
  • Squash
  • Sukkerert
  • Tang
  • Tomat
  • Turnips

Frukt:

  • Ananas
  • Appelsin
  • Aprikos
  • Banan
  • Bjørnebær
  • Blåbær
  • Boysenbær
  • Bringebær
  • Caranbol/stjernefrukt
  • Drue
  • Eple
  • Fersken
  • Fiken
  • Granateple
  • Grapefrukt
  • Guava
  • Jordbær
  • Kaktusfiken
  • Kiwi
  • Kreke
  • Kumquat
  • Nektarin
  • Papaya
  • Plomme
  • Pære
  • Rips
  • Satsuma
  • Sharon/persimon/kakifrukt
  • Solbær
  • Stikkelsbær
  • Tranebær

Nøtter:

  • Barcelonanøtt
  • Filbertnøtt
  • Hasselnøtt
  • Kastanje
  • Kokosnøtt
  • Macadamianøtt
  • Mandel
  • Paranøtt
  • Peanøtt
  • Pinjekjerne
  • Pistasje
  • Valnøtt

Husk: Tørkede, ristede, saltede og hermetiserte matvarer gir ikke negative kalorier.

Kilde:  «Mat som forbrenner fett» av Dr. Caroline M. Shreeve.

Neglhuset   Bodymag.no

Svar