fbpx

Marianne Victoria Dahl debuterer i Bodyfitness!

  • Skrevet 31. august 2013

Marianne (23) er personlig trener og ernæringsfysiolog. Hun er samboer med det unge talentet Morten Vedøy. Nå er det hennes tur til å entre scenen. Hun debuterer nå i høst!

Av: www.bodymag.no

Marianne Victoria Dahl

 

  • Alder: 23
  • Silvilstatus: Samboer med Morten Vedøy
  • Gym: 24Fitness
  • Bosted: Oslo
  • Opprinnelig fra: Tromsø
  • Vekt on og off: Jeg har gått ned 16 kg totalt, og skal fortsatt ned en del mer før jeg er sceneklar, så jeg har ikke noe on/off vekt enda!

Når bestemte du deg for å stille og i hvilken gren?

Jeg har hatt lyst til å konkurrere helt siden jeg startet å trene skikkelig styrketrening for tre år siden og begynte å lese bloggen til Kristine Weber. I januar i år bestemte jeg meg for at nå skal det være min tur, og jeg startet på diett for å kunne stille i Bodyfitness.

gymgrossistenbutikk

Du er sammen med en bodybuilder. Hvordan er livet som fitness-par?

Livet som fitness-par er veldig bra! Det er fint å ha en samboer som har samme interesse og ønske som meg. Vi elsker å trene begge to, og det å ha samme kosthold er jo også veldig positivt når man bor sammen. I tillegg har han jo vært gjennom det samme som meg et par ganger før, så han er veldig forståelsesfull for hva jeg går gjennom.

Hvor lenge har du trent seriøst?

Jeg har trent mye hele livet, alt fra fotball til ski og boksing. Jeg begynte å bokse da jeg var 15, og da startet jeg smått med styrketrening også. I 2010 flyttet jeg til Oslo for å begynne på 2.året på Bachelor i Ernæring, og da bestemte jeg meg for å få meg en PT. Det angrer jeg ikke på et eneste sekund. Jeg lærte meg ordentlig teknikk og ble motivert til å trene tungt i tillegg til å spise sunt slik at jeg kunne bygge muskler og endre kroppssammensetningen.>>>

Marianne Victoria Dahl

Hvordan har du trent deg opp mot konkurranse?

Jeg startet på diett i slutten av januar, og da hadde jeg ikke lagt inn noe kardio. Etterhvert som månedene har gått, så har jeg redusert kaloriinntaket og økt kardiomengden. Styrketreningen har vært den samme hele veien, jeg trener styrke seks ganger i uken, med hovedfokus på muskelvekst.

Hvor mange kilo muskler har du gått opp og hvor mange kilo fett har du mistet så langt?

Jeg har ikke noe tall på hvor mange kilo muskler og fett jeg har gått opp/ned, men fra jeg startet på diett i vinter, så har jeg gått ned nesten 8% fett så langt. Jeg har også gått ned 16 kg totalt de siste årene, og i løpet av denne dietten har jeg foreløpig gått ned 6 kg. Jeg vet ikke hvor mange kilo jeg har igjen å ta, men jeg må fortsatt ned noen prosent med fett!

Hvilke andre interesser har du?

Trening og kosthold har egentlig alltid vært hovedinteressen hos meg, og de siste årene er det stort sett det jeg har holdt på med på fritiden. Jeg jobber som PT og ernæringsfysiolog, så dagene mine går nesten bare til min eller andres trening. Ellers så synes jeg det er veldig fint å være sammen med familie og venner når jeg ikke jobber eller trener!

Hvilket gym stiller du for og hvem coacher deg?

Jeg stiller for Team 24Fitness, og det er Tommi Thorvildsen som coacher meg.

Hvem har inspirert deg mest det siste halvåret?

Jeg tror det må være samboeren min Morten! Han er den mest dedikerte personen jeg vet om, og han lever ut drømmene sine. I tillegg er det veldig greit å ha en samboer som har vært gjennom konkurranseoppkjøring, for han vet absolutt alt om hva jeg går gjennom. Når det kommer til fitnessutøvere som inspirerer meg må jeg si Kristine Weber, da det var hennes blogg som inspirerte meg til å trene og spise riktig når jeg startet for tre år siden.>>>

Marianne Victoria Dahl

Hvordan ser treningsopplegget ditt ut nå?

Jeg har en time morgenkardio, styrketrening på ettermiddag/kveld og 30 minutter kardio etter trening eller på kvelden. Splitten min er fast, men øvelsene jeg gjør bestemmer jeg der og da ut i fra lyst og dagsform.

  • Mandag: Tykkelse rygg og bakside skuldre
  • Tirsdag: Fremside bein og legger
  • Onsdag: Bryst og triceps
  • Torsdag: Bredde rygg og biceps
  • Fredag: Skuldre
  • Lørdag: Hamstrings og rumpe
  • Søndag: Fri

Nå på konkurransediett så trener jeg i tillegg magen 2-3 ganger i uken, plasserer det inn som jeg føler for. Av og til etter kardio og av og til på slutten av en trening.

Hvordan ser dietten din ut?

Jeg begynte ganske høyt på kalorier i januar, og har etter hvert redusert litt og litt. Jeg startet med havregryn, kylling, ris, brokkoli, nøtter, Udo’s choice, proteinshake og riskaker. Nå har jeg kuttet ut ris og brokkoli siden magen begynte å krangle litt av det, så nå går det i kylling, asparges, squash, agurk, mandler, Udo’s, proteinshake og riskaker. Jeg har ris på lørdager.

Kan du beskrive en typisk dag på diett?

Jeg er veldig heldig som stort sett kan bestemme arbeidsdagen min selv, siden jeg jobber som PT. Jeg prøver å ikke starte på jobb før kl 10:00, slik at jeg kan stå opp og gå en time kardio før jobb. Noen dager kan jeg ha kunder etter morgenkardioen, så trene på formiddagen, ha litt flere kunder og så gå kardio før jeg drar hjem fra jobb. Andre dager har jeg kunder på formiddagen og kan dra på trening i 18:00/19:00-tiden og gå siste kardioen rett etter trening. Jeg lager mat på onsdager og søndager i tillegg til at jeg lager mat på lørdagen, siden jeg skal ha litt ekstra denne dagen. Ellers prøver jeg å få 7-8 timers søvn. Stort sett står jeg opp mellom 06:00- 07:00, og er ute av døra rundt sju/halv åtte, og så er jeg ikke hjemme igjen før i 22:00/23:00-tiden på kvelden. Da er det bare å pakke om bagen og komme seg i seng!>>>

Marianne Victoria Dahl

Hvilke konkurranser forbereder du deg til og hvilke forventninger og mål har du?

Jeg skal debutere i Stavanger Open og så er hovedmålet NM. Jeg har egentlig ikke noen spesielle forventninger, for det er utrolig mange flinke utøvere. Målet mitt er å gjennomføre dietten! Å komme meg på scenen er en seier i seg selv.

Hva jobber du med og hvordan funker dette med diett og trening?

Jeg er personlig trener og ernæringsfysiolog på Elixia Ringnes Park, og det fungerer veldig bra i forhold til diett og trening. Ikke mye problem å holde på når man jobber i miljøet, og har kollegaer som er passe opptatt av trening og kosthold selv!

Til slutt: Beskriv deg selv med fem ord.

Målbevisst, sta, positiv, engasjert og selvstendig.

Vi ønsker Marianne LYKKE TIL!

BODYMAG

 

Bodymag.no

Svar