Spis sakte, tygg mer og bli slankere!

  • Skrevet 19. oktober 2017

Lurer du på hvor viktig er det å tygge maten riktig når det kommer til næringsopptak? Bør du spise sakte for å få mest mulig ut av måltidene? Er det virkelig noe som heter «ideelt antall tygg»?

Av: Jostein Rygge

Spise, riskake

Hvis du spiser rent, er sannsynligheten stor for at du spiser fort. Det mener hvertfall Ph.D Mike Roussell i kilder fra bodybuilding.com. Å spise sakte er viktigere enn du tror!

De fleste overser et viktig aspekt av næringsutnyttelse. Når vi tenker på fordøyelsen, tenker vi vanligvis på mage og tarm. Sannheten er at fordøyelsen begynner i munnen. Dette kaller forskere for cefalisk fase.

Enhver fysiologibok forteller oss at spytt inneholder amylase. Dette er et enzym som begynner nedbrytningen og fordøyelsen av stivelse i munnen. Denne spyttsalven hjelper kroppen din til å få en tyvstart på fordøyelsen av karbohydrater og kan faktisk hjelpe deg med å holde deg slankere, lengre!

Les mer om enzymer her!

Å tygge maten som en del av den cefaliske fasen fører også til en tidligere frigjøring av insulin. I første omgang kan det høres negativt ut. Vi ønsker gjerne å kontrollere insulin, spesielt for fettforbrenning.>>>

Ro ned og nyt.

Forskning viser at denne lille mengden av tidlig insulin ved tygging, forbereder kroppen for karbohydratene du er i ferd med å spise, noe som resulterer i mindre insulinutskillelse totalt. Samtidig holder blodsukkernivået seg lavere og mer stabilt. Det vil si at denne tidlige utskillelsen av insulin faktisk bidrar til å hindre hyperglykemi (høyt blodsukker) og hyperinsulinemi (høyt insulin i blodet) etter måltidet.

Tygg, Tygg, Tygg!

Antall ganger du må tygge maten for å høste maksimale fordeler er ennå ikke kjent. Imidlertid er det kjent at insulin som frigjøres ved starten av måltidet, toppes etter fire minutter ut i måltidet. Deretter går nivået av insulin tilbake til utgangspunktet etter 8-10 minutter.

Dette betyr at det er lurt å spise sakte og nyte maten. Du bør bruke minst ti minutter på måltidet, for å maksimere den tidlige utskillelsen av insulin, slik at det gir en «beroligende effekt» på blodsukkeret.

Kilde: bodybuilding.com

Neglhuset   Bodymag.no

Svar