fbpx

Line Marion — Ren, frisk og klar for EM!

  • Skrevet 26. september 2014

Line Marion Nielsen Kjøniksen gjør seg nå klar for EM i England denne helgen! Etter to fødsler og sykdom er hun nå klar for å konkurrere i et forbund som har blitt svært populært i Canada, USA og England. Dette er en «ren» konkurranse der alle deltakere blir doping-testet. Et perfekt alternativ for Line Marion! Les mer om henne og UFE her.

Line Marion Nielsen Kjøniksen

Navn: Line Marion Nielsen Kjøniksen
Bosted: Moss
Gym: Ditt Treningssenter
Team: Gympartner Fitnessteam
Alder: 32
Sivilstatus: Gift, to barn
Arbeid: Driver www.gympartner.no, Personlig trener og Livsstilscoach
Meritter: 1. plass Bodys forsidekonkurranse 2009, 14. plass Bikinifitness 2012, diverse 8. plasser i BodyFitness i 2006, 2007 og 2009.

Kan du fortelle litt om hvordan det siste året har vært og om din forrige konkurranse?

Tiden siden siste konkurranse har generelt vært utfordrende og hektisk. Jeg konkurrerte i Norges første Bikinifitness konkurranse høsten 2012 bare fem måneder etter jeg fikk mitt andre barn. Som personlig trener var jeg lei av å høre mange si at de ikke kunne trene fordi de var gravide og høre dem klage etter endt svangerskap over kroppsfasong og overflødige kilo. Jeg ville vise at alt er mulig bare man vil det nok. Hvis jeg klarer dette, så må da andre klare å trene to til tre ganger i uken så lenge graviditeten forløper som normalt?! Det hjelper ikke å klage etterpå om du har lagt deg på sofaen i ni måneder og spist for to. Med to små gutter var det utfordrende, men med litt ekstra planlegging gikk det stort sett greit. I etterkant av konkurransen i 2012 fant jeg imidlertid ut hvorfor jeg har slitt med kroniske smerter i kroppen siden sommeren 2009. Jeg hadde høy forekomst av både Borrelia og Bartonella, bakterier som overføres fra blant annet flått. Dette forklarte de kroniske leddsmertene jeg hadde i store deler av kroppen, også under føttene. Å bare stå eller gå mer enn fem minutter var et smertemareritt. Du kan jo tenke deg hvor enkelt det er å bygge seg opp til en fitnesskonkurranse uten å kunne hverken gå, løpe eller gjøre styrkeøvelser der du står på bena. Umulig, ville nok mange ha sagt. Jeg ble i januar 2013 satt i gang med langvarig antibiotika behandling som har vedvart frem til i sommer. Da kjente jeg kroppen var sliten og trengte en pause. Takket være behandlingen er jeg nå 80% frisk.

Les også:

Line Marion Nielsen Kjøniksen 2192
Kan du fortelle litt om livet med sykdom og å være atlet med full jobb og familie?

Vi har alle være utfordringer. Sykdom gjør ting ekstra utfordrende, spesielt mentalt. Det å stadig håpe på og bli bedre og kjenne seg friskere, for så å ha dårligere perioder igjen. Nå er jeg stabilt bra takket være behandlingen – det er kun smertene i føttene og litt i fingrene som plager meg om jeg ignorerer kroppens signaler. Man blir en kløpper på å tilpasse seg da. Og ikke minst lytte til nettopp kroppen! Treningsmessig har jeg forsøkt å tilpasse på alle mulige måter og har kommet frem til at treningen gir energi og gjør kroppen godt! Det siste året har jeg også begynt å trene tunge baseøvelser som knebøy og markløft igjen uten å bli dårligere – snarere tvert imot. Kondisjonstrening blir det dessverre lite av da lungene også er rammet av sykdommen. Under dietten har min «cardio» vært 30 minutter lett sykling på spinningsykkel foran tv´n etter at ungene har lagt seg. Igjen, man kan hvis man vil. Det kan jo alle klare!

«Jeg syns det er utrolig bra at det finnes alternativer for oss som ønsker å stille helt rent og som vil konkurrere mot andre som stiller på lik linje som en selv.«

 

Du drar til England nå i et EM. Hva slags konurranse er dette?

Det er et Europeisk mesterskap for amatører innen forbundet UFE. Det er også mulighet for å kvalifisere seg som proff eller elite-utøver om man gjør det bra. De har de fleste kjente klassene som her hjemme, men de har også en klasse som kalles Fitness Model. Det kan minne litt om Bikinifitness, men man har også en runde med sportsantrekk hvor man også kan ha med seg rekvisitt som boksehansker, treningsstrikk, basketball e.l. I tillegg stiller jeg i Bikiniklassen de har. Forskjellen mellom Bikini der og her hjemme er at utøverne der blir scoret individuelt og ikke sammenlignet mot hverandre under dømmingen. Så blir poeng regnet ut i etterkant. Man blir bedømt ut ifra en rekke kriterier og gitt poeng ut ifra hva som ser best ut til din fysikk/kropp.

Hvilke mål har du for denne konkurransen?

For det første å ha det gøy! I tillegg er det moro med en real utfordring. Jeg er født konkurransemenneske og må ha noen utfordringer å jobbe mot iblant for å hente ny motivasjon og glød. Å ta en skikkelig hopp utenfor komfortsonen tror jeg vi alle har godt av iblant! Det vokser i hvert fall jeg på som person. Når det er sagt har man alltid et indre ønske om å gjøre det bra, helst nå pallen, men jeg er like fornøyd med egen innsats uavhengig av hva plasseringen viser.

Hvordan har det vært å forberede seg til dette?

Egentlig har det vært veldig lærerikt tross for at man har vært på dietter mange ganger før og til tross for kronisk hoste nesten hele dietten gjennom. Med små barn i barnehagen var forkjølelse og hoste ikke til å unngå. Men jeg har «hostet» meg gjennom det. Kroppen har generelt fungert bedre på en diett nesten blottet for meieriprodukter, humøret og blodsukkeret har vært stabilt og hodet har holdt seg unna «diett-tåke». Jeg har styrt alt selv og det har vært utrolig deilig å slippe mye veiing av maten slik man ofte gjør på en konkurransediett. Jeg har vært mye mer «avslappet» denne dietten enn tidligere, mens sommerfuglene har kommet mye før denne gangen. Men de er jo bare gode å «kjenne» på.

Line Marion Nielsen Kjøniksen 2192

Hvordan spiser du og hvordan ser treningen din ut i løpet av en uke?

I matveien er jeg nok ganske kjedelig for mange, men vi som familie spiser sunt og ren mat året rundt. Enkle, men gode smaker er jeg opptatt av. Kroppen min trives best med fett og protein tidlig og mer karb og protein sent på dagen. Derfor har jeg «spart» havregrøten til kveldsmaten. Resten av familien har nok ikke merket så mye til at jeg er på diett – det er jo jeg som lager maten uansett og all middagsmat er laget fra bunnen av. Det blir hjemmelagde fiskekaker, spaghetti bolognese, sashimi, ovnsbakt kyllingfilet, fersk fisk med rotgrønnsaker o.l. Hos oss har vi «fredagsfisk» i stedet for fredagstaco, og vi varierer hver uke med fersk fisk fra fiskebutikken. Det sammen med brokkoli og ovnsstekte rotgrønnsaker som pastinakk, rødbeter og gulrot er utrolig godt! Gutta får poteter i tillegg, og på den måten er det enkelt å tilpasse måltidet til hele familien.

Styrketreningen går over fem dager med beinøvelser og mage tre av dagene. Skuldre kjøres to ganger. Ellers trener jeg f.eks ingen spesifikke øvelser for armer. Noen perioder trener jeg fire styrkedager for å gi kroppen mer tid til restitusjon. Variasjon er viktig! Nå under diett blir det som nevnt 30 min «spinning» daglig i tillegg på kvelden – det er ikke så høyt tempo, men jeg blir i hvert fall svett! Poseringstrening har jeg også forsøkt å få til flere ganger i uken. I og med at jeg skal stille i klassen Fitness Model må jeg øve litt ekstra med en form for koreografi i runden med sportsantrekk og rekvisitt.

Du stiller i UFE. Kan du fortelle om dette forbundet?

UFE står for Ultimate Fitness Events og er verdens største rene fitness og kroppsbygger forbund. De er veldig store i Canada, Usa og England blant annet. De har også et eget crew som hjelper alle backstage – ingen får ha med seg egen coach bak scenen. Så det skal bli veldig spennende å se hvordan deres gjennomføring av konkurranser er.

Hva vil det si at UFE er et rent forbund?

De fokuserer på anti-doping og alle utøvere må avlegge urinprøve i forbindelse med konkurransene. Jeg syns det er utrolig bra at det finnes alternativer for oss som ønsker å stille helt rent og som vil konkurrere mot andre som stiller på lik linje som en selv. Det gir i hvert fall meg mer motivasjon til å gjennomføre diett og delta.

Line Marion Nielsen Kjøniksen 2192

Hvor viktig synes du det er at det foregår dopingtester i disse konkurransene?

På lik linje som all annen sport må det utføres tester i større skala for at Fitness som idrett skal bli tatt seriøst blant den vanlige «mannen i gata». Frem til det skjer vil nok alltid Fitness ha et litt frynsete rykte her til lands dessverre.>>>

Hva kan man gjøre for å forbedre miljøet med tanke på doping. Hva kan atletene selv gjøre for å fremme et sunt miljø uten legemidler?

Driver man ikke med idrett da? Da bør man jo i utgangspunktet prøve å ta vare på kroppen best mulig. Du skal tross alt ha den kroppen resten av livet. Tør å si nei om du får tilbudet. Du MÅ ikke ty til doping for å gjøre det bra. Det kan hende du må jobbe hardere og/eller lenger, men da smaker jo resultatene enda bedre også. Det er viktig å fronte de utøverne som er rene som gjør det bra og vise at det faktisk er mulig, slik som for eksempel Kristine Weber.

Du jobber som PT. Kan du fortelle litt om hva du opplever er den største utfordringen med kunder som drømmer om en flott kropp?

Som PT er det min jobb å fortelle kunden hva som er realistisk å oppnå og hva de eventuelt må gjøre for å oppnå de målene de har satt seg. Mange ser bilder av fitnessutøvere akkurat i forbindelse med konkurranse og tror det er slik de ser ut hele året. Det er hverken sant, realistisk eller sunt. Mange sammenligner seg selv direkte med noen utvalgte forbilder og vil ha deres kropp. Det er heller ikke mulig. Vi er alle unike! Det handler om å jobbe ut ifra ens egne forutsetninger og sette realistiske mål. De aller færreste som kommer med et ønske om en fitnesskropp vil utføre jobben det innebærer heller, og da er man nødt til å endre på målsetningen. Man må kanskje endre bildet av hva som er «drømmekroppen», og i tillegg fokusere mer på selve treningen, treningsglede og resultatene der enn bare kropp?

Line Marion Nielsen Kjøniksen 2192

Hvor viktig er det for mennesker å se bra ut og hvor langt bør man strekke seg for å bli fornøyd?

Det estetiske har vært viktig for mennesker i all tid, men trendene forandrer seg med tiden. Hva som ser bra ut har jo ikke bare ett svar. Det viktigste er at man godtar den kroppen man har og lærer seg å bli glad i den uansett om den har fem kilo for lite eller 15 for mye. Man kan alltids jobbe med svakheter og bli en bedre utgave av seg selv, men det er ikke nødvendigvis hva vekten viser som gjør deg fornøyd eller lykkelig. Tenk balanse – finn en aktiv og sunn livsstil du kan leve med livet ut. Gleden ved å trene og det å gi kroppen den maten den virkelig trenger bør være det viktigste, så vil kroppen forme seg deretter. Hvis hverdagen blir et ork på grunn av kroppefokuset bør det ringe en bjelle – er det virkelig verdt det?

Hva gjør du på fritiden når du virkelig vil slappe av?

Jeg er ikke så glad i å bare sitte stille. Jeg må ha noe å gjøre, ellers kjeder jeg meg fort. Når vi skal slappe av hjemme i helgene f.eks. blir det ofte til at vi eksperimenterer litt på kjøkkenet med sunn bakst og lignende. Ellers elsker jeg i utgangspunktet å være ute i skog og mark og stå i skibakken om vinteren. Det har dessverre blitt mindre av pga sykdommen, men jeg prioriterer å dra i skibakken med barna om vinteren og stå ut smertene likevel. Det gir så mye glede å se at de koser seg!

Hva er ditt beste tips til unge jenter som vil drive med fitness?

Tren fordi du syns det er gøy! Hvis man ikke liker det man driver med vil det bli tungt å gjennomføre. Fokuser på treningsglede, teknikk og prestasjon på trening kontra kropp. Kroppen vil forme seg etter hvert som du tar bedre valg og endrer livsstil. Med tanke på å konkurrere er det viktig å ha i bakhodet at det kan bli tøft mentalt. Mange opplever nedturer under en diett, i tillegg til at det blir et enormt fokus på egen kropp og maten du spiser. Spør deg selv om du er mentalt forberedt på å gjennomgå en konkurranseoppkjøring og om du takler et nederlag dersom du finner ut at det ikke passet for deg likevel. Det er livsstilen som er viktig, ikke hvorvidt du gjennomfører en konkurranse eller ei!

Vi takker Line for intervjuet og ønsker henne LYKKE TIL!

Line Marion Nielsen Kjøniksen 2192

Bodymag.no

Svar