Kjøtt kan skade helsa — Hvilke proteiner kan man spise?

  • Skrevet 10. november 2017

I 2012 kom den oppsiktsvekkende dokumentaren «Forks over Knives» som ville vise hvor farlig det er å spise kjøtt. Mange tenker på dyrene, når de velger et vegetarisk kosthold, men her handler det om at kjøtt gjør oss syke. WHO konkludert: Kjøtt er kreftfremkallende.

farlige kalorier

«To skiver bacon til dagen øker risikoen for tarmkreft med 18 prosent.»

Bearbeidet kjøtt kan gjøre deg kreftsyk

WHO (verdens helseorganisasjon) slår fast at kjøtt er kreftfremkallende. I en ny rapport konkluderer de med at å spise behandlet kjøtt som pølser, hamburgere, bacon og kjøttpålegg er kreftfremkallende. To skiver bacon til dagen øker risikoen for tarmkreft med 18 prosent. Pølser, som er nordmennenes favorittmat, er satt i samme risikokategosi som tobakk, asbest og dieselgasser. Det slåes fast at det likevel er langt farligere å røyke enn å spise bearbeidet kjøtt. Litt rødt kjøtt skal ikke være farlig, men det er satt en «grense» på 500 g i uken.

Nederst i artikkelen finner du noen tips til andre proteiner du kan spise fremfor kjøtt.

For mange er dette gammelt nytt. Allerede i 2012 kom dokumentaren «Forks over Knives», som viser hvor farlig det er å spise kjøtt. Mange syntes nok at dokumentaren var overdrivende da den kom for tre år siden, men nå som WHO har kommet med sin konklusjon, så er det helt klart at dokumentaren ikke bare er tull og fanteri.

Usikker på hvordan du skal få i deg nok proteiner? Velg Hempprotein. Hemp er en fantastisk kilde til protein av høy kvalitet!

Om Forks over Knives

fork over knivesI denne dokumentaren møter vi Dr. Campbell som er ernæringsforsker ved Cornell University. Han gjorde en livsforvandlende oppdagelse på Filippinene: landets rike barn, som spiste høye mengder animalsk-baserte matvarer, hadde mye høyere sannsynlighet for å få leverkreft. Dr. Esselstyn, en toppkirurg og leder for Breast Cancer Task Force på den verdenskjente Cleveland Clinic, fant også ut at sykdommene han rutinemessig behandlet — praktisk talt var ukjente i deler av verden hvor det sjelden ble spist animalske matvarer. Funnene inspirerte Campbell og Esselstyn til å gjennomføre flere banebrytende studier. Deres forskning viser at sykdommer som hjertesykdommer, type 2 diabetes og til og med flere former for kreft – kan i mange tilfeller reverseres – ved å spise plantebasert kosthold. Nå slår WHO samme konklusjon i bordet — kjøtt er kreftfremkallende.

Ikke bare på grunn av dyrene

Å velge et kosthold med mindre kjøtt er ikke noe som bør gjøres kun på grunn av dyr. Hvis du ikke bryr deg om dyrenes velferd og ikke har noe problemer med masseslakting av dyr — så er saken kanskje annerledes nå som det viser seg at du selv faktisk kan bli alvorlig syk? Det er altså to gode grunner til å spise mindre kjøtt — dyrenes velferd og din egen helse. Det er mye kjøtt som er trygt å spise (og massevis av god fisk), så man trenger ikke bli planteeter, men noen kjøttfrie dager i uken vil ikke skade noen — men heller gagne.

Hva kan du spise for å få i deg nok proteiner til treningen?

Fisk er nok det som man enklest kan bytte til, hvis man skal kutte ut kjøttet. Laks, ørret, torsk, sei, tunfisk og reker er veldig godt og kan smake ypperlig med riktig tilberedning. Her har du en liste over andre typer protein enn kjøtt. Dette er kun noen tips. Ikke alle mener at soya er sunt i store mengder, så her er det litt opp til hver enkelt.

Kilde: NRK.no

Neglhuset   Bodymag.no

Svar