fbpx

Kan kanel være farlig?

  • Skrevet 19. februar 2014

Kanel er utrolig godt. Det er godt på grøt, pannekaker, epler, kornblanding osv. Det gir en saftig og god smak og er til og med fettforbrennende. Men for mye kanel kan være farlig!

Tekst/foto: Marika Lejon

kanelKanel har slankende effekt!

Forskning viser at to gram kanel om dagen gir en merkbar økning i insulinfølsomheten. Ingen planteekstrakter har den effekten på blodsukkeret i den grad kanel har. Forskningsresultater viser at personer med diabetes øker insulinfølsomheten med opptil 30 % etter 40 dager ved bruk av to gram kanel daglig.

Når kroppen får god insulinfølsomhet, skiller den ut mindre fettdannede insulin, som gjør det lettere å gå ned i vekt eller holde vekten. Virkningen av kanel kan faktisk sammenliknes med et legemiddel som blir brukt mot diabetes type 2. Du kan ha kanel i jus, kaffe og te også, siden kanel er vannløselig.

Kjøp kosttilskudd som hjelper deg ned i vekt hod Gymgrossisten i Parkveien i Oslo

Grunnen til at kanel er så virkningsfullt, er fordi den etterlikner insulin. Kanel har aktive substanser som kan virke som antioksidanter og påvirke insulinreseptorene på samme måte som insulin. Kanel inaktiverer de enzymene som stenger av insulinreseptorene og aktiverer de enzymene som slår dem på. Dermed kan man lure på om dette stoffet som øker insulinfølsomheten, også kan øke opptaket av fett i fettcellene, siden opptaket styres av insulin. Økt insulinfølsomhet burde jo føre til at ikke bare følsomheten i muskler og lever øker, men også i fettcellene? Det stemmer det, men du trenger ikke være redd for å legge på deg. Siden den totale virkningen av insulinmengden minsker, blir virkningen en mindre mengde kroppsfett. Likevel ser det ut til å være en dum idé å satse på to gram kanel om dagen, for å slanke seg. Mattilsynet slår kanel-alarm og mener at et inntak på mer enn 1,4 gram kanel for voksne er helseskadelig!

Kjøp Tartarus – en optimal fettforbrenner hos Kostimport.no

Kanel-Alarm!!!

Ny forskning har ført til at Mattilsynet har slått kanel-alarm (www.nrk.no). For mye kanel viser seg nemlig å skade leveren. To gram kanel kan altså få konsekvenser for helsen og Vitenskapskomiteen har laget en liste over hvor mye kanel man bør begrense seg til. Rådet fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet er at 1-åringer og 2-åringer maksimalt bør få i seg henholdsvis 0,2 gram og 0,3 gram kanel ved daglig inntak. En teskje kanel veier 2,7 gram. Den anbefalte grensen ved daglig inntak stiger til 0,7 gram for 9-åringer, 1,2 gram for 13-åringer og 1,4 gram for voksne. 9-åringer bør maksimalt drikke 1 desiliter kanelbasert te daglig, mens et forbruk for voksne på over 1,9 desiliter kanelte hver dag ansees som skadelig for leveren (www.nrk.no).

Dermed kan man altså fastslå at kanel som fettforbrenner eller slankemetode, ikke er en trygg metode.

Bodymag.no

Svar