Kan du treningsbegrepene?

  • Skrevet 24. januar 2018

I treningsverdenen er det mange begreper du kanskje ikke har hørt før. Her har du noen ord du kan lære deg nå først som sist.

ordsky_trening

av Jostein Rygge

 

Trening

  • Manual – håndvekt.
  • Vektskiver – de du setter på stanga.
  • Repetisjon (reps) – Å løfte stanga/manualene og deretter senke den, er én repetisjon. I noen øvelser starter du i øvre posisjon, andre i nedre.
  • Sett – Sett er på en måte omganger. Tar du flere repetisjoner, så en pause og gjør det samme på nytt, har du gjennomført to sett.
  • Progresjon – Progresjon er det samme som fremgang. Progresjon kan måles i alt fra økt styrke, økt muskelmasse, lavere fettprosent, økt hurtighet, økt utholdenhet etc. Alt etter hva du har som ønske å oppnå.
  • Baseøvelse – En baseøvelse er en øvelse som involverer flere muskelgrupper og går over flere ledd i kroppen. Dette er øvelser som knebøy, markløft, benkpress, m.m..
  • Isolasjonsøvelse – En isolasjonsøvelse involverer i utgangspunktet bare én muskelgruppe og går over ett ledd. Som et eksempel kan det være bicepscurl.
  • Eksentrisk muskelarbeid – muskelen blir strukket. Altså tilbakebevegelsen(til utgangspunktet).
  • Konsentrisk muskelarbeid – muskelen trekker seg sammen. Altså fra utgangspunktet og halve bevegelsen.
  • Trening til utmattelse (failure) – Å trene til utmattelse betyr å trene til du ikke klarer flere repetisjoner.
  • Eksplosiv styrke – Evnen til å løfte/dra/presse over en eller få repetisjoner.
  • Utholdende styrke – Muskulær utholdenhet sier noe om vår evne til å håndtere en belastning over lengre tid.
  • Motstand – Vekt (antall kg/pounds).
  • Frekvens – Hvor ofte du trener en muskelgruppe.
  • Ez-curl – Dette er en stang som er vinklet slik at den er mer skånsom mot håndleddene dine. Kan se ut som en slapp Z eller en stang med vinkler.
  • Smith maskin – Fast benkpress/knebøy/etc.. Stanga er altså fast.
  • Supinert grep – Håndflatene pekende mot deg.
  • Pronert grep – Håndflatene peker bort fra deg.
  • Låsegrep – en hånd hver sin vei på stanga.
  • Ekstensjon – å strekke/å rette ut.
  • Fleksjon – å bøye.
  • Abduksjon – føre leddet utover til siden.
  • Adduksjon – føre leddet innover mot «midten».
  • 1RM – 1 repetisjon maks, altså vekten du klarer å løfte på én repetisjon.

Muskler(de største):

  • Pectoralis major(pecs) – brystmuskel
  • Deltoid(delts) – skuldermuskel
  • Trapezius(traps) – nakke/øvre rygg
  • Biceps – overarm, foran
  • Triceps – overarm, bak
  • Latissimus dorsi(Lats) – «vinger»/den brede ryggmuskelen
  • Abdominals – magemuskler
  • Gluteus maximus – rompa
  • Quadriceps femoris – lår, foran
  • Hamstring – lår, bak
  • Gastronemicus – den store leggmuskelen
  • Soleus – en mindre leggmuskel

Kostold

  • Kalori – En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én grad Celcius, ved et trykk på én atmosfære.
  • Makronæringsstoffer – Makroer er karbohydrater, protein og fett.
  • BMR(Basal Metabolism Rate) – Dette er den energien(kaloriene) du trenger om du ligger i sengen hele dagen.

 

Neglhuset   Bodymag.no

Svar