fbpx

Jeg har bulimi, men ønsker å drive med fitness! Heidi svarer leserne.

  • Skrevet 8. mai 2013

Jeg er 23 år, 1.63m høy og veier 58 kg. Jeg sliter med bulimi, men prøver å bli frisk. Jeg har veldig lyst til å stille i bikini eller bodyfitness. Må jeg vente til jeg blir frisk eller vil du anbefale å glemme fitness-drømmen helt, siden jeg fortsatt sliter litt med spiseforstyrrelser? Tror du jeg kan bli frisk selv om jeg starter denne livsstilen?

Hilsen anonym.

Heidi Vonka KoiHei! Først av alt så håper jeg du har oppsøkt profesjonell hjelp for å bli frisk igjen. Spiseforstyrrelser er noe man å ta på alvor fra første sekund! Personlig så mener jeg at du burde legge konkurranseplanene på is inntil du er helt frisk. Med tanke på å glemme det hele, er det jo ulikt hva som får mennesker til å bli friske igjen. Det er dessuten ofte slik at ikke alle blir helt frisk av spiseforstyrrelsen(e), men de blir bedre og lærer seg å «leve med det» i en mildere grad. Samtidig er det jo også flere som har blitt friske av både anoreksi og bulimi, da de har begynt å trene med vekter, altså forandret tankemåten deres til noe annet; nemlig det å bygge muskler. For å få musklene til å gro er det ingen tvil om at man må ha nok mat. Man kommer ingen vei med treningen hvis man ikke spiser nok eller hvis man kaster det opp igjen etterpå.

Hvis du en dag bestemmer deg for å starte et konkurranse-oppkjør, er det kjempeviktig at du hele tiden holder øyne og sinn åpne for tilbakefall. For mange er det ikke månedene før konkurranse som kan skape de verste «demonene», men tiden etter. Så hvis spiseforstyrrelsene begynner å blusse opp igjen allerede før konkurranse, synes jeg at man skal stoppe! En scene vil aldri være verdt det å måtte leve med spiseforstyrrelser resten av livet.

Det var et vanskelig spørsmål du stilte, som krever et veldig godt gjennomtenkt svar, men personlig så ville jeg bedt deg om å legge konkurranseplanene på is for en god stund framover. Ikke bare noen måneder, men flere år. Start i det små, spis alle måltidene dine, uten å kaste noe opp igjen. Dette gjelder hver dag, hele uken, hver måned og året rundt. Du kan selvsagt fortsatt trene hard styrketrening, så lenge du får i deg nok mat (det kan være farlig å trene tungt på tom mage) og fokuserer på det å bygge muskler. Kanskje vil det også hjelpe deg, som det har hjulpet mange andre, å vite at ingen muskler bygges hvis maten kommer i retur!

Masse lykke til!

Heidi Vonka Koi

Still ekspertene våre spørsmål her.

bodymag.no

Bodymag.no

Svar