Hva er metabolisme?

  • Skrevet 2. oktober 2017

Vi hører ordet metabolisme svært ofte i sammenheng med muskler, trening og slanking. Men hva betyr metabolisme, metabolsk alder og hvilemetabolisme egentlig? Her får du svaret på hva metabolisme er og hva du kan gjøre for å få bedre stoffskifte.

Luc Viatour /Lucnix.be

Luc Viatour / Lucnix.be

Metabolisme og stoffskifte

Metabolisme og stoffskifte er det samme. Det handler om kroppens energiomsetning. Energi defineres ofte som evne til å utføre arbeid. Størrelsen på energiomsetningen påvirkes i vesentlig grad av muskelaktivitet. Men også under hvile kreves en viss energiomsetning, eller en viss metabolisme for å opprettholde den basale driften av kroppens organer. Størrelsen på den basale energiomsetningen er avhengig av kjønn, alder og kroppsvekt.

Med alderen synker basalmetabolismen

Med alderen synker basalmetabolismen. Dermed synker også det daglige energibehovet. Siden man også er mindre i aktivitet ettersom man blir eldre, er det derfor lurt å redusere litt på kaloriinntaket. Ved systematisk og streng diett over tid og uten regelmessig fysisk aktivitet vil også basalmetabolismen svare med å synke.

Derfor fryser ofte de som slanker seg. Kroppen bruker mindre energi for å varme kroppen. Da legger kroppen om til bruk av «sparebluss». Effekten av slankingen blir da kraftig redusert eller kan faktisk utebli helt. For å unngå at basalstoffskiftet reduseres kan man drive regelmessig utholdenhetstrening. Etter en fysisk aktivitet vil det maksimale oksygenopptaket holde seg noe høyere enn det normale hvilestoffskiftet i flere timer. Jo hardere intensitet, desto høyere oksygenopptak. Rask pust vil si rask puls som igjen vil si høyere forbrenning.

Ved å trene styrke vil du også øke din basalmetabolisme. En kropp med mye muskler, krever mer energi enn en kropp uten muskler. Hvis kroppen skal klare å opprettholde muskelmassen, må man trene styrke regelmessig og samtidig spise nok mat for å ikke tape muskelmasse.

En muskuløs person på 50 år kan faktisk ha samme metabolske alder som en 20-åring, fordi muskler øker energiomsetningen. 

Definisjoner på BMR og MAR

BMR: Hvilemetabolisme, eller hvilestoffskifte, angir de kaloriene som forbrennes under hvile i løpet av en 24 timers periode. Dette er et absolutt minimum av hva kroppen trenger av kalorier i løpet av et døgn. BMR påvirkes av musklene i kroppen, jo høyere muskelmassen er, desto høyere er hvilemetabolismen (BMR).

Hvilemetabolismen(BMR) kalkuleres etter opplysninger om alder/høyde/vekt og muskelmasse. Hvilemetabolismen vil synke når man blir eldre, men kan økes ved regelmessig og økt fysisk aktivitet.

MAR: Metabolsk alder. Musklene er kroppens motor, jo flere muskler en har, dess høyere blir forbruket av energi, som igjen fører til høyere kaloriforbruk. Musklene påvirker kroppens stoffskifte. Ved å trene regelmessig er det mulig å ivareta stoffskiftet. En person på 60 år kan ha samme stoffskiftealder (metabolsk alder) som en 20 åring. Stoffskiftet begynner å synke i 16/17 års alderen, noe som fører til at en lettere legger på seg.

Energiomsetning i cellene

Stoffskifte er summen av de kjemiske reaksjonene i hver enkelt celle i kroppen hvor formålet er å skaffe energi til vitale prosesser og å produsere nytt organisk materiale. Begrepet inkluderer:

  • aktiviteter som innebærer regulering av hvilke gener som skal uttrykkes i en celle
  • hvordan et stoff skal syntetiseres eller nedbrytes og mekanismene for hvordan dette reguleres
  • hvordan kroppen kan ta opp, lagre og mobilisere energi.

Stoffskifteprosessene består av to kategorier:

1) anabole, hvor det brukes energi for å bygge nye komplekse molekyler fra enkle stoffer

2) katabole, hvor energi gjøres tilgjengelig i forbindelse med nedbrytningen av store organiske molekyler til enklere substanser.

De kjemiske reaksjonene i cellene interveneres av spesifikke enzymer som fungerer som katalysatorer. Ved å regulere enzymenes mengde eller aktivitet kan kroppen endre stoffskiftet etter behov mellom å være hovedsakelig anabolt eller katabolt. Du vet veldig godt at grønnsaker er sunt. Grønnsaker inneholder masse viktige enzymer som kroppen trenger. Uten disse ensymene klarer ikke kroppen å utføre sitt arbeid. Ensymene går tapt når du behandler maten. Dette er grunnen til at mange velger å spise økologisk eller Raw Food. Du kan lese mer om enzymer og Raw Food her: Derfor bør du velge RAW FOOD!

Skal du holde deg slank og sprek, er det bare å løfte litt på manualene, spise sunt og gå deg en tur et par ganger i uken. 

(Kilder: kromafargeogstil.no, Det Store Norske Leksikon og Pensum-Fitness-Idrettshøgskolen)

Neglhuset   Bodymag.no

Svar