Hva er egentlig whey? — Video: Se hva kundene kjøper hos Gymgrossisten!

  • Skrevet 17. november 2014

Lurer du på hva whey egentlig er og hvordan du velger riktig proteinpulver? Se video fra hva som selges i Gymgrossisten i Oslo og lær mer om protein og myse i denne artikkelen. Trenger du flere råd, er det bare å ta turen innom Gymgrossisten i Sorgenfrigata!

Se video her!

Dette er whey!

Whey er det engelske ordet for «myse». Myse er den flytende delen av melk som separeres fra ostemassen under prosessen når man lager ost. Materialet tørkes og danner myseproteinkonsentrat. Konsentratet inneholder varierende mengder av fett og karbohydrater i form av laktose. Myse inneholder proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler.  På grunn av sin sterke aminosyreprofil og enkel absorpsjon, er det uten tvil den mest populære sportsernæringen på markedet. Myseprotein øker muskelproteinsyntesen, øker fettforbrenningen, styrker immunsystemet, forbedrer insulinfølsomheten og reduserer appetitten. I tillegg har whey-konsentrat vist seg å øke produksjonen av glutation, kroppens hoved-antioksidant.

Besøk Gymgrossisten i Sorgenfrigata for å få hjelp til å velge riktig kosttilskudd!

Tre typer myse

Det finnes myseprotein i tre hovedformer: isolat, konsentrat og hydrolysat. Vi kommer her til å fokusere på forskjellen mellom konsentrat og isolat. Begge former inneholder myseprotein. Isolat som er laget av mysekonsentrat gjennomgår ytterligere behandling som gir et sluttprodukt med mer protein per enhet enn mysekonsentrat. Denne behandlingen resulterer i et produkt som skiller seg fra mysekonsentrat på flere viktige måter.

Proteinets naturlige stuktur

Prosentandelen av protein varierer fra omtrent 30% til omtrent 80% med ulike nivåer av biologisk aktivitet og helsemessige fordeler. Jo mer protein, desto flere foreler. Studier viser at peptidene — altså kjeden av aminosyrene — må beholde i sin opprinnelige og naturlige struktur for at proteinet kan utøve sine beste egenskaper.

Konsentrat VS isolat?

Hvis mysekonsentratet blir ytterligere behandlet og renset til et myseproteinisolat, kan disse strukturene brytes ned og miste sin biologiske aktivitet. På fagspråket heter det at proteinet blir denaturert. Du bør merke deg at aminosyre-sekvensene ikke endres når protein er denaturert. Selv om et protein blir denaturert under behandlingen, påvirkes ikke dets muskelbyggende egenskaper. Alle store proteiner blir brutt ned under fordøyelsen i mindre proteinkjeder og individuelle aminosyrer. Hvorvidt denne prosessen skjer i tarmen eller i en fabrikk er irrelevant for muskelfibrene som får disse proteinene.

Bioaktivitet i konsentrat

Siden denaturering kan påvirke den biologiske aktiviteten av visse peptider, har mysekonsentrat en teoretisk helsefordel i forhold til isolatet. Det blir sagt, avhengig av prosessen som brukes, at myseisolat fortsatt kan ha betydelige mengder bioaktive peptider. Ionebytting er en renseprosess som produserer den høyeste konsentrasjonen av protein, men som samtidig fjerner alle bioaktive forbindelser. Mikro-filtreringsteknikker, slik som Cross Flow Micro filtrering, er en mer kostbar prosedyre, men gir et myseisolat med flere intakte bioaktive peptider. Hydrolysert whey isolat blir ytterligere brutt ned, noe som gir små peptider som absorberes raskt inn i blodstrømmen. Denne ekstra behandlingen skjer også på bekostning av helsefremmende stoffer.

Hvilken type whey bør du velge?

Når du velger whey — eller myse— er det viktig å vurdere dine mål, ditt budsjett og eventuelle allergier. For eksempel, siden mysekonsentrater inneholder betydelige mengder av laktose, bør alle med laktoseintoleranse unngå dem.

Husk at isolater gjennomgå mer behandling, er dyrere og kan miste mange helsefremmende forbindelser som finnes i konsentrater. Et isolat inneholder likevel en høyere mengde protein per servering. Dette er viktig for folk som har en kaloribegrensning. 5 gram karbohydrater (per porsjon mysekonsentrat) virker kanskje ikke mye, men to shakes om dagen kan bety et halvt eple i karbohydrater. Myse-isolat og spesielt hydrolysert myse blir raskere absorbert og skaper en mer kraftigere insulinrespons — noe som gjør isolatet til et populært tilskudd etter trening. De som derimot ønsker å begrense økningen i insulin bør unngå isolat.

KONKLUSJON

Hvis du ønsker proteiner som bidrar til å forbedre din helse og ikke ribber deg for penger (og ikke er laktoseintolerant), velger du whey-konsentrat som er minst 80% protein. Prøv et isolat eller hydrolysert whey isolat hvis du ønsker:

  • Rene proteiner
  • Rask absorbering etter trening
  • Noe lett for magen
  • Ikke trenger å spare penger
  • Ikke er så opptatt av andre helsemessige fordeler

Whey Star Nutrition

 

Bodymag.no

Svar