Hold vekten på 17. mai!

  • Skrevet 16. mai 2014

17. mai betyr gjerne is, kaker, pølser og vafler. Prøver du å holde en sunn linje, så kan det være lurt å planlegge denne dagen, slik at bunaden sitter like fint neste år. Her er tips og råd!

17.mai

Is

Is består av både mye karbohydrater og fett. Det samme gjelder kaker. Men du kan nyte 17. mai likevel. Det finnes mange alternativer i matveien i stedet for å proppe i seg med sukker og krem.

I stedet for vanlig is, så finnes det lett-is fra både Hennig Olsen og Diplom Is. . Disse inneholder mindre fett, men kan også virke lakserende i store doser. Det er stoffer som lactitol, xylitol, sorbitol og kostfiber som gjør at isen får en slik virkning.

Andre alternativer til is er frukt-is og youghurt-is. Sjekk næringsinnholdet på isen. Se at det er lite fett og få kalorier. Husk at det er forskjell på gram og milliliter/liter.

Vaniljekesam er ikke akkurat is, men det er et meget godt alternativ i stedet for iskrem. Vaniljekesam med masse jordbær smaker vidunderlig!

Bær

Bær er sunt og bær har lite kalorier. Et godt tips er å hive i seg så mye bær man kan, mens de andre spiser kake og is.

Kake

Kaker bør man være litt forsiktig med, hvis man ønsker å holde vekten. Man skal selfvølgelig unne seg litt, så det er ingen krise å ta seg et lite kakestykke en dag man ønsker å feire. Ønsker du derimot mer enn bare et lite stykke, bør du bake selv. Det finnes alltid ingredienser i butikken som erstatter det mest kaloririke innholdet i kakene. Bruk sukker som Splenda, Sukrin, Stevia, Green Canderel, Tagatesse eller lignende. I stedet for krem kan man bruke vaniljekesam eller lett-yoghurt. Det finnes også sukkerfri sjokolade man kan smelte og forskjellige meltyper med lavere GI enn andre. Bakeprotein er et veldig godt alternativ til baksten. Med bakeprotein kan du ertstatte melet med protein. Her gjelder det kun å bruke fantasien. Vanlig bakekakao er en fin ingrediens, som man ofte glemmer. Bakekakao er ren kakao og den er svært sterk i smak. Man trenger svært lite av den for å gi kaken sjokoladesmak. Bare et par gram kan være nok. Du må helt opp i 100g bakekakao for å få i deg over 300 kalorier, så denne er ganske ufarlig å bruke hvis du lnsker å holde kaloriene lavt i kaken.

Her gjelder det å finne ut hvilken kake du vil lage og hvilke ingredienser du kan erstatte med sunnere alternativer.

Pølser

Pølser er det mye fett i og kjøttet er ikke akkurat det fineste man får. Det er mindre kalorier i en Wiener-pølse enn i en grillpølse, så hvis du absolutt vil ha en pølse er Wiener det beste med tanke på kaloriene. Ellers finnes det pølser laget av kylling og kalkun. Sjekk utvalget i butikken og velg pølser med så rent kjøtt som mulig og med lavest mulig kalorier. Det finnes også pølsebrød og lomper som er laget av spelt og grovere mel. Bruk gjerne sukkerfri ketchup og grov sennep uten tilsatt sukker.

Vafler

Et godt alternativ til vafler er å kjøpe proteinpannekaker på boks og steke dem i vafeljern. Sever med kesam og bær. Du kan også lage deigen fra bunnen av. Her er en noen oppskrifter på proteinpannekaker og sveler/lapper.

Amerikanske proteinpannekaker

Oppskrift på sunne lapper

Proteinpannekaker

Bikini Asta sine Proteinvafler

Beveg deg!

Gå mye, hopp og sprett i tillegg, så går ikke vekten opp. Gå i tog, vær aktiv og vær med barna på potetløp og sekkeløp.

Gratulerer med dagen alle sammen!

Bodymag.no

Svar