fbpx

Hip Thrust og Beinhev med EM-Vibeke

  • Skrevet 13. juli 2015

Vibeke Litland (21) vant EM Junior i Bodyfitness denne våren. Vi møtte henne på 24Fitness der hun viste oss hvilke øvelser hun gjør for å få fast rumpe og six-pack. Se video, les intervju og bli inspirert!

Vibeke_Litland

Navn: Vibeke Litland
Alder: 21
Bosted: Oslo
Sivilstatus: Kjæreste
Arbeid: Personlig Trener
Coach: Tommi Thorvildsen
Gren: Bodyfitness
Vekt on & off-season: ca 58kg og 69kg
Meritter:

  • 1. plass og Overall Bodyfitness Debutant, Fredrikstad Open 2015
  • 1. plass og Overall Oslo grand prix Bodyfitness -168, 1. plass Bodyfitness Junior EM 2015

Fortell litt hvordan det har gått med deg det siste året innen konkurranser og trening? 

– Det har gått veldig bra! Jeg har lært utrolig mye, hatt det supergøy og fått masse nye opplevelser og erfaringer. Treningen har vært variert ettersom jeg har vært i forskjellige stadier energimessig, og konkurransene har gått over all forventning.

Hvordan var forventningene før EM? Gikk du for seier?

– Jeg gikk for topp 3 og visste jeg ville bli skuffet om det ble dårlige resultater. Jeg ga alt og trente for å komme i toppen. Det føltes helt fantastisk å vinne EM Junior. Alt ble så verdt alt strevet og jeg følte jeg hadde gjort alt jeg kunne. Det er ingenting jeg ville gjort annerledes og det føles så bra. Jeg visste at jeg hadde jobbet hardt for det, og da smakte det ekstra godt.

Hva er den største utfordringen med å ha en slik livsstil?

— Det må kanskje være at man må være tålmodig. Muskler gror ikke over natta, og fett forsvinner ikke på et par dager. Man må være smart, samtdig som man vil ha raske resultater, så det gjelder å klare å tenke fornuftig. Under dietten er det jo selvsagt en utfordring å være så lavt i underskudd med lite energi til overs for jobb og sosialt. Men det gjelder og bare holde hodet kaldt og å tenke positivt.

Hvordan er kostholdet ditt i løpet av en dag?

— Jeg spiser mye proteiner, karb og lite fett. Det er mye kylling, ris, havregryn, proteinpulver og egg.

Er det like bra kosthold året rundt?

— Jeg har en base jeg følger i ukedagene, så kan det bli en questbar, en iskaffe eller en proteinshake ekstra i løpet av dagen. I helgene blir det mer utenfor planen og gjerne litt ekstra snack på kvelden. Jeg prøver å ikke ta helt av. Junk gir ikke så bra energi på trening, så for treningen sin del er det best med ordentlig sunn mat.

Vibeke_Litland

Hvordan ser treningsopplegget ditt ut akkurat nå fra man-søn?

— Jeg trener rygg to ganger i uken, skuldre to ganger og resten en gang. Har 1 hviledag i uken og kjører kardio rundt 4 dager a 30 min. Jeg kjører så tungt jeg kan nå og det er utrolig gøy!

Hva er det som driver deg og motiverer deg til å konkurrere?

— Det er vel en blanding av mestringsfølelse, gleden av nye utfordringer og resultatene man får. Jeg elsker å trene og jeg elsker denne sporten, så det er vel en motivasjon i seg selv det også.

Fortell om de to øvelsene du viser oss i videoen? Hvor ofte trener du disse øvelsene og hvor mange sett og reps tar du? Hva er de bra for?

— Mageøvelsen tar jeg ca 2 ganger i uken, 3 sett og rundt 20 reps. Den er veldig bra for de rette og skrå magemusklene. Den for rumpa tar jeg 1 gang i uken eller annehver uke, da jeg varierer veldig mye på øvelsene jeg tar for rumpa. Men det er mange varianter av hip-thrusten, dette er bare en av dem, men en veldig effektiv en, så den blir brukt jevnlig! Ca 10-15 reps på hvert ben i sett. Den tar godt direkte på rumpe uten å bruke for mye hamstring.>>>

Til slutt: Hva er toppen av lykke?

– Toppen av lykke kan være så mye. Det er de små tingene som gjør meg mest lykkelig. Gode treningsøkter der alt bare klaffer, å gå av scenen etter å ha vunnet 1.plass og løpe rett inn i armene til kjæresten, å oppnå noe man har jobbet for lenge og å kjenne at de man har rundt seg virkelig er ekte venner som støtter uansett hva. Mange ting som er lykke, men dette er liksom toppen 😉

Vi takker Vibeke for intervju og ønsker henne LYKKE TIL videre!

Bodymag.no

Svar