Har du prøvd denne øvelsen? Hamstring extension er ikke for nybegynnere!

  • Skrevet 1. februar 2018

Hamstring extension er ikke en øvelse for pusekatter, men for tigre! Vi møtte figure-proffen Ellen Elizabeth Berg og womens´s physique-atleten Mari Engesvoll på beintrening. Se video!

Å se to sterke jenter gjøre denne øvelsen, får det til å se rykende lett ut. Prøver du det selv, så forstår du at det skal en del til, for å få det til å se like moro ut. Målet er å være så vidt borti gulvet med hendene. Ellen forklarer nærmere om øvelsen.

Hva er denne øvelsen bra for?

Hamstring Extension er bra for å bygge styrke og volum i bakside lår.

Hvor ofte bør man gjøre hamstring extension?

Den bør utføres en til to ganger per uke.

Hvilke øvleser kan den kombineres med for samme muskel?

Den kan gjerne kombineres med liggende/sittende lårcurl og strake mark — gjerne i supersett.

Hva bør man være forsiktig med når man ufører denne øvelsen?

Det er viktig å starte forsiktig — gjerne med en benk eller kosteskaft foran deg. Begynn med lett knekk i hoften. Etterhvert som du blir sterkere vil du også kunne rette deg opp og kjøre tilnærmet rak i kroppen og uten benk. Prøv å «trekke hælene mot rumpa» på retur. Kjenner du noen smerter eller ubehag så stopp! Start stille og rolig. Dette er ikke en nybegynnerøvelse.

Har du noen tips til hvordan denne øvelsen kan gjøres best mulig?

Hold igjen så mye du klarer på vei ned og prøv å ha et jevnt fint tempo. Etterhvert som styrken kommer, vil du kunne trekke deg opp igjen med bare en liten touch i gulvet med hendene.

Lykke til!

Mari_engesvoll_og_Ellen_Berg_hamstring

Bodymag.no

Svar