Har du for mye selvtillit?

  • Skrevet 20. desember 2017

Det går faktisk an å ha for mye selvtillit! Og det er ikke bra verken for deg eller for folk rundt deg. Faktisk så kan selvmedlidenhet være riktig så sunt, hvis du lider av for mye selvtillit. Du vil kunne oppnå mye mer om du har balansert selvtillit og evne til å ransake deg selv og være selvkritisk!

Selvtillit

Denne artikkelen er basert på «Too much self-esteem is not good for you» av Padraig O’Morain og er oversatt og skrevet av: Marika Lejon.

Testosteron og selvtillit

Folk som trener mye er ofte opptatt av mye testosteron. Det finnes mange måter å øke testosteronnivåene naturlig hos både menn og kvinner. Begge kjønn er avhengige av testosteron. Kvinner kan for eksempel ikke produsere østrogen, uten dette hormonet.

Vi skal ikke gå inn på hvordan du kan øke testosteronnivåene dine naturlig i denne artikkelen, men det er ingen tvil om at testosteron og selvtillit henger sammen. Mange med mye muskler, blir ofte beskyldt for å være høye på seg selv. Muskler og en fin six pack kan gi deg god selvtillit, men når blir det egentlig for mye av det gode?

Vi vil være over gjennomsnittet

Vi liker å tro at vi er over gjennomsnittet. Selv om man innerst inne kanskje tror at man ikke er god nok, så liker man ikke at en annen person peker ut at en er gjennomsnittlig.

Alt er knyttet til selvfølelse. Å være gjennomsnittlig er ikke nok for oss. Her dukker problemet opp med ideen om at vi må dyrke høy selvtillit for enhver pris. Dyrking av selvtillit har vært en del av den vestlige tankegangenen i noen tiår nå, men det har ikke gjort verden til et merkbart lykkeligere sted.

Dr. Kristin Neff som har skrevet og forsket mye på temaet selvmedlidenhet sier i et intervju på noetic.orgwebsite: «Det er en epidemi av narsissisme i vår kultur. All vekt på selvtillit i løpet av de siste 20 årene har ført til de høyeste nivåene av narsissisme som noensinne er registrert, særlig blant studenter, og dette er et problem. »

Å elske seg selv

Narsissisme er en psykologisk tilstand der du virkelig, virkelig tror verden dreier seg rundt deg. Andre mennesker har bare biroller i ditt drama. I likhet med den mytiske Narcissus, er du pladask forelsket i deg selv. Dette er svært dårlig for relasjoner. Andre mennesker liker ikke å bli oversett, og dette er hva en narcissist gjør; trykker ned andre mennesker.

Det ville være galt å antyde at de fleste som prøver å dyrke høy selvtillit er narsissistiske. Høy selvtillit blir vanligvis lagt frem som en god ting, men det er faktisk ikke alltid slik. Folk som er fordomsfulle, for eksempel, har svært høy selvtillit. Deres selvfølelse er bygget på » jeg er bedre enn deg «.

Mobberne har også ofte høy selvtillit, som de får på samme måte, i følge Neff. Hovedproblemet med høy selvtillit er at du må dømme deg selv på en positiv måte hele tiden. For å opprettholde høy selvtillit må du fortsette å vinne. Hvem ønsker å leve sånn? Å ha trang til å vinne hele tiden?

Nedturene som kommer med høy selvtillit har ført til en økende interesse for selvmedlidenhet.

Selvmedlidenhet er sunt!

Selvfølelse handler om hvordan man dømmer seg selv, mens selvmedlidenhet handler om hvordan man forholder seg til seg selv.

Det handler om å forstå at de fleste av dine menneskelige svakheter deles med resten av menneskeheten og du trenger ikke å angripe mennesker for deres svakheter. Det handler om å være snill mot meg selv , å være venner med meg selv. Særlig når du faller hardt på trynet. Det handler om å fange den onde selvfølelsen vi går på med og huske på at alle gjør feil og at ingen er perfekt. Det handler om å akseptere at vi har mye mindre kontroll over vårt mangelfulle selv enn det vi liker å tro.

I Neff sin forskning ved University of Texas i Austin, fant hun at selvmedfølende tilnærming har noen interessante og ønskelige effekter:

  • Selvmedfølende omsorgspersoner lider mindre av tretthet, fordi de gir seg selv muligheten til å lade sine følelsesmessige batterier og dermed unngår de å bli utbrent.
  • Selvmedfølende mennesker i romantiske relasjoner har mer å gi til sine partnere fordi de ikke er ute etter sine partnere for å øke sin selvtillit eller å for å få alle sine behov dekket.
  • Selvmedfølende mennesker er mer motiverte og setter høyere krav til seg selv. Det er trygt for dem å gjøre det fordi de vet at de ikke kommer til å slå seg hvis de mislykkes. De er altså ikke redde for å mislykkes og falle på trynet.

Selvtillit kontra selvfølelse

Selvfølelse er måten vi kjenner oss selv på, hvem vi er og hva vi står for. Selvfølelse er knyttet til selvinnsikt, mens selvtillit ikke nødvendigvis er det. Selvtillit er hvilken verdi vi tillegger oss selv og hvilken tro vi har på oss selv. Det går an å ha høy selvtillit og ganske dårlig selvfølelse eller selvinnsikt. En god kombinasjonen er å ha god selvfølelse og passe med selvtillit. Hvis du har for mye selvtillit kan det være lurt å ta tak i selvmedfølelsen. Da vil selvfølelsen din styrkes og du vil sette mer realistiske mål som du klarer å gjennomføre. Alt for mye selvtillit fører nemlig til at de gangene du går på trynet (som selvfølgelig vil skje), vil knekke selvfølelsen din og dermed oppstår det et stort gap mellom selvfølelsen og selvtillitten din. Det er her din oppførsel kan bli skadelig for deg selv og folk rundt deg.

Selvmedfølelse kan være et vanskelig begrep å akseptere og å praktisere, fordi selvkritikk kommer naturlig for de fleste av oss. Men prøv det og se. Kanskje du liker resultatene.

Hvis du selv lider av for mye selvtillit, kan det være en god idé å ransake seg selv. Finn dine svake sider og vær ærlig med tankene dine. Ikke glorifiser deg selv, der du ikke har grunnlag for det. En spade er en spade, og ingen har godt av å gå rundt å tro at spaden egentlig er en magisk gullspade som graver opp bare gull. Det skader både deg selv og andre. Jo, du kan lykkes en gang og kanskje flere, men noen ganger må vi slå spaden i hodet vårt og se spaden for det den er. En wake-up call!

En person som innser hva han ikke kan, vil akseptere det og i stedet jobbe med sine sterkere sider. Det er kanskje i dette øyeblikket, når man innser sine svake sider, at man virkelig får til noe som er bra, både for deg og folk rundt deg!

Referanse: www.irishtimes.com og ung.no

Neglhuset   Bodymag.no

  1. annonym says:

    Hva anbefaler dere å gjøre når man har fått lav fettprosent og er ferdig med diett? Og man har lyst å legge på seg muskler ?

    Burde man øke kaloriene langsomt ? Eller som noen sier at man kan øke en del ( clean mat) , og bygge utrolig mye muskler bare på de 4ukene etter diett pg. kroppen vil ta imot all næring den får. ??

Svar