Gå ned 20 kg på 13 dager!

  • Skrevet 27. mai 2018

Dette er en ekstremdiett, som har skapt mye diskusjoner på nett. Folk som har prøvd den, har gått ned opptil 20 kg! «Det danske rikshospitalets stoffskiftediett» er navnet på denne ekstreme dietten. 

diett

Selv om diskusjonsforumene viser til at sykehuset selv har sagt at den er en feiltakelse og at den ikke anbefales, så har tilhengerne av kuren sverget til den. Den varer i 13 dager og har hjulpet mange med å kvitte seg med overflødig fett. Det anbefales ikke å trene under dietten, fordi den er så hard for kroppen.

Dietten inneholder både fett, karbohydrater og proteiner, så det er ikke en lavkarbo-diett. Likevel er det svært lite fett i dietten og ikke tilstrekkelig med karbohydrater. Kalorinivået ligger på under 1000 daglig, som er alt for lite. Noen dager er det godt under 1000 kalorier på menyen. Det er ingen tvil om at dette er en tøff diett og det er nok derfor den gir resultater. Kroppen får ikke tilstrekkelig med energi og kroppen vil selvfølgelig tære på fettlagrene. Hvis man trener under dietten vil det bli såpass tungt for kroppen at man nærmest er dømt til å sprekke eller oppleve besvimelse e.l.

Med tanke på at den kun varer i 13 dager, så er dietten overkommelig. Den kan ikke anbefales på noen måte, men er man desperat nok, så fører den til slanke-suksess. Fortsetter man kuren utover sine 13 dager, så kan kuren bli direkte helseskadelig. Til og med under dietten, kan man risikere å svime av. Faktum er at mange har rapportert om at de har blitt kvitt vektproblemene sine og på denne måten kan også dietten ha sine positive sider, så sant man er svært forsiktig, holder seg til 13 dager og avbryter om man opplever noe uvanlig. Det er alltid lurt å slanke seg i samråd med sin fastlege.

Her er kuren i sin helhet:

Dag 1
Frokost:   1 kopp svart kaffe og en sukkerbit
Lunsj:      2 hardkokte egg, spinat kokt i vann + 1 tomat
Middag:   1 stor biff, salat med olje og sitron

Dag 2
Frokost:    1 kopp svart kaffe og en sukkerbit
Lunsj:      8 skiver skinke, 1 beger yoghurt
Middag:    1 stor biff, salat med olje og sitron, 1 frukt

Dag 3
Frokost:   1 kopp svart kaffe og en sukkerbit, 1 stk ristet brød
Lunsj:      2 hardkokte egg, 8 skiver skinke, salt med olje og sitron
Middag:    Kokt selleri/asparges, 1 tomat og 1 fisk frukt

Dag 4
Frokost:    1 kopp svart kaffe og en sukkerbit, 1 stk ristet brød
Lunsj:       1 glass fruktsaft, 1 beger yoghurt
Middag:   1 hardkokt egg, 1 reven gulrot, cottage cheese 300 g

Dag 5
Frokost:   1 stor reven gulrot med sitron
Lunsj:      1 stort stk kokt torsk med sitron + 1 liten klatt smør
Middag:    1 stor biff og salat med kokt selleri/asparges

Dag 6
Frokost:   1 kopp svart kaffe og en sukkerbit, 1 stk ristet brød
Lunsj:      2 hardkokte egg, 1 stor reven gulrot
Middag:   1 stk kylling, salat med sitron og olje

Dag 7
Frokost:   1 kopp te uten sukker
Lunsj:      Intet
Middag:   1 stk grillet lammekotelett, frisk frukt

Dag 8
Frokost:   1 kopp svart kaffe og en sukkerbit
Lunsj:      2 hardkokte egg, spinat kokt i vann, 1 tomat
Middag:    1 stor biff, salat med olje og sitron

Dag 9
Frokost:   1 kopp svart kaffe og en sukkerbit
Lunsj:      8 skiver skinke, 1 beger yoghurt
Middag:   1 stor biff, salat med olje og sitron, 1 frukt

Dag 10
Frokost:   1 kopp svart kaffe og en sukkerbit, 1 stk ristet brød
Lunsj:      2 hardkokte egg, 8 skiver skinke, salat med olje og sitron
Middag:    Kokt selleri, 1 tomat, 1 stk frisk frukt

Dag 11
Frokost:   1 kopp svart kaffe og en sukkerbit, 1 stk ristet brød
Lunsj:      1 glass fruktsaft, 1 beger yoghurt
Middag:   1 hardkokt egg, 1 reven gulrot

Dag 12
Frokost:   1 stor reven gulrot med sitron
Lunsj:      1 stort stykke kokt torsk med sitron + en liten klatt med smør
Middag:   1 stor biff og salat med selleri/asparges

Dag 13
Frokost:   1 kopp svart kaffe og en sukkerbit, 1 stk ristet brød
Lunsj:      2 hardkokte egg, 1 stor reven gulrot
Middag:   1 stk kylling, salat med sitron og olje

  • Salat = bare grønne salatblader
  • Der det står kylling kan man spise en halv stor kylling uten skinn.
  • Ristet brød er brød uten smør og pålegg.

Bodymag.no

  1. Anonym says:

    Lol, jeg spiser mindre enn det der og veier 68kg og går ikke så mye ned i vekt..
    Eter en gang for dagen f.eks ett stykke fisk..

  2. Olav says:

    Om man spiser mindre enn dette og bare ein gang til dag så er det soleklart att man ikkje går ned i vekt. Og meste parten av folk pleier kanskje ikkje spisa noko på ein da, men neste dag kanskje spise ein pomfti og burger og brus da vil kroppen få ein uabalse for vektnedgang. Har prøvd ein liknende diett men da var det mye meir protein for og ikke miste muskelceller så fort. Var ein ubehagelig diett, men ja fikk fort resultat ☺

  3. Mrjam says:

    Har tengt å prøve denne.. Kan man bruke salt og pepper på biffen og salt spinaten og egg.. ?

  4. Solbjørg says:

    Ikke salt og pepper,gjør man det må man avbryte kuren. Min datter har tatt denne kuren med godt resultat. I morgen starter jeg.

  5. Tonje says:

    Jeg drikker kun vann utenom det som oppført i kuren. Snart halvveis, går greit, blir jo mett storsett ti lunsj og middag.

  6. Hehe says:

    Hei.
    Jeg lurer på om jeg kan drikke noe te på kvelden etter at jeg spiser siste måltid?
    Og generelt kan jeg drikke te utover dagen? Uten sukker o.l?
    Tusen takk for svaret

  7. Naja says:

    Det står at den skal følges til punkt og prikke, verken mer eller mindre. Er jo bare å følge den, ikke erstatte noe med noe annet lignende. Og dere som sier dere har prøvd noe «lignende»….? Vel det er jo ikke det samme… Noe «lignende» er jo ikke likt?! :p
    Det er jo en grunn til at den skal følges som den er. Det er sammensetningen og rekkefølgen som teller.
    Har nå tatt denne og er på siste dag. Har ikke gått ned 20 kg, men ca 8 kg og hadde jeg gått ned mer ville det blitt sykelig. Er tynn nok nå. Ikke bare det, men formen og musklene skal jo også strammes og trenes. Kroppen må holdes i en helhet. Nå har jeg fått min «kick start» og er klar for endring i kosthold generelt. Trent har jeg også gjort uten å svime av eller føle meg dårlig.

    Tok denne dietten for ca. 7 år siden og da gikk jeg totalt ned 13 kg.i løpet av to mnd. I løpet av de 13 dagene gikk jeg ned 7kg, men fortsatte i etterkant å gå ned tross i normalt kosthold. Hold vekten stabilt og fint helt fram til jeg ble gravid igjen. Og i andre svangerskap la jeg på meg mye mindre enn i første. Så at denne hadde effekt og funket for meg er ingen tvil. ikke svimte jeg av eller ble dårlig, var kun litt slapp enkelte dager. Er nok ikke lurt med «hardtrening» men gikk turer og hadde litt styrketrening uten å bli for sliten. Men klart jeg kjente melkesyra ta i litt tidligere enn ellers.

    Som i alle slankedietter er det alltid lurt å forhøre seg med legen først eller i allefall vite at blodprøver er i orden og vite at kroppen fungerer normalt.
    Jeg er glad jeg er ferdig nå og fornøyd med at klærne sitter løsere og «muffintoppen» er mindre 😉 hehe
    Lykke til til dere som skal prøve 😉

  8. Camilla says:

    Jeg er på dag tre i dag og har gått ned 2,5 kg ☺️ vet det er vann de første dagene, men elsker å se vekten gå riktig vei!

  9. Anne says:

    Kan man bytte Ut egg ??
    Eg tåler ikkje egg og kan ikkje ete det uten å bli skikkelig sjuk å spy.

  10. Lise says:

    Jeg er 15 år.. Er det alt for tidlig å begynne? Jeg er akkurat på grensen mot å bli overvektig i forhold til høyden min. Og kan man drikke så mye vann som man vil, eller rettere sagt når man blir tørst?

  11. Lille My says:

    Denne er beintøff, er på dag 9 og har gått ned 5,5 kg. En venninne måtte avbryte på dag 8 pga den senker blodsukkeret veldig . Hun fikk uforsvarlig lavt blodsukker. Du tærer på glukoselager i kroppen.

  12. Ina says:

    Jeg er på dag 8 nå og har gått ned 7,5 kg. Den er tøff spesielt dag 1 og2 og 7 de andre går lett som bare det

  13. silje says:

    Vekta mi har stått still lenge. Hadde prøvd alt for å komme gå ned nokken kg til men ingenting hjalp. Så prøvde e denne her som siste utvei. gikk ned 1 kg om dagen dem første dagene. No e e på dag 6 og det begynner å gå litt saktere. Går ned 200 gram om dagen men de går rette veien! er ikke kvalm, sliten eller noe. Synses det er lekende lett.
    Masse lykke til, til den som prøver.

  14. Monica says:

    Kjære Mona! Alle mennesker er forskjellige, og du er GOD NOK slik du er!!! Denne dietten kommer IKKE fra noe sykehus. Flere sykehus har gått ut og advart mot den. Den virker nok for noen der og da, (det må den jo siden en nesten ikke spiser noen ting!), men at en kan spise hva en vil etterpå og ikke legge på seg igjen ER selvfølgelig bare tull. Jeg vil heller anbefale deg til å spise passelig sundt, begynn å gå 1times gå-turer (gjerne avtale med noen andre) / gå på aerobic/treningssenter 2(-3) ganger i uka og spise godt bare en dag i uka. På lang sikt vil nok det gi bedre resultat. Man kan være fornøyd m seg selv selv om «har litt ekstra på kroppen»! Tror det er lettere å tenke «hva kan jeg gjøre for å begynne å bevege meg mer (trene) – Hver gang jeg prøver «å slutte» med godteri osv blir jeg bare helt besatt av det og til slutt spiser jeg en haug!!! Etter dietter går de fleste opp igjen til de samme kiloene som før, og gjerne mer, så derfor anbefales ikke dette!!! Ønsker deg lykke til!, flotte jente 🙂 <3 Klemz

  15. Victoria says:

    Kan man drikke vann utover dagen/imellom måltidene? Vil prøve men er avhengig av vannflasken

    • Dotty says:

      Ja det funket veldig bra for meg. Det er anbefalt å drikke 2-4 liter vann om dagen. Så vannflasken kan du bruke akkurat som før.

  16. Pia says:

    Ønsker å prøve denne! Men er det noen som vet om man kan bruke tyggis/pastiller under denne kuren? 🙂

    • Belle says:

      Nei ingen tyggis eller pastiller er tillatt.
      Er på dag 4 og har gått ned 3 kilo til nå. Har tenkt å avbryte. Synes at det er veldig feil fordeling av måltidene. Kan også ikke konsentrere meg riktig på jobben. Anbefaler ikke til noen.

  17. Tor says:

    Lest alle kommentarene.. Ikke bytt ut noe. Følg kuren slik den står. Er en grunn til at det er satt opp slik det er. Sitron i vannet funker- demper sultfølelsen. Salt er en uting. Dropp tyggis og drops, forvent å bli tørr i munnen. Til dere som ikke liker det eller det: dere fikser det om dere vil!! Men ikke stress om vekta ikke raser – det vil komme etterhvert. Hadde selv en stor utfordring med asparges og selleri som kokt men det gikk.. Dette er helt klart en kur alle burde klare.
    Ville nå vurdert den til unge mennesker. Ikke risikere noe sykelig slanking. Til dere ville jeg tatt kontakt med lege, råd om kost/trening etc.
    På nest siste dag nå. Kuren er no mas frem til den 7 dagen, så blir sultenfølelsen mindre. Har en travel hverdag med turnus i helsevesenet men har følt jeg har masse energi (jobbet 10 av 13 dager) Gått ned 8 kg og skifter over til fornuftig inntak når jeg er ferdig for å gå ned mer. Dette er en kickstart for alle som som trenger et «spark bak».
    Lykke til folkens… Dette funker men er litt slitsomt til dag 7 🙂

  18. Mia says:

    Finnes det ingen løsning annet en å spise det man serdeles ikke liker? Jeg takler ikke fisk, men om dette er sant skal jeg jo alltids prøve..

  19. Mirjam says:

    Hei er på dag 3.. skal det være 1 fisk eller er det 1 frisk frukt? Eller begge deler?

Svar