Fra 130 kg til 68 kg! Kine debuterer i Women´s Physique!

  • Skrevet 28. mars 2014

Kine Therese Lundø (27) er ei trebarnsmor fra Vennesla. Hun fant veien inn til Toppform i Oslo, noe som halverte vekten hennes! Hun veide tidligere hele 130 kg, men har siden mai i fjor vært på diett. Se videointervju med en rå debutant, som gjør det folk flest trodde var umulig!

Av: Marika Lejon, Foto: Stig Repstad og Martin Stamnes

Kine Therese Lundø

  • Gren: Women´s Physique
  • Født: Bergen
  • Bosted: Vennesla i Vest Agder
  • Team:  Toppform
  • Sivilstatus: TAKEN, By the best  ;D
  • Familie: meg og mine tre barn og min partner . Utover det:  min mor, mine søsken, tante og onkler og  mine besteforeldre.
  • Utdannelse: sertifisert  fitnessinstruktør, Periodization Personal Training Specialist  (P-PTS) , styrkecoaching, kost- og livsstilsendring via Kostreform, spesialpedagogikk, helse og sosial fag og Bu – arbeider.
  • Arbeid: PT hos Shapes Fitness Brennåsen, Bear Cave treningssenter i Vågsbygd og selvstendig næringsdrivende freelance PT med firmaet Body by Design. Jeg  jobber også en god del som Fitness modell  på si.

Se video her: http://youtu.be/g8_gTw-XktE

«Jeg kan jo dra opp den loggen nå og si at den legen jeg havna hos på det sykehuset burde fått sparken!  Jeg synes det er veldig synd at så alvorlig overvekt hos unge mennesker skal tas så lite på alvor av helsepersonell. Det var faktisk så ille at jeg på de siste helsekontrollene nektet å veie meg, for å unngå å gå hjem og vurdere selvmord.»

Kine Therese Lundø

 

Ønsker du å gå ned i vekt? Besøk Gymgrossisten i Parkveien i Oslo. Her får du hjelp til å velge riktig kosttilskudd!

Du har veid mye tidligere. Kan du fortelle litt om livsstilen din slik den var før?  

Huff ja, jeg veide vel omtrent 130 kg på mitt verste som høygravid. Hva som skjer med den kroppen min når jeg blir gravid er et mysterium for seg selv, men jeg har alle tre gangene flydd opp 60-65 kg på de ni månedene! Jeg sliter med noen nerver i korsryggen (det sier hvertfall legene), som går i klem ved graviditet, så jeg blir nokså tidlig bevegelseshemmet og da lite aktiv. Jeg har ikke badet i potetgull og sjokolade, men jeg ser jo nå at det har nok vært alt for mye karbohydrater i maten jeg har spist som gravid og at det er flere ting som kunne ha hjulpet meg og resultert i mindre vektøkning om jeg bare hadde fått riktig hjelp der og da. Jeg ble sendt til ernæringspesialist på sykehuset blant annet og hadde med logg på hva jeg hadde spist en hel uke. De sa jeg ikke skulle endre på noe og at jeg hvertfall ikke spiste for mye. Jeg kan jo dra opp den loggen nå og si at den legen jeg havna hos på det sykehuset, burde fått sparken!  Jeg synes det er veldig synd at så alvorlig overvekt hos unge mennesker skal tas så lite på alvor av helsepersonell. Det var faktisk så ille at jeg på de siste helsekontrollene nektet å veie meg, for å unngå å gå hjem og vurdere selvmord. Det knuste meg innvendig. Helt ærlig vet jeg ikke engang hva jeg veide på det helt verste!

Ellers har jeg jo alltid drevet med trening når jeg ikke var gravid, men jeg er blitt mye mer fanatiker nå enn hva jeg noen gang har vært før. Jeg er hekta. Jeg elsker den nye livsstilen min! Energien, selvtilliten, mestringsfølelsen, utfordringene, selvdisiplinen og rutinene.

Hvor mye har du gått ned?

Det blir jo ca 63 kg nå det og flere kilo skal fremdeles av!

Hvordan startet din livsstilsendring?

Den startet med at jeg datet en bygger og da begynte jeg å trene mye hardere og løfte tyngre enn hva jeg gjorde før. Jeg begynte å studere og utdanne meg innen kost og trening. Jeg begynte også å sette meg mer inn i livsstilen til byggere. Facebook  er vel en av grunnene til at jeg nå er der jeg er. Jeg ble fort lagt merke til på grunn av posting av tonnevis med bilder og fremgang. Jeg ble deretter kontaktet av Marius Gangmark, som spurte om jeg var interessert i å stille for Toppform. Jeg ble så tatt inn til formsjekk og har fått enormt mye hjelp der det siste året.

Kine Therese Lundø

Hos Kostimport.no får du BMR-produkter for å komme i sommerform rett i posten. Bestill nå!

Hvem hjelper deg med å komme i sceneform? 

Kenneth Foss er min coach og har vært det siden mai 2013. Han står for posering, diett og formsjekk og jeg er evig takknemlig for alt hjelp jeg har fått, og for at han har hatt troa på meg. Selv da jeg møtte til formsjekk første gangen hadde han troen, og da lå jeg ikke langt unna 100 kg.

Du har tre barn. Hvordan går det an å ha tid til både konkurranse og familie?

Det er veldig travelt, det må jeg ærlig innrømme. Jeg er alene med to av jentene mine, men både barna mine og familien støtter meg veldig oppi det hele, da dem ser hvor mye godt det kommer ut av det. Helsen min er jo vesentlig mye bedre, energinivået mye høyere og aktivitetsnivået og livsgleden kan jo ikke sammenlignes. Det er en vinn vinn situasjon. Har jeg det for travelt til å trene på senteret, kan jeg fint trene hjemme i stua eller gå turer i heia. Jeg inkluderer barna i både jogging og styrkeøvelser ute på sommerhalvåret, så får vi frisk luft hele gjengen. vi drar også ned på lekeplassen og leker i klatrestativer, tar pushups, chins, hengende situps, klatrer i tau og bare slår oss helt ut. Barna synes det er kjempemoro og jeg får trent på samme tid. Det er litt utfordringer økonomisk og med barnepass når jeg må inn til Oslo på formsjekker og poseringstreninger, men jeg er heldig som har besteforeldre som virkelig har backet meg opp og stilt opp mye for at jeg skal klare å nå målene mine.

Hva vil du si til andre overvektige kvinner med barn? Er det håp for alle? 

DET ER HÅP FOR ALLE og det er aldri for sent å begynne. Husk at når du trør foten inn på gymmet første gangen, så er det ingen som tenker «se på ho der da». Vi tenker faktisk det motsatte: «Gud, så kult å se hun der da! Hun vil virkelig endre livsstilen sin!». Og aldri vær redd for å spørre om hjelp eller råd. Vi gymrotter synes bare det er moro å kunne hjelpe. Vi har jo alle vært nybegynnere engang. Ingen blir født som eksperter! Sist men ikke minst : No excuses, just results!

Du debuterer som atlet nå. Hvordan er nervene?

Jeg er litt småstressa. Jeg sliter litt med løs hud på innside av lår og rumpe. Jeg har jo tross alt gått ned endel, så jeg jobber på spreng for å fylle ut huden med muskler og bader i kremer og tar til meg alle tips jeg finner for å stramme opp huden raskt. Ellers får det gå sin gang. Det er nok vanlig å være smånervøs før man skal på scenen. Sceneskrekk har jeg også, så jeg er glad vi slipper høye hæler i min gren hvertfall!

Kine Therese Lundø

Hvordan har dietten vært og hvordan trener du? 

Dietten; veldig gøy! Det er gøy når man kan se så enorme og gode resultater på kort tid. Ikke bare har jeg gått ned i fettprosent, men jeg har beholdt alt av muskelmasse og økt i styrke. Det er moro frem til nå hvertfall. Nå er ikke de siste kiloene like lette å få av, så jeg merker det er litt tungt og demotiverende noen dager, men jeg har kommet så langt at jeg ikke har planer om å gi meg nå. Jeg kommer nok til å spise nokså likt på off-season, bare gå litt høyere på karbohydrater og eventuelt legge inn spisedager. Jeg har ikke hatt mange av dem det siste året. Det går i havregrøt, kylling, karbonadedeig, litt ris eller søtpotet, grønt og en god del proteinpulver.

Når det gjelder treningen, så trener jeg styrke seks dager i uken. Jeg kjører gjennom hele kroppen to ganger i uken.

  • Dag 1 og 4: ben og mage
  • Dag 2 og 5: bryst, skuldre og triceps
  • Dag 3 og 6: rygg og biceps

I tillegg kjører jeg 30-60 minutter kardio fem dager i uka. Jeg har knapt kjørt kardio i diettperioden, men siden det nå går så sakte nedover har jeg vært nødt til og legge det inn. Jeg er så lavt på kalorier nå, at jeg kan ikke settes ned stort mer.

Hva er målet ditt med å stille i Women´s Physique?

Målet mitt er og bli den beste JEG kan bli og en gang bli bli proff-atlet. Det hadde jo heller ikke vært feil.

Hvilke forbilder har du?

Egentlig ingen. Mange atleter synes jeg er i kanonform, men jeg konsentrerer meg mest om å gjøre det beste jeg kan ut av min egen kropp – og da nytter det sjeldent å ønske seg noen andres kropp? Men jeg lar meg derimot  motivere av svært mange dyktige fitnessatleter og bodybuildere, både norske og utenlandske proffer.

«Noen venner hørte jeg knapt fra i tiden etterpå, men så snart jeg kom i form, så kom de løpende til meg, da jeg plutselig var god nok. Det er da man ser hvor syk verden egentlig er.» 

Kine Therese Lundø

Kan du fortelle litt om hvordan det har vært å være overvektig?

Jeg trives overhode ikke som overvektig. Det er som å være fanget i en kropp som ikke samkjører med min personlighet. Det er helt forferdelig. Bare det å prate om trening med folk, så fikk jeg jo bare de rare blikkene, som om de tenkte: «hva er det du snakker om da? Du ser ut som en julemiddag». Det er veldig deprimerende og jeg ble lett såret og usikker på meg selv. Selvtilliten var så lav den bare kunne være. Jeg fikk stadig høre, da jeg traff kjente etter graviditetene: «Gud du har forandret deg».  De kunne jo like gjerne sagt «Gud så feit du har blitt». Det var jo det de mente. Jeg hadde jo verken farget håret eller operert trynet. Noen venner hørte jeg knapt fra i tiden etterpå, men så snart jeg kom i form, så kom de løpende til meg, da jeg plutselig var god nok. Det er da man ser hvor syk verden egentlig er.

Hvordan merker du forskjell på livet før og nå med tanke på det sosiale, din egen selvtillit og det praktiske?  

Jeg er mye mer sprudlende og veldig lykkelig. Jeg har endelig funnet meg selv og det jeg vil drive med i livet, både som hobby og i arbeid. Jeg har mer energi og glede sammen med barn og familie. Alle mine personlige erfaringer gjør at jeg virkelig brenner sterkt for- og ville hjelpe andre som sliter med å komme i form og bedre livsstilen sin.

Hvem vil du takke til slutt?

Jeg vil takke min kjære for all støtte og hjelp nå under dietten. Jeg er jo ikke «bare, bare» å ha med å gjøre. Jeg husker jo like mye som en gullfisk om dagen.  Jeg vil også takke famile og venner for all støtte og hjelp jeg har fått. Spesielt min bestemor, som har hjulpet mye til med barnepass og mine herlige barn som støtter meg i det jeg jobber mot.

Kine Therese Lundø

Sponsorer: 

  • BearCave
  • Tomminutrition
  • Brun og blid
  • 4play4you

Fotografer: Stig Repstad, Ken Lorentzen, Lars Albert Albretsen og Martin Stamnes.

Makeup: Smashbox  – Stylist: Caroline Borg

Vi i Bodymag ønsker Kine LYKKE TIL som debutant og på veien videre!

Bodymag.no

Svar