Får ikke mer muskler! -Tommi svarer leserne

  • Skrevet 18. april 2013

Jeg har trent i fem år og økt vekten med 22kg muskelmasse. Nå har det stoppet helt opp, uten at jeg vet hvorfor. Hva kan grunnen til dette være? Er det fordi det tar tid eller fordi jeg spiser alt jeg har lyst på? Er det kanskje fordi jeg ikke spiser ekstra med proteiner?

Mvh Maté Varga (23).

Tommi Thorvildsen-Ekspert

Tommi Thorvildsen-Ekspert

Svar:
Økningen du har hatt er bra, om det er 22kg ren muskelmasse! Det tar tid å bygge muskler. Du sier det har stoppet opp nå. Det kan være mange grunner til at det har stoppet opp. Spiser du nok kalorier? Du sier ikke hvor mye kalorier du spiser og prosent på karbohydrater, protein og fett du inntar daglig. Heller ikke hvor mye du veier og heller ingen ting om hva slags treningsprogram du følger. Jeg vet heller ikke om du har lav, middels eller høy forbrenning. Men du sier du spiser alt du har lyst på og da ser jeg en feil der! At du spiser alt du har lyst på er ikke det mest optimale for å bygge raskest mulig muskler. For jeg tipper da at du spiser en del mat som eksempel: pizza, junk food, godteri og så videre.

Du bør holde deg til mest mulig ren mat og rene proteinkilder som: kyllingbryst, mager biff, magert kjøtt, fisk og eggehviter (noen plommer). Du kan også spise de mest komplekse karbohydrater som for eksempel; havregryn, ris, potet, fullkornspasta og grovt brød. Raske karbohydrater som honning, riskaker, gul banan, rosiner og lignende etter trening er ok, om du ikke tar gainer eller blander proteinpulver med carbo-pulver da. Hvis du bruker slike produkter, bør du ikke legge til ekstra mat med raske karbohydrater. Sunt fett trenger du også. Ikke glem litt grønnsaker og salat! Du må ikke ta ekstra med proteiner (pulver), men det kan være til stor hjelp om du ikke får i deg nok gjennom maten eller ikke rekker å lage mat. Et utgangspunkt for en diett for å gå opp i vekt kan du regne ut ca slik:

Du kan ta vekten din og gange den med ca 38. Da har du et utgangspunkt for kaloriinntaket du kan starte på! Prosentvis kan det se ut slik

  • 45-50% karbohydrater
  • 35% protein
  • 15-20% fett

Dette er et utgangspunkt du kan justere etter hvert om du trenger det!

Mvh Tommi Thorvildsen

Tommi Thorvildsen

>> Tilbake til ekspertpanel <<

Bodymag.no

Svar