Når dietten er ferdig!

  • Skrevet 12. oktober 2017

Du har vært på diett i mange uker og kanskje måneder. Du er strålende fornøyd med resultatet. Hva nå? Skal du tilbake til den gamle livsstilen? DU har valget! Fråts i maten eller «keep it strong»!

Tekst/foto: Marika Lejon

Evy og Lill-Nordisk_Mesterskap-2012

Evy Anita Rustad og Lill Nikolaisen koser seg med mat like etter konkurranse. Begge er flinke med å holde en fin form året rundt!

Jojo

Det er svært vanlig at man går ned en haug med kilo etter hard innsats og holder formen en liten stund. Plutselig før noen vet ordet av det, er man i like dårlig form som før — eller i enda dårligere form enn før man startet kuren sin. Dette er verken sunt eller gøy for kropp og sinn. Det knuser motivasjonen for å prøve på nytt. Hva gjør man da? Skal man leve på diett resten av livet?

For det første er det svært dumt å starte på en diett som er så lavkalorisk, at du etter endt kur er så utmattet at du bare pøser på med mat når resultatet er nådd. Da er forbrenningen såpass redusert at maten du spiser igjen etterpå bare lagres som fett i dobbel hastighet.

Vil du på slankekur eller vil du endre livsstilen din?

På en slankekur vil nemlig ikke formen holde lenge. Hvis du skal beholde en sunn, fast og sprek kropp, handler det ikke om en kur. Det handler om å endre livsstil.

12 uker i rekonvalesens!

Når du har bestemt deg for å beholde formen du har oppnådd, så bruk tolv uker på stille rutinene dine. Spis litt mer enn hva du gjorde på diett, men ikke så mye at du legger på deg mye mer. Bestem deg gjerne for hvor mange kilo du vil ligge på og finn balansen kroppen trenger for å holde seg der du ønsker. Lag rutiner der du for eksempel spiser seks små måltider hver dag (hver 2-3 time), med sunne fettsyrer, moderat med karbohydrater (lav GI) og spis mye sunne proteinkilder. Du kan for eksempel prøve å spise 20% mer kalorier første uken etter diett. Øk med 5-10% ekstra kalorier for hver uke og følg med på vekta. Stopp økningen av kalorier når du ser at vekten bebynner å stige for mye. Det er også viktig at kostholdet ditt er balansert. At du får nok fett, karbohydrater og proteiner. Folk er forskjellige og du må teste selv hvor mye fett og karbohydrater du tåler før du legger på deg.

Når du øker kaloriinntaket hver uke, så tenk over hvor det er best for deg å øke kaloriene. Noen fungerer best på mer fett og mindre karbohydrater, mens det er omvendt for noen. Noen funker også bra på en jevn fordeling av alt — som selvfølgelig er det mest optilmale. Variert kosthold er det beste — men unngå å spise for mye sukker og fett i ett og samme måltid. Kroppen bruker gjerne fettet til fettlagring hvis sukkernivået dekker kroppens energibehov — eller kroppen kan også bruke sukker som fettlagring hvis fettet dekker energibehovet (dette kommer an på hva du vanligvis ligger i underskudd på når gjelder fett og karbohydrater). Kroppen foretrekker som regel et av stoffene til forbrenning. En som går på ketosediett vil bruke fett som energi. Når vedkommende da spiser sukker vil dette gjerne gå rett til fettlagring dersom det ikke brukes til glykogenlagre.

Les mer om glykogenlagre her: Glykogenlagre — Avgjørende for vekt og prestasjon!

Styrketrening og kardio

Fortsett å trener styrke minst 3-4 ganger i uken. Det er nok med 45 minutter. Tren intervall-kardio før frokost et par ganger i uken hvis du klarer det. Ta deg en dag eller to fri, hvor du ikke gjør annet enn å slappe av og spise litt ekstra. Når du har klart å holde øye med livsstilen din og endret dine gamle uvaner (som du hadde før slankekuren) i tolv uker (etter den opprinnelige dietten), vil du se at denne innsatsen vil gi resultater. Det er viktig at du IKKE er på diett, men at du likevel har rutiner og ikke fråtser eller gir blanke effen. Det handler om å finne en balanse som er SUNN for både kropp og sjel. Problemet er ofte at mange tror (kanskje til og med uten å være klar over det) at de kan beholde resultatene, selv om de går tilbake til den livsstilen de hadde før.

Var det ikke den gamle livsstilen som gjorde deg fet, trøtt og misfornøyd? Er det virkelig tilbake til dette du vil?

Når du har fullført en diett og er fornøyd med deg selv, så vil du forstå at du egentlig ikke vil tilbake, så vær forsiktig med å falle i gamle spor. Det er nemlig fort gjort å ramle tilbake hvis du ikke holder øyne og ører åpne! Bruk derfor tolv uker med å balansere kroppen etter en diett.

Når du da har gjennomført fasen for å balansere kroppen etter endt diett, bør du alltid sette opp nye mål for de neste 12 ukene. De 12 ukene hvor du balanserer din nye kropp kan faktisk være enda tyngre enn selve dietten, fordi du endrer vaner og tankegang. En tradisjonell diett er bare et skjema som du følger med viljestyrke. Å endre livsstil handler om å bevege seg fremover og ikke bakover igjen. 12 uker i balansering av kosthold og rutiner handler om å bryte en rekke mønstre og lære mye nytt som det tar tid å sette seg inn i.

Når du har holdt på lenge nok vil du aldri drømme om å gå tilbake til dine gamle spor. Det blir et tiltak bare å hoppe over en treningsøkt eller spise en dobbel cheeseburger. Da har du endret livsstilen din, og du slipper å gå gjennom ukesvis med hardslanking for så å legge på deg alt igjen.

Alt som trengs er planlegging, 45 minutter av dagen din, litt vett og litt vilje når du velger ut måltidene dine. Når du har startet og holdt på lenge nok, kan ingen i verden stoppe deg.

Den som har trent opp sin viljestyrke og lært å bruke sunn fornuft er staere enn et esel!

Neglhuset   Bodymag.no

Svar