Er ikke partneren like gira på trening?

  • Skrevet 5. mai 2017

Hindrer partneren deg i å trene eller spise sunt? Har dere ulikt syn på hva en bra livsstil er? Hva partneren din gjør og sier har mye å si for din motivasjon og fremgang.

Tekst/foto: Marika Lejon

trene med partneren

Krangling om mat og mosjon

Det er vanskelig å komme i gang med skikkelig trening, hvis ikke partneren din er like gira. Man kan høre kommentarer som

-«Kan ikke du heller sitte her i sofaen med meg og se på TV, i stedet for å dra på trening»,

eller

-«skal du trene nå igjen?».

Når det gjelder mat er det også veldig lett å miste motivasjon hvis partneren sier

-«Kan vi ikke bestille pizza».

Hvis dere spiser sammen, kan det bli mye krangling hvis du for eksempel har kuttet pasta, poteter og saus. Hva gjør man da? Skal man krangle på grunn av at man velger en sunn livsstil?

Her er ti tips til hvordan man takler slike problemer i et parforhold.

  • -Planlegg hvordan du skal trene hele uken, og vis partneren din denne planen, slik at han eller hun er forberedt.
  • -Be partneren din finne på en annen aktivitet å drive på med, mens du trener. Partneren din kan begynne å dyrke sine interesser mer, eller tilbringe mer tid med venner.
  • – Dere kan godt spise sammen, men lag hver deres mat. Du kan også tilby deg å lage mat til dere begge. Da kan du for eksempel lage ekstra poteter og saus ved siden av, som bare er til partneren.
  • – Hvis du viser partneren din dine resultater i ny og ne (f.eks vekt, musklelmasse eller at buksene er blitt for store), vil det kanskje påvirke til  å trene mer eller spise mer sunt? Eller du kan gi partneren din komplimenter som gjør ham/henne mer gira. Du kan si; «så fin rumpe du har». Den har blitt hardere og fastere faktisk» eller «du er mye sterkere enn jeg trodde» i det han eller hun løfter noe tungt. Her bør man prøve å ikke lyve.
  • -Dra gjerne på restaurant med partneren din, men bestill noe som passer dietten din eller be dem ta vekk det du ikke kan spise. Gå på nett og se på menyen før dere velger restaurant. Du kan gjerne ringe og høre om mulighetene for å endre litt på en rett på menyen. Det pleier ikke være noe problem.
  • – Vær bevisst på hvordan partneren din kommenterer din nye livsstil, og ikke la det påvirke deg på noen måte. At du velger en slik livsstil har du all rett til. For å oppnå suksess må alle hindringer brytes ned.
  • – Hvis du henger opp godt trente kropper på kjøleskap og dører hjemme, vil dette motivere både deg og din partner til å trene mer.
  • – Ikke press partneren din til å leve din livsstil. Det blir bare krangling og negativitet av det. Kjør ditt løp 100%, så kanskje kommer partneren din etter. Kjøp deg noen vekter du kan ha på gulvet i stuen, ofte er det vanskelig å ikke røre litt på dem.
  • – Hvis partneren din er med på trening en gang i blant er det viktig at du sier noe postivt om det, som f. eks «oi, nå ser jeg bicepsen din bedre enn noen gang», eller «du er jo mye sterkere enn jeg trodde». Det hjelper på treningslysten. Det er også viktig å si at det betyr mye for deg at han/hun ble med deg på treningen.
  • -Hvis partneren din er helt i mot din nye livsstil, har du tre valg; 1) Kjøre løpet ditt 100% uansett hva noen skulle mene og risikere at partneren forlater deg 2) Gi blaffen i hele din ønskede livsstil og fortsette i samme spor som du og partneren er vant med  3) Gjøre det slutt, fordi du har prøvd igjen og igjen å kombinere trening og sunn livsstil med en umotivert kjæreste. Kanskje dere ikke passer sammen?

er ikke partneren like gira?

Det handler om å gi og ta! Om partneren din ikke er helt fornøyd med din nye livsstil, så er det lurt å gi partneren noe igjen for at han/hun holder ut med deg. Overrask partneren med gaver, opplevelser og en ekstra innsats for å gjøre han/henne glad.

Hvis dere har barn!

Hvis dere har barn bør endring av livsstil diskuteres først med partner og deretter i plenum. Enten kjører du løpet ditt selv og holder deg til dette, eller så forsøker du å få med hele familien på en ny livsstil. Uansett så er det lurt å forberede hele familien på dette. Hvis du velger å kjøre løpet helt på egenhånd, så tilpass alt på en mest mulig skånsom måte.

  • Stå opp før barna for å gå kardio (lurt å skaffe en tredemølle hjemme).
  • Få kona/mannen din til å passe barna mens du er på trening.
  • Vis hvor viktig dette er for deg og gi gjerne noe i gjengjeld.
  • Når dere lager middag, må du stå ekstra på. Lag egen diettmat til deg selv og spis måltidet sammen med familien.
  • Det er også lurt å forklare barna hvorfor du ikke spiser samme mat. Snakk gjerne med en psykolog eller pedagog, før du forklarer barna hvorfor du spiser annerledes enn dem. En profesjonell vil kunne gi deg gode tips om hvordan du forbereder barna på en trygg måte, som påvirker dem minst mulig negativt.

Neglhuset   Bodymag.no

  1. Jeg er glad at min partner ikke driver med det samme som meg! Det passer ikke at begge gjør det! Hun må gjerne bli med på treninger.. Men skulle hun vært like «ekstrem» hadde det ikke hverdagen fungert når man har barn!

Svar